Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

کارنامه بازارهای داخلی در آبان

یکشنبه، 01 آذر 1394 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
بازار سهام


آرامش بورس در میانه پاییز
بازار سهام در حالی دومین ماه پاییز را پشت سر گذاشت که شاخص کل در این مدت افت محدود نیم درصدی را تجربه کرد و در رقم 62‌هزار و 889 واحدی ایستاد. در تمام این دوره، اختلاف بین بیشترین و کمترین مقدار شاخص کل کمتر از 400 واحد بوده است که نشان از روزهای سرد و کم رمق بازار سهام دارد. تقابل عوامل مثبت و منفی، مهم‌ترین عامل حرکت آرام بورس تهران محسوب می‌شوند. از سویی، تداوم رکود اقتصاد داخلی و پایین ماندن قیمت جهانی کالاها بر صنایع بنیادی بورس فشار وارد می‌کند و از طرف دیگر، خوش بینی به اجرای برجام از چند ماه آینده و همچنین رو‌به اتمام بودن دوران اصلاح اقتصادی و آمادگی برای خروج از رکود، امیدواری به آینده میان‌مدت بورس را تقویت کرده که برآیند آنها مانع نوسان سنگین قیمت‌ها شده‌است. 

بازار ارز


تثبیت دلار در کانال 3500 تومانی
هر دلار آمریکا با رشد ماهانه 2/3 درصدی مواجه شد. متوسط نرخ دلار در آبان ماه به 3530 تومان رسید، نرخ این ارز در مهر 3460 تومان بود. در ابتدای ماه آبان، شاهد مقاومت دلار برای عبور از سقف 3500 تومانی بودیم؛ اما افت اونس طلای جهانی و هجوم معامله‌گران سکه و همچنین تقاضای مسافرتی و واقعی ارز باعث ورود نرخ دلار به کانال 3500 تومانی شد. تثبیت نرخ‌ها در کانال 3500 تومانی نیز تاکید می‌کند که تقاضای بازار ارز واقعی بوده است. به این ترتیب تثبیت نرخ دلار و کف جدید 3560 تومانی، احتمال بازگشت نرخ دلار به زیر 3500 تومان را دور از انتظار کرده است؛ اما عواملی مانند اظهارات مقامات مبنی بر موقتی بودن رشد نرخ دلار و چشم‌انداز یکسان‌سازی از ابتدای سال 95، عبور از 3600 تومان را نیز در هاله‌ای از ابهام قرارداده است. 

بازار سکه


افت ماهانه سکه در سایه اونس
هر سکه طرح جدید با افت ماهانه 8/3 درصدی مواجه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت سکه در آبان 924 هزار تومان بوده است که این رقم در مهر ماه 933 هزار تومان بود. اکنون اما، قرار گرفتن قیمت سکه در 906 هزار تومان (کمترین قیمت از 28 مرداد) و کاهش متوسط قیمت ماهانه نشان می‌دهد با اینکه معامله‌گران سکه برای حمایت از دارایی‌های خود به سمت بازار ارز رفتند (رابطه الاکلنگی سکه و ارز) اما رشد نرخ دلار نتوانست اثر ریزش‌های اونس طلای جهانی را خنثی کند. روز شنبه، شاهد حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در سطح 4000 تومان بودیم. نگرانی‌ها از کاهش بیشتر اونس، می‌تواند افت قیمت سکه با کاهش تقاضا را به همراه داشته باشد. اما انتظار می‌رود کف 900 هزار تومانی از قیمت سکه حمایت کند. 

بازار طلای جهانی


فشار شاخص دلار بر اونس
اونس طلای جهانی با افت 6/0 درصدی به قیمت 2/1077 معامله شد. اجماع بر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در دسامبر سال جاری است که شاخص دلار را در سطح بالای کنونی تثبیت کرده است (عامل فشار بر اونس). شاخص نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته رشد داشت و امیدواری‌ها از رسیدن نرخ تورم به سطح مطلوب به‌صورت تدریجی، باعث تقویت احتمال افزایش نرخ بهره شده است. اظهارات دادلی، یکی از نمایندگان فدرال رزرو نیز بر این امر تاکید داشت. در شرایط کنونی، با اینکه فصل افزایش تقاضای فیزیکی طلا است، اما این تقاضا نتوانست مانع از سقوط اونس شود. علاوه بر این تقویت احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز (با تضعیف یورو) عامل دیگر تقویت شاخص دلار است. مجموع این عوامل حرکت صعودی اونس را دور از انتظار کرده است.

بازار اوراق مسکن


تداوم فاز انتظاری در بازار «تسه»ها
در پایان معاملات آبان، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد اندک 8/0 درصدی معامله شدند. در تمام این مدت نوسان اوراق مزبور بین 66 تا 70 هزار تومان بوده است که نشان می‌دهد کمبود تقاضا در بازار مسکن و همچنین انتظار از کاهش نرخ سود موجب کاهش میانگین قیمتی اوراق مزبور نسبت به تابستان شده است. این در حالی است که مدتی است خوش بینی به ارائه تسهیلات جدید با سقف 70میلیون تومان، موجب افزایش نسبی تقاضا در بازار «تسه»ها شده است. تسهیلات جدیدی که هنوز جزئیات آن نهایی نشده و قرار است در قالب اوراق جدیدی منتشر شوند. افزایش قدرت خرید مسکن با افزایش سقف تسهیلات، موجب بیشتر شدن تقاضای اوراق جدید می‌شود. با این حال، امکان تامین بخشی از تسهیلات جدید به کمک «تسه»های فعلی می‌تواند از قیمت اوراق فعلی نیز حمایت کند. 

بازار نفت


رشد هفتگی نزدیک به کف 40 دلاری
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 8/2 درصدی به قیمت 9/41دلار معامله شد. در شرایطی که قیمت نفت نزدیک کف 40دلاری نوسان می‌کند، انتشار آمار بیکرهیوز از کاهش 10 دستگاهی دکل‌های نفتی در هفته منتهی به 20 نوامبر رشد اندک قیمت را رقم زد. نگرانی‌ها از مازاد عرضه موجود، باعث غلبه دیدگاه منفی بر بازار نفت شده است. نگرانی از تکمیل ذخایر نفت دنیا، رفع مازاد عرضه در میان مدت را دور از انتظار کرده است. آمارها تکمیل 70 درصد ظرفیت ذخیره‌سازی نفت آمریکا و وجود 30 میلیون بشکه میعانات نفتی ایران روی آب را نشان می‌دهند. مقاومت تولیدکنندگان غیراوپک در قیمت‌های پایین، رقابت اعضای اوپک برای سهم بازار بیشتر را تشدید کرده است؛ اما انتظار رشد پرشتاب تقاضای نهفته در این بازار می‌تواند خوش‌بینی را برای رشد قیمت نفت ایجاد کند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها