Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دریافت مالیات از سود سپرده‌ها آری یا نه؟

ﺳﻪشنبه، 31 فروردین 1395 | Article Rating

موضوع اخذ مالیات بر نرخ سود سپرده که بار دیگر از سوی علی طیب نیا مورد تأکید قرار گرفته است واکنش‌های متفاوتی را در میان اهالی اقتصاد به دنبال داشت.

 طیب نیا چند روز پیش ضمن دفاع از اخذ مالیات بر سود سپرده با تأکید بر اینکه یک زمانی او هم از معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی حمایت کرده است، افزود: دلیل این حمایت پایین بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی (نسبت به تورم) بود و سرکوب مالی داشتیم، اما الان که نرخ تورم در کشور به 12درصد رسیده است، برخی بانک‌ها نرخ سود سپرده 22درصد پرداخت می‌کنند، آن هم بدون ریسک، چرا نباید مالیات بدهند، حتماً باید مالیات بدهند.

این گفته وزیر اقتصاد واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. منتقدین می‌گویند اخذ سود سپرده از سپرده‌های مجاز موجب می‌شود که مردم تمایلی به امانت گذاری سپرده‌های خود نزد بانک‌ها نداشته باشند و از آنجا که نرخ سود هم به صورت تدریجی در حال کاهش یافتن است، مردم سپرده‌های خود را در بازارهای غیر رسمی مانند ارز و طلا سرمایه‌گذاری خواهند کرد. از نظر منتقدین این موضوع سبب گسترش بازارهای موازی خواهد شد. از سوی دیگر موافقین اخذ مالیات از سود سپرده‌ها می‌گویند عادلانه نیست بخش‌های مولد اقتصادی که با فشارهای زیادی هم روبه‌رو هستند مالیات پرداخت کنند ولی سپرده‌های کم ریسک بانکی که به تقویت بخش غیر مولد اقتصاد کمک می‌کنند مالیات نپردازند. از نظر آنان این با منطق فعالیت‌های تنظیمی اقتصادی مغایر است. استدلال دیگر این گروه هم این است که نباید نگران انتقال سپرده‌ها و سرمایه‌ها به بازارهای غیر رسمی نظیر ارز و طلا باشیم چرا که در نهایت این سپرده‌ها باز هم به بانک‌ها برخواهد گشت.

از نظر موافقین اخذ تنها یک درصد مالیات از سود سپرده‌ها رقمی در حدود 1350 میلیارد تومان به درآمدهای دولت اضافه خواهد کرد و موجب خواهد شد که تأمین مالی و تحقق درآمدهای مالیاتی که در بازه سال‌های گذشته بخش زیادی از آن غیر واقعی بود واقعی شود. از منظر موافقین از آنجا که بر سود سپرده‌ها تا کنون مالیاتی تعلق نگرفته بود، بسیاری از نقدینگی بخش‌های تولیدی و مولد جامعه به سمت انباشت سرمایه در بانک‌ها سوق پیدا کرد و همین هم موجب شد که مزایای حضور سرمایه در بخش تولید از دست برود.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایران، محمدرضاپور ابراهیمی به عنوان منتقد اخذ مالیات از سود سپرده‌ها در این زمینه می‌گوید: سال گذشته بیشترین رقم مالیات معادل 75 هزار میلیارد تومان را تصویب کردیم اما 50 درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد. پورابراهیمی با بیان اینکه در بازه سال‌های 1363 تا 1394 به جز یکی دو سال نرخ بازدهی سود سپرده‌های بانکی در مقایسه با تورم منفی بوده است افزود: نباید از سود منفی مالیات گرفته شود. از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس نیز به عنوان موافق اخذ مالیات از سود سپرده با بیان اینکه دریافت 25 درصد مالیات از سود تولید کنندگان موجب شده است برخی از آنان به جای تولید سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده کنند گفت:‌ چطور می‌شود از کسی که مولد نیست و سرمایه گذاری بی‌آزمون و خطا انجام می‌دهد مالیات گرفته نشود.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها