Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
خودتحریمی صادرات فولاد با یک بخش‌نامه‌/ تصرف بازارهای صادراتی ایران توسط رقبا
 

خودتحریمی صادرات فولاد با یک بخش‌نامه‌/ تصرف بازارهای صادراتی ایران توسط رقبا

ﺳﻪشنبه، 14 تیر 1401 | Article Rating

مهندس محمد کشانی مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری، برخی از بازارهای صادراتی ایران به‌واسطه بخش‌نامه‌هایی نظیر مصوبه عوارض صادراتی از دست رفت و تصاحب مجدد این بازارها توسط شرکت‌های ایرانی، نیازمند صرف تلاش مضاعف است.

مهندس کشانی ضمن بیان میزان تولید و فعالیت‌های این شرکت، در خصوص چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: فولاد بناب دارای دو خط ذوب (۳۰۰ هزار تن ذوب قوس الکتریکی و ۱۵۰ هزار تن ذوب القایی) است. این شرکت دارای ظرفیت ۱.۵ میلیون تن نورد در سال است. مجتمع فولاد صنعت بناب نیز مانند سایر شرکت‌های نورد با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه شده است. البته نگرانی درباره تأمین مواد اولیه موضوع جدیدی نیست و از سال‌های گذشته وجود داشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با علل اصلی چالش تأمین مواد اولیه گفت: یکی از علل این مشکل، حلقه مفقوده‌ سنگ آهن و ضعف اکتشاف در ابتدای زنجیره آهن و فولاد است. بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده قرار است تا سال ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد اما در حوزه تأمین سنگ با مشکل مواجه هستیم. مشکل اصلی‌تر برای مجتمع صنعت فولاد بناب این است که به معدن وصل نیست.

زیان در حلقه آخر زنجیره فولاد

مهندس محمد کشانی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای رفع مشکل تأمین مواد اولیه گفت: برای رفع این مشکل تمهیداتی با همکاری تیم جدید و هیئت مدیره اندیشیده شده است. در آذربایجان شرقی پتانسیل خوبی برای این کار وجود دارد. در این استان بیش از ده شرکت القایی و نوردی است که ما جلسات مشترکی را با آن‌ها در راستای تأمین مواد داشته‌ایم. وی افزود: با این وجود و با درنظر داشتن تمامی این تمهیدات، حلقه آخر زنجیره فولاد از سال گذشته، در زیان بوده است و جا دارد برای این مشکل چاره‌اندیشی شود.

حل چالش تأمین مواد اولیه

کشانی تصریح کرد: یکی از اولولیت‌های بنده به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد، بحث تأمین مواد اولیه شرکت‌ها در پایین‌دست زنجیره فولاد است. در حال حاضر با توجه به ورود دولت و اعمال قیمت‌گذاری، امکان افزایش نرخ وجود ندارد؛ ضمن آنکه مارجین بین قیمت شمش و میلگرد به حداقل رسیده است. تلاش ما این است که با کمک‌گرفتن از شرکت‌های بزرگ این بحران را پشت سر بگذاریم.

بخش‌نامه‌هایی که برای تولید مثل سم هستند

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در خصوص عوارض صادراتی و بخش‌نامه‌های مرتبط با این عوارض گفت: باید توجه داشت مجتمع فولاد صنعت بناب با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، امکان صادرات نیز دارد. این شرکت تا پایان سال گذشته توانست بخش عمده‌ای از تولیدات خود را به کشورهای عراق و ترکیه صادر کند.

وی ادامه داد: متاسفانه به واسطه بخش‌نامه‌های ابلاغ‌شده روند تولید با سختی‌هایی روبرو شده است و این بخش‌نامه‌ها مثل سم برای صنعت عمل می‌کنند. با مراجعه به معاملات بورس کالا می‌توان مشاهده کرد که عرضه‌های صورت گرفته در بورس با استقبال چندانی مواجه نشده‌اند.

کشانی افزود: آمارها نشان می‌دهد از حدود ۲۸ میلیون تولید انجام‌شده در سال ۱۴۰۰، تنها ۱۲ الی ۱۳ میلیون تن جذب بازار داخلی شده است. این عدم تقاضا بیانگر آن است که بخشی از تلاش‌ ما باید در راستای حضور در بازارهای جهانی باشد. این در حالی است که با صدور بخش‌نامه‌هایی مثل مصوبه عوارض صادراتی، حضور ما در بازارهای جهانی سخت‌تر شده است. متاسفانه تلاش‌ ما برای حضور پایدار در بازارهای جهانی، پشت سر گذاشتن رقبا و به دست آوردن مشتریان وفادار با صدور چنین بخش‌نامه‌هایی به یکباره نقش برآب می‌شود.

تصرف بازارهای صادراتی ایران توسط رقبا

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب تصریح کرد: اطلاعات ما نشان‌ می‌دهد که در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری، نیاز دو کشور عراق و ترکیه از کشورهای دیگری به جز ایران تأمین شده است و کشورهای دیگر توانسته‌اند به دلیل عدم حضور ما، بازار را از آن خود کنند. اگرچه بخش‌نامه‌های مذکور اصلاح یا حذف شده است اما باید توجه داشت که به دست آوردن بازار قبلی و حضور در آن نیاز به صرف انرژی دوچندان دارد.

تصاویر
  • خودتحریمی صادرات فولاد با یک بخش‌نامه‌/ تصرف بازارهای صادراتی ایران توسط رقبا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها