Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

بستر رونق بورس در سال 95

دوشنبه، 30 فروردین 1395 | Article Rating

بازده بورس تهران در دوره 10 ماهه ابتدایی سال 94 حدود 5 درصد بود که در دوران پسابرجام با یک جهش صعودی به 20 درصد رسید.

در این شرایط توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران به بورس جلب شده و به آن روی آوردند. اما در روزهای پایانی نخستین ماه سال 95 با ریزش بی‌سابقه 1600 واحدی مواجه شد. تشدید روند ریزشی بورس تهران و تلاش سهامداران برای فروش سهام خود باعث کاهش ارزش و حجم معاملات هم شد و در حال حاضر شاخص بورس تهران تا سقف 468 واحد کاهش داشته و به ارتفاع 77 هزار و 516 واحدی عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش استیل ایران به نقل از کسب و کار ، بر اساس آخرین آمارها از میزان معاملات بورس طی روز گذشته، تعداد یک میلیارد و 210 میلیون سهم و حق تقدم به ‌ارزش 2 هزار و 955 میلیارد ریال در 87 هزار نوبت در بورس دادوستد شده است. این روند نزولی در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان وضعیت بورس تحت تاثیر عوامل مثبتی که در سال 95 پیش خواهد آمد، رو به بهبودی خواهد رفت.
شرایط اقتصادی و مسائل سیاسی و متغیرهای داخلی و خارجی از جمله عوامل تاثیر گذار بر بورس است. از نظرکارشناسان در سال 95 کاهش سود بانکی، سپرده‌های مردم را به سمت بازار سرمایه هدایت خواهد کرد و موجب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت سهام شرکت‌ها خواهد شد.
همچنین بنا به گفته آنها ترکیب مجلس و فضایی که به وجود آمده نیز موجب می‌شود دولت برای اجرای سیاست‌گذاری اقتصادی بهتر و بازتر عمل کند و همین امر بر تغییر و تحولات بورس اثرگذار باشد.

علیرضا باغانی، کارشناس بورس:
بورس راه خود را پیدا می کند
بورس طی یک مدت کوتاهی، رشد زیادی داشته است. طبیعی است که طی یک دوره نیز این رشد متوقف شود. برای مثال وقتی ارزش سهام سایپا از 80 تومان دی ماه سال 94 به 350 تومان می‌رسد مشخصا روند این تغییر و تحولات به گونه معکوس نیز اتفاق خواهد افتاد چرا که این سیر و صعودها هیجانی است نه آهسته و منطقی.
محدودیت‌هایی برای بورس تعیین شده که نباید از آن فراتر برود. بورس پس از برجام تا حدود 30 درصد رشد کرد که این منطقی نبود. البته عوامل دیگری در این سیر هیجانی بورس دخیل هستند مثل حضور افرادی در بورس که می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را طی کنند. همین‌ها تحت هیجانات بورس به سود‌های زیادی می‌رسند و تحت تاثیر شوک دوباره بر بورس خیلی زیان می‌کنند. در حالی که حضور در بورس باید با اطلاع، منطقی و سنجیده باشد و افراد شرکت‌کننده در آن از مباحثی چون ریسک سرمایه‌گذاری اطلاع داشته باشند. به نظر من باید به این نوع سرمایه‌گذاران که فاقد شرایط لازم برای حضور در بورس هستند، عنوان سرمایه‌گذاران هیجانی داد.
متاسفانه سازمان بورس نیز کوتاهی کرده و نتوانسته وظیفه خود را به خوبی انجام دهد چرا که رشد همه صنایع در بورس به یک اندازه نبوده است و در حالی که برجام به یک اندازه بر دو بخش خودرو‌سازی و نظام بانکی تاثیر مثبت گذاشت اما رشد سهم نظام بانکی 20 درصد بوده اما خودروسازی بیش از 300 درصد. این تفاوت نشان از عملکرد نامناسب سازمان بورس دارد.
بورس تحت تاثیر متغیر‌هایی است که از جمله آن سود شرکت‌ها، ارزش جایگزینی شرکت‌ها، فضای کسب و کار، منابع و مصارف ارزی هر کسب و کار و... است. همانطور که در خبر‌ها هم آمده قرار است سرمایه‌گذارانی از خارج در روز چهارشنبه حضور به هم رسانند از اینرو باید بورس شرایط لازم برای این حضور را داشته باشد مثلا سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند وارد سرمایه‌گذاری در بورس شوند باید از سود و زیان شرکت‌ها اطلاع داشته باشند.

به‌طور کلی درباره وضعیت بورس در سال 95 باید بگویم هیچ جای نگرانی وجود ندارد، سیستم حرکت آن رو به جلو است و بورس خیلی زود راه خود را پیدا خواهد کرد. نرخ سود 18 درصدی، توافقات هسته‌ای و روابط خارجی و سایر شرایط به این حرکت مثبت بورس کمک می‌کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در این سال سرمایه‌گذاران به‌طور عمده وارد بورس شده و سود خوبی به دست آورند چرا که بورس بیشتر از سیستم بانکی می‌تواند به آنها سود برساند. البته به شرطی که حرکت بورس آهسته و آرام باشد.

مهدی طهانی، کارشناس بورس:
بورس سال 95 بهترین محل برای سرمایه‌گذاران
رشد 30 درصدی بورس و پس از آن کاهش 10 درصدی، معلول ویژگی‌های بورس چون نوسان‌پذیر بودن آن است. نوسان ذات بازار سرمایه است و کسانی که در این بازار فعالیت دارند از این موضوع آگاه هستند. یکی از علت‌های افت بورس سخنان رئیس کل بانک مرکزی بود که چندی پیش منتشر شد و در آن گفته بود برجام هنوز نتوانسته است بر کشور تاثیری مثبتی داشته باشد. یکی دیگر از علت‌های کاهش بازده بورس نیز این است که هنوز قراردادهای بین‌المللی اجرا نشده‌اند. اما در هر حال این مسائل نیز کوتاه‌مدت است و در یک بازه کوتاه‌مدت حل شده و خیلی زود بورس به وضعیت مطلوب خود خواهد رسید. با توجه به افزایش قیمت نفت و کاهش نرخ تورم و به تبع آن افزایش سود شرکت‌های بورس امید افزایش سهام بورس در سال 95 می‌رود و در واقع در این سال بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه‌گذاران است. از طرفی ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و مشارکت آنها با شرکت‌های داخلی منجر به بالا رفتن سود این شرکت‌ها و به طور کلی شکوفایی اقتصادی شده که در نهایت نیز آثار مثبت آن به بورس می‌رسد.

مجید محمد علی‌زاده آرانی، کارشناس بازار سرمایه:
ریسک ها از بازار دور شود
 بورس تحت تاثیر و سیطره مسائل سیاسی است و سایه مسائل سیاسی بر آن سنگینی می‌کند. از اینرو افت و خیز‌های بورس نیز تحت تاثیر عوامل سیاسی است. بخش دیگری که بر بورس اثر گذاشته مربوط است به شایعات، گفتمان و خبرهایی که در رابطه با حضور سرمایه‌گذاران و مشارکت آنها با تولیدکنندگان داخلی و بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که هنوز عملیاتی نشده و در حد همین رفت و آمد هیات‌ها، قراردادها، مذاکرات و گفتگوها باقی مانده است. مشخصا حضور سرمایه‌گذار خارجی در کشور در توفیق دولتمردان در مباحث سیاسی و ارتباط با کشورهای خارجی بورس را متحول خواهد کرد اما سرمایه‌گذار خارجی بیش از هر چیز دنبال فضای امن است و زمانی وارد کشور می‌شود که به شرایط اقتصادی کشور اطمینان و اعتماد داشته باشد.

بنابراین تمام ریسک‌های سیاسی باید از این بازار دور شود و برجام تا مرحله‌ای پیش برود که دیگر ترسی از نوسانات بورس طی تغییر و تحولات سیاسی نباشد. به‌طور کلی گرچه در نتیجه برجام آمدوشد‌های سیاسی اتفاق افتاده اما هنوز تاثیر آن بر بورس کمرنگ است و تا زمانی که این تاثیرات به صورت عینی در کشور دیده نشود بر بورس تاثیر مثبتی به جا نخواهد گذاشت. به نظر من سال 95 سال خوبی برای بورس خواهد بود چرا که بستر لازم برای رشد بورس یا بازار سرمایه بیش از هر بازار دیگری فراهم است و پتانسیل‌های آن موجود است اما به شرطی که ریسک سیاسی بر اقتصاد چیره نشود.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها