Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

بازگشت آرامش به بازارهای جهانی

ﺳﻪشنبه، 29 تیر 1395 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

روز استراحت شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک 2 واحدی (کمتر از 01 /0 درصد) همراه شد. پس از 3 روز رشد متوالی، دیروز بازار سهام در فاز استراحت قرار گرفت. اما همچنان سهامداران حقوقی در‌صدد حمایت از شاخص توسط نمادهای شاخص‌سازی از جمله «اخابر»، «همراه»، «وامید» و «وغدیر» برآمدند. بنابراین روند کم نوسان شاخص رقم خورد. بازگشایی نماد «کگل» پس از تعدیل مثبت 33 درصدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنین بازگشایی برخی نمادهای کوچک‌تر با نشانه‌های مثبت در صورت‌های مالی تا حدی از شاخص حمایت کرد. اما نمادهای پالایشگاهی پس از رشدهای چشمگیر با تعدیل مثبت سودآوری در برخی از این نمادها، با شناسایی سود معامله‌گران روز گذشته تغییر جهت دادند. بازگشت فضای منفی در گروه خودرویی نیز عامل فشار بر شاخص بود. همچنان توقف نمادهای بزرگ به‌دلیل مجامع می‌تواند روند کم نوسان شاخص را تداوم بخشد.

 

بازار ارز

هشتمین روز دلار بالای 3500 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 2 تومانی به نرخ 3501 تومان معامله شد. دیروز نرخ دلار برای هشتمین روز متوالی بالاتر از سطح روانی 3500 تومانی ایستاد. پس از نوسانات شدید دلار طی معاملات روزهای اخیر، دیروز شاهد فضای انتظاری در بازار ارز برای تعیین مسیر جدید بودیم. در شرایط کنونی عوامل بنیادین (با توجه به عدم افت ارزش ریال نسبت به رشد ارزش دلار) از دلار حمایت می‌کنند. امری که حمایت کف 3500 تومانی از دلار را رقم زده است؛ اما از بهمن سال گذشته، با عبور دلار از سطح مزبور افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار بود. همچنین در هفته‌های اخیر مجددا بر یکسان‌سازی نرخ ارز تاکید شده است که با توجه به فاصله 420 تومانی نرخ آزاد دلار و مبادله‌ای، این دو عامل تردیدهایی برای مقاومت سطح مزبور رقم زده است.

 

بازار سکه

سیگنال اونس طلا به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 7 هزار تومانی همراه شد. در شرایط افت اندک نرخ دلار، افت قیمت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. طلای جهانی پس از بازگشایی معاملات با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه به روند نزولی خود ادامه داد. با این وجود ریسک‌های موجود در بازار و کف‌های تکنیکال عامل حمایت سطح 1320 دلاری از اونس طلای جهانی است. در بازار ارز نیز روز گذشته شاهد روند کم‌نوسان و حجم اندک معاملات در بازار ارز بودیم. با این وجود سطح 3500 تومانی از دلار حمایت کرد. پیش تر انتظار برای افت اونس (با حذف نگرانی‌های ترکیه) در قیمت سکه پیشخور شده بود. بنابراین روز گذشته شاهد کم واکنشی سکه نسبت به افت قیمت اونس بودیم و حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا حدی تخلیه شد.

 

بازار طلای جهانی

تداوم روند نزولی طلا

دیروز ساعت 16هر اونس طلای جهانی به قیمت 1324 دلار معامله ‌شد. روز گذشته مطابق پیش‌بینی‌ها حذف ریسک ناشی از کودتای نافرجام ترکیه و رشد بازارهای سهام آسیا با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عوامل فشار بر اونس بودند. بنابراین روند نزولی اونس که با افزایش ریسک پذیری معامله‌گران در هفته اخیر آغاز شده بود و روز جمعه با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا شدت گرفت، روز گذشته نیز تداوم یافت. به این ترتیب شاهد نزدیک شدن اونس به سطح 1320 دلاری بودیم. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا از جمله آمار خرده‌فروشی و تولیدات صنعتی و پیش تر آمار اشتغال مناسب این کشور باعث تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا شده است. اما همچنان چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا (8نوامبر) چشم‌انداز حمایت سطح 1300 دلاری از اونس را ارائه می‌دهد.

 

بازار اوراق مسکن

جهش قیمتی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت یک درصدی همراه شدند. با این وجود شاهد رشد قیمت اوراق جدیدتر بودیم. به این ترتیب برخی اوراق با نماد معاملاتی جدیدتر تا سطح 97 هزار تومان نیز معامله شدند. افزایش تقاضا با قرار گرفتن در فصل رونق مسکن (تابستان) و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود (با رشد تعداد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر) عامل حمایت از «تسه»ها در شرایط کنونی است. افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. بنابراین نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی به 9/ 22 درصد رسیده است. این عامل در کنار انتظارات برای کاهش نرخ سود وام با توجه به کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های پس انداز بانک مسکن) و رشد غیرتورمی مسکن می‌تواند با تقویت احتیاط معامله‌گران برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی مانع از رشد بیشتر قیمت اوراق شود.

 

بازار نفت

کم‌نوسانی نفت در تقابل عوامل

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 45 دلار معامله ‌شد. با حذف اثرات کودتای نافرجام ترکیه، روز گذشته شاهد نوسان اندک قیمت نفت بودیم. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا و چین، با وضعیت مناسب اقتصادی این دو کشور عامل حمایت از نفت است. اما همچنان عواملی از جمله رسیدن حجم تولیدات نفت اوپک به بیشترین سطح در 8 سال گذشته (از جمله رشد صادرات ایران به بیش از 2 میلیون بشکه در روز)، در کنار کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا و حجم بالای ذخایر نفت تجاری عوامل کوتاه‌مدت فشار بر نفت هستند. همچنین ناآرامی‌های داخلی لیبی، ابهاماتی را در مورد بازگشت تولیدات این کشور ایجاد کرده است. همچنین مورگان استنلی، نگرانی‌هایی را در‌مورد چشم‌انداز کاهش تقاضا به‌دلیل کاهش تقاضای محصولات پتروشیمی (پس از رشد شدید تولید این محصولات) ابراز کرده است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها