Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تشکیل کنسرسیوم‌های فولادی ایرانی- عراقی
 

تشکیل کنسرسیوم‌های فولادی ایرانی- عراقی

چهارشنبه، 31 شهریور 1395 | Article Rating

صنایع نفت و گاز، پروژه‌های عمرانی و خودروسازی‌ها، ازجمله عمده‌ترین خریداران لوله پروفیل به‌شمار می‌روند که در حال حاضر در کشور ما در رکود به‌سر می‌برند و همین موضوع باعث شده، تولیدکنندگان این کارخانه‌ها با مشکل نبود نقدینگی روبه‌رو شوند. البته یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌تواند به کمک این صنعت بیاید، موضوع صادرات است.

عراق به عنوان کشوری که در همسایگی ما قرار دارد و با توجه به نیاز این کشور به بازسازی، می‌تواند فرصت خوبی برای ما در زمینه صادرات لوله و پروفیل فراهم آورد. 

با حضور امید کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در نشستی مشترک با هیات تجاری عراق در محل این سندیکا درباره ظرفیت‌های صادرات لوله و پروفیل به این کشور تبادل‌نظر شد. 

تامین نیاز لوله و پروفیل عراق

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: امروزه ۱۲۰ شرکت توانمند ایرانی با ظرفیت بیش از ۱۸/۵میلیون تن در زمینه تولید لوله و پروفیل فولادی فعالیت دارند که می‌توانند سهم مناسبی از قابلیت‌های خود را به بازار عراق اختصاص دهند. 

امیر کاوه در نشست مشترک با هیات تجاری عراق در محل این سندیکا، اظهار کرد: شرایط رکودی کشورمان موجب شده تا حدود ۵۰درصد از ظرفیت تولید لوله و پروفیل کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد و با توجه به نیاز عراق، این آمادگی وجود دارد تا براساس سفارش‌های این کشور لوله‌های مورد نیاز تامین شود.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی قادرند با همتایان عراقی خود در این بخش همکاری مشترک داشته باشند و در عین حال می‌توان مرحله تکمیل تولیدات را در عراق نیز انجام داد. 

کاوه گفت: مجموعه‌های فنی و مهندسی لوله و پروفیل در ایران در قالب هلدینگ فعالیت می‌کنند و ضمن تولید ماشین‌ها و تجهیزات مورد نیاز در زمینه انواع پمپ، توربین، تجهیزات در دریا و خشکی و... در بازار به عرضه کالاهای مربوط اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی قیمت و کیفیت تولیدات را مورد تضمین قرار می‌دهد، در عین حال اکنون شماری از شرکت‌های ایرانی فعال در این بخش، در عراق مشغول به فعالیت هستند. 

دبیر تشکل گفته‌شده تاکید کرد: سفرهایی به همراه مقام‌های ارشد ایرانی به عراق داشته‌ایم، اما منجر به عقد قرارداد نشده، بنابراین انتظار می‌رود تا فراتر از تعارف‌های دیپلماسی گام‌های عملیاتی در این راه برداشته شود. 

«ولید حبیب الموسوی» قائم‌مقام وزارت بازرگانی عراق نیز در این نشست اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق افزون‌بر ۱۳میلیارد دلار است، درحالی که عراق با ترکیه ۲۲میلیارد دلار مبادلات تجاری ثبت کرده‌اند. وی هدف از سفر به تهران را عقد قرارداد با شرکت‌های توانمند و بزرگ ایرانی به منظور حذف واسطه‌ها در چارچوب تامین نیازهای مردم عراق عنوان کرد. الموسوی گفت: پیش‌بینی می‌شود با انهدام گروه داعش و آزادی مناطق در تسلط آنها، بازسازی وسیعی شود که در این مسیر همکاری با ایران به عنوان یکی از شرکا مورد توجه است. وی خاطرنشان کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و عراق، برابر با مناسبات سیاسی نیست و انتظار می‌رود در این زمینه فعالیت جدی شود. 

گفتنی است محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اردیبهشت امسال در دیدار با وزیر بازرگانی عراق بر امضای هر چه سریع‌تر توافقنامه جامع تجاری ایران و عراق تاکید کرد. وی در ملاقات با عبدالکریم کسنزانی وزیر بازرگانی عراق ضمن یادآوری رابطه دیرینه تاریخی، سیاسی و اقتصادی دو کشور گفته بود: زمینه ایجاد همکاری‌های هر چه بیشتر دو کشور وجود دارد و تفاهمنامه جامع تجاری ایران و عراق می‌تواند روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد. 

نعمت‌زاده تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران را زمینه‌ای دانست که منجر به افزایش استفاده از توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی داخل کشور شد و بسیاری از تجهیزات صنعتی مانند تجهیزات برق، پتروشیمی و خدمات مهندسی در کشور ساخته شد. به گفته وی، اکنون بخش خصوصی به خوبی توانسته در عرصه فعالیت‌های اقتصادی حضور فعال داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد بتوان از ظرفیت‌ها و همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش استفاده کرد.

تشکیل کنسرسیوم‌های ایرانی ـ عراقی 

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: ساماندهی همکاری‌های تجاری ایران و عراق به تشکیل شرکت‌هایی در قالب کنسرسیوم نیاز دارد تا افق بلندمدت مناسبات برنامه‌ریزی شود. 

امیر کاوه در دیدار هیات تجاری عراق در ساختمان سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی افزود: فعالیت تجاری کوتاه‌مدت و شرکت‌های کوچک در بازار عراق مانع ارتقای مبادلات تجاری تهران- بغداد شده است. وی اضافه کرد: اکنون روزانه شماری از شرکت‌های کوچک از سوی دو طرف فعالیت دارند، بنابراین فعالیت گسترده و بلندمدت به شرکت‌های کنسرسیومی نیاز دارد تا نقشه راه به درستی ترسیم شود. 

به باور کاوه، عراق برای نیازمندی‌های خود باید مشخصات دقیق فنی را به طرف مقابل ارائه کند، زیرا شرکت‌های ایرانی توانایی لازم برای تولید کالا براساس استانداردهای جهانی را دارند. وی یادآوری کرد: تولیدات لوله و پروفیل فولادی ایران دارای شناسنامه و مشخصات فنی است و خریداران کالا با همه اطلاعات واحد تولیدی آشنا می‌شوند و از خدمات تضمین کیفی و قیمتی سندیکا نیز برخوردارند. 

آمارهای منتشرشده از منابع غیررسمی نشان می‌دهد ارزش مبادلات تجاری ایران و عراق در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) ۱۳ میلیارد دلار بود. 

نیاز عراق به لوله‌های تاسیسات

در این دیدار همچنین عدنان جاسم الشریفی، مدیرکل شرکت عمومی تجارت مصالح ساختمانی عراق نیز گفت: صدام زیرساخت عراق را نابود کرد و براساس برآورد وزارت برنامه‌ریزی کشور ما، بازسازی زیرساخت‌ها بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار منابع نیاز دارد. 

وی افزود: اکنون نیاز عراق تامین لوله‌های تاسیسات داخل ساختمان و نیز لوله‌های مورد مصرف در محلات است. به گفته وی، مصر، عربستان و ترکیه تامین ۹۰ درصد اقلام مصالح ساختمانی مورد مصرف عراق را بر عهده دارند و جمهوری اسلامی ایران در این بخش سهم ۱۰درصدی دارد. الشریفی اضافه کرد: امروز برخی واحدهای تولیدی ایران کالاهای خود را به عراق صادر می‌کنند که صاحب نشان(برند) شاخص نیستند، بنابراین انعقاد قرارداد بلندمدت با شرکت‌های بزرگ و شاخص اهمیت بسزایی دارد. وی اعلام کرد: تولیدات صادراتی لوله و پروفیل فولادی ایران به عراق باید واجد مشخصات فنی و مورد نیاز این کشور باشد و براین اساس می‌توان همکاری‌های خوبی را برنامه‌ریزی کرد. 

الشریفی اعطای نمایندگی از سوی شرکت‌های معتبر ایرانی به شرکت عمومی تجارت مصالح ساختمانی عراق را خواستار شد تا تولیدات کیفی ایران در این بخش در سطح عراق توزیع شود.

نیازمند تشکل‌های صادراتی قوی

حدود۲۰۰واحد تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی در کشور مشغول به فعالیت هستند که به‌دلیل رکود اقتصادی حاکم، این واحدها با ۳۰درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند. ورقه‌های فولادی، مواد اولیه واحدهای لوله و پروفیل هستند که مجتمع‌های فولادسازی در کشور جزو تامین‌کنندگان آنها به‌شمار می‌روند. حدود ۵۰درصد تولید فولاد در کشور به ورق‌های فولادی اختصاص داده می‌شود. 

کشورهایی مانند عراق، افغانستان و ترکمنستان واحدهای تولیدی لوله و پروفیل ندارند و این موضوع که این کشورها در همسایگی ما قرار گرفته‌اند، می‌تواند فرصت مناسبی برای صادرات به‌شمار رود. البته این همسایگی در زمینه صادرات می‌تواند هزینه حمل‌ونقل را به حداقل ممکن برساند. از این‌رو با ایجاد تشکل‌های صادراتی قوی و منسجم در بخش پروفیل و لوله، می‌توان ظرفیت صادرات را در این بخش به چندین برابر افزایش داد. 

در همین راستا نیز سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر تشکیل کارگروهی برای زنجیره فولاد (لوله و پروفیل) متشکل از انجمن‌های تخصصی فولادی، معاونت امور معادن، سازمان توسعه تجارت، تاکید کرد: با مباحثی که در این کارگروه‌ها مطرح می‌شود باید مشکلات تولید را به حداقل رساند و همچنین راهکارهای صادرات بیشتر و بهتر و رفع موانع آن را شناسایی و اجرا کرد.






منبع:گسترش صمت

تصاویر
  • تشکیل کنسرسیوم‌های فولادی ایرانی- عراقی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها