Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
مشکل جدید در کارخانه فولاد ذوب‌آهن
 

مشکل جدید در کارخانه فولاد ذوب‌آهن

شنبه، 30 آبان 1394 | Article Rating

در حالی شنیده ها حاکی از آن است که وزارت صنعت دستور قطع ارز مبادلاتی برای واردات انواع زغال‌سنگ را صادر کرده که برخی‌ها معتقدند به دلیل مشکل خرید ارزان زغال‌سنگ وارداتی وزیر صنعت ممنوعیت این ارز را اعلام کرده است. از این رو پیش‌بینی شده وزارت صنعت برای جلوگیری از واردات انواع زغال‌سنگ، تعرفه‌ واردات زغال‌سنگ و کک را از 7 به 15 درصد برساند. 



در حالی قطع ارز مبادله‌ای برای واردات زغال‌سنگ در دستور کار گرفته که پیش‌بینی می‌شود کارخانه فولاد ذوب‌آهن به دلیل تامین کک از طریق واردات دچار مشکل خواهد شد.


اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل وجود دامپینگ جهانی چین کشورهای مصرف‌کننده به واردات بی‌رویه زغال‌سنگ روی آورند که ایران هم مدتی است در تلاش است تا با ممنوع کردن واردات این محصول با ارز مبادله‌ای از تولیدکننده داخلی حمایت کند. این در حالی است که فعالان حوزه زغال‌سنگ با استقبال از این تاکتیک آن را درمانی موقت می‌دانند و بر این باور هستند که حمایت‌های تعرفه‌ای دوام چندانی ندارد و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات با ارز مبادله‌ای باید به‌طور کل این واردات ممنوع شود زیرا حمایت‌های تعرفه‌ای تنها زمینه افزایش قاچاق را پدید می‌آورد. 

به عقیده فعالان معدنی تصمیم اخیر وزارت صنعت مبنی بر قطع ارز مبادله‌ای زمانی می‌تواند مثمرثمر باشد که ایران تولیدكننده عمده زغال‌سنگ باشد و محصولات استخراج شده را به مصرف‌کنندگان داخلی به فروش رساند در حالی که در حال حاضر اغلب کک‌ساز‌ی‌های کشور به دلیل کمبود ماده اولیه با حداقل ظرفیت کار می‌کنند و قطع ارز مبادله‌ای علاوه بر ایجاد بحران برای این واحدها که ذوب آهن یکی از مصرف‌كنندگان عمده ذغال کک در كشور است، به مشکلات فولادسازی بیشتر دامن می‌زند چرا که 43 درصد قیمت تمام شده ذوب آهن کک است.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، با این حال برخی از کارشناسان قدیمی حوزه معدن به دلیل بروز بحران جدید در کارخانه ذوب‌آهن پیش بینی کرده‌اند ممنوعیت ارز مبادله‌ای به زودی لغو می‌شود اما در نهایت باید دید چقدر وزارت صنعت برای قطع ارز مبادله‌ای مصمم است؟


تصاویر
  • مشکل جدید در کارخانه فولاد ذوب‌آهن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها