Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
گذری بر روزگار سنگ‌آهن
 

گذری بر روزگار سنگ‌آهن

شنبه، 30 آبان 1394 | Article Rating

حوزه سنگ‌آهن با هدف‌گذاری تولید ۵۵میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر محصولات معدنی برخوردار شد. اما با هدف‌گذاری تولید ۵۵میلیون تن فولاد این ماده معدنی در سال‌های اخیر با افزایش ناگهانی قیمت در بازارهای جهانی مواجه شد، در نتیجه فعالان این حوزه به دنبال سود بیشتر وارد بازارهای جهانی شدند و به نوعی کسب سود بیشتر آنها را از تامین مواد اولیه در چشم‌انداز فولاد غافل کرد. 


با گذشت زمان بازار جهانی سنگ‌آهن براساس تغییر سیاست‌های اقتصادی چین با فضای جدیدی مواجه شد، فضایی که توانست معادن بزرگ جهان را با بحران همراه کند. در واقع کاهش شدید قیمت این محصول معدنی باعث شد فعالیت فعالان حوزه سنگ‌آهن از توجیه اقتصادی خارج شده و برخی معادن کوچک تعطیلی را بر تولید ترجیح دهند. 


در شرایط پیش‌آمده، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن برنامه افزایش عرضه را کلید زدند تا در نتیجه اجرای آن رقبای کوچک خود را از میدان خارج کنند. این موضوع مشکلات فعالان سنگ‌آهن به ویژه فعالان ایرانی که سهم اندکی از بازار چین را در اختیار داشتند، افزایش داد. در چنین شرایطی خیلی از افرادی که در روزگار اوج این محصول دست به تجارت آن زدند، ترجیح دادند حوزه فعالیت خود را تغییر دهند تا آسیب اقتصادی بیشتری به آنها وارد نشود. 


اما برخی دیگر از فعالان این حوزه از جمله اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ترجیح دادند با همفکری و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی راهکاری برای خروج از بحران پیدا کرده و به‌کار گیرند. برگزاری سومین همایش سنگ‌آهن ایران می‌تواند فرصتی باشد تا با همفکری مسئولان، فعالان و کارشناسان راهکارهایی برای خروج از بحران پیش آمده ارائه شود. از سویی دیگر هدف‌گذاری تولید۵۵میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴ می‌تواند نویدی برای رونق بازار داخلی سنگ‌آهن باشد اما باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای دستیابی به آن تدوین و در دستور کار قرار گیرد.


ضرورت فعال‌سازی معادن جدید

با توجه به اینکه سنگ‌آهن نخستین حلقه زنجیره تولید فولاد را تشکیل می‌دهد، در نتیجه فعالان صنعت فولاد نیز می‌توانند با حضور در سومین همایش سنگ‌آهن ایران گام‌های مشترکی در راه رسیدن به تولید ۵۵میلیون تن فولاد با سنگ‌آهنی‌ها بردارند. درواقع این همایش تنها به فعالان سنگ‌آهن اختصاص نداشته و فعالان صنعت فولاد نیز در آن حضور داشته و تاثیر خواهند داشت. 

بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ و نقش فعالان سنگ‌آهن در این زمینه اظهار کرد: سنگ‌آهن به عنوان نخستین حلقه از زنجیره تولید فولاد، در رسیدن به این هدف نقش مهمی را ایفا می‌کند. تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، مستلزم فراهم شدن سنگ‌آهن موردنیاز است. 


وی گفت: برای تامین سنگ‌آهن موردنیاز صنعت فولاد باید معادن آماده‌سازی شده و برای استخراج، سرمایه‌گذاری لازم در آنها انجام شود. البته باید شرایط به صورتی باشد که سرمایه‌گذاری در معادن دارای توجیه اقتصادی باشد.


به گفته سبحانی، در حال حاضر وضعیت سنگ‌آهن به ۲ بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. خوشبختانه وضعیت داخل چندان دشوار نبود و قیمت‌ها همچون وضعیت جهانی با کاهش شدید همراه نبوده‌اند. این موضوع می‌تواند مزیتی برای تولید و مصرف در داخل باشد اما در بخش خارجی و صادراتی، قیمت‌ها با افت شدیدی همراه است، در نتیجه صادرات در چنین شرایطی سخت خواهد شد. البته افت قیمت‌ها مقطعی بوده و بدون شک شرایط مساعد خواهد شد. 


مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: با توجه به اینکه ما در داخل مشکلی در بحث قیمت‌ها نداریم، می‌توان سرمایه‌گذاری در معادن را آغاز کرد. برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید معادن جدیدی از سنگ‌آهن کشف و استخراج شود. سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز باید در این حوزه ورود پیدا کرده تا بتوانیم معادن را برای بهره‌برداری مجهز کنیم. 


به گزارش استیل ایران به نقل از گسترش صمت، وی درباره سومین همایش سنگ‌آهن ایران نیز اظهار کرد: در همایش‌های تخصصی اطلاعات برای فعالان، مسئولان و تصمیم‌گیرندگان حوزه‌های مختلف از جمله سنگ‌آهن به‌روز خواهد شد. در سومین همایش سنگ‌آهن ایران نیز مشکلات موجود در این بخش از جمله مشکلات بخش سرمایه‌گذاری، بهره مالکانه، حقوق دولتی و... مطرح خواهد شد. چنین همایش‌هایی با حضور مسئولان تصمیم‌گیرنده آغازی برای ارائه راهکارهایی مفید برای حل مشکلات بوده تا آنها را در تصمیم‌ها به‌کار گیریم.


تصاویر
  • گذری بر روزگار سنگ‌آهن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها