Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
نقدینگی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی موردنیاز ذوب آهن اصفهان
 

نقدینگی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی موردنیاز ذوب آهن اصفهان

شنبه، 29 خرداد 1395 | Article Rating
معاون خريد و قائم مقام مدير عامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در امور مالي و بازرگاني از وظايف و ساختار تشكيلاتي، اهداف و عملكرد حوزه معاونت خريد شركت سخن گفت.
محمدیاسر طیب نیا افزود: در هر سازمان سه فرايند اصلي تامين و تدارك، توليد و فروش وجود دارد و حوزه خريد مسئول فرايند تامين و تداركات در ذوب آهن است. در اين مورد حوزه خريد وظيفه شناسايي و جمع آوري نيازهاي تمام قسمت ها و تامين آنها را بر عهده دارد و به علت گستردگي كارها در ذوب آهن تخصص هاي مختلفي در حوزه خريد وجود دارد. اين تخصص ها تامين مواد ،كالاها و تجهيزات موردنياز شركت از سنگ آهن، زغال سنگ و ساير مواد معدني،‌ مواد شيميايي، تجهيزات مكانيكي و هيدروليكي، اقلام اداري و مصرفي و از طرفي ارتباط با سيستم حمل و نقل جاده اي و ريلي را در بر مي گيرد. در اين حوزه خريدها هم داخلي و هم خارجي هستند و به عبارتي 70 درصد هزينه هاي شركت مربوط به فعاليت هاي تداركاتي و مربوط به حوزه خريد مي شود.

وی در مورد تاريخچه حوزه خريد يادآور شد: فعاليت هاي خريد از همان بدو تاسيس شركت وجود داشت و تا قبل از سال 1372 معاونت مالي، فروش و بازرگاني در قالب يك معاونت تحت عنوان معاونت مالي و بازرگاني و پس از آن در دوره اي معاونت امور مالي و معاونت بازرگاني وجود داشت و از سال 1372 به بعد امور مالي،‌ خريد و فروش هر كدام به طور مستقل به صورت يك معاونت با يك تقسيم كار تخصصي و چابك به كار خود ادامه داده اند.

طیب نیا در مورد ساختار نيروي انساني حوزه خريد افزود: حدود 560 نفر در اين حوزه كار مي كنند كه 60 درصد آنها در انبارها و سفارشات و 40 درصد در مديريت ها و حوزه هاي تداركاتي و خريد تجهيزات و مواد مصرفي و مهندسي خريد فعاليت مي كنند. در 3 سال گذشته حدود 50 نفر نيروي متخصص شناسايي و طي يك فرايند تعريف شده پس از انجام مصاحبه هاي لازم با هدف تخصصي كردن خريدها جذب شده اند. نيروهاي شاغل در اين حوزه بايد علاوه بر امور بازرگاني با اصول مذاكرات تجاري و نحوه عقد قراردادها و همچنين مباحث تخصصي مربوط به هر نوع كالات و خدمات آشنا بوده و از تعهد لازم برخوردار باشند.

معاون خريد شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان درباره شرايط بحراني و چگونگي فعاليت در اين شرايط گفت: در شرايط بحراني و كمبود نقدينگي در شركت، بحران حاكم بر اقتصاد جهاني و صنعت فولاد و سايه سنگين تحريم ها وظيفه حوزه خريد بسيار دشوار و با ريسك بالا همراه بوده و در حالي كه شركت با وجود اين مشكلات براي افزايش و رسيدن به 3 ميليون تن توليد برنامه ريزي كرده، بايد 9 ميليون تن مواد اوليه خريداري و به كارخانه منتقل شود و در اين شرايط چاره اي جز صرفه جويي، كاهش هزينه هاي توليد، بومي سازي كالاها و تجهيزات و برنامه ريزي بهتر براي حمل و نقل مواد نداريم. از طرفي با عنايت به اهداف تعيين شده از سوي مديرعامل شركت، تشكيل معاونت جديد پشتيباني ساخت و توليد، حذف بروكراسي اداري در خريدها و افزايش سرعت و كيفيت خريد در سال جاري و برنامه ريزي انعقاد قراردادهاي بلندمدت در زنجيره تامين مواد، اولويت بندي خريدها، حذف و تعديل بعضي از خريدها با مشاركت و همراهي معاونت بهره برداري و تملك معادن در دستور كار حوزه خريد قرار گرفته و با دقت و سرعت بيشتري دنبال مي شود.

طيب نيا نقدينگي موردنياز ساليانه براي تامين و تدارك نيازهاي كارخانه را سه هزار ميليارد تومان برآورد و ابراز اميدواري کرد با تنوع توليد و بهره گيري بهتر از بازار داخلي و افزايش حجم صادرات نقدينگي موردنياز تامين شود.

وی با اشاره به اهميت آموزش در حوزه خريد، سرانه آموزشي در اين حوزه در سال 94 را 53 ساعت معرفي كرد و بر گسترش فعاليت هاي آموزشي در اين حوزه تاكيد کرد.

منبع : هفته نامه آتشکار

تصاویر
  • نقدینگی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی موردنیاز ذوب آهن اصفهان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها