Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
هشدار به بهره‌برداران معادن سنگ‌آهن سنگان
 

هشدار به بهره‌برداران معادن سنگ‌آهن سنگان

یکشنبه، 29 دی 1392 | Article Rating
در حالی چند هفته از بازدید دو معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از معادن سنگ‌آهن سنگان خواف می‌گذرد که طبق تازه ترین اطلاعات منتشر شده این وزارتخانه دو ماه به بهره‌برداران معادن پلاسری این منطقه فرصت داده تا طرحهای خود را برای بهبود محیط زیست منطقه ارائه کنند در غیر این صورت از فعالیت آنها در سال آینده جلوگیری می شود.
به گزارش استیل ایران به نقل از فولاد نیوز، ابتدا رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در 23 آذر ماه امسال از کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن سنگان خواف بازدید کرد و در جریان همین دیدار مهدی کرباسیان از وضعیت استخراج غیراصولی و بی رویه از معادن سنگ آهن پلاسری منطقه انتقاد کرد.
این دیدار اما پایان کار نبود و جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در 13 دی ماه در بازدید از معادن سنگ آهن پلاسری سنگان خواف در جریان آخرین وضعیت برداشت از این معادن قرار گرفت.
این دیدار در حالی انجام شد که پیشتر نماینده خواف و رشتخوار در مجلس با هشدار نسبت به وقوع فاجعه زیست محیطی در این منطقه به دلیل برداشت از معادن پلاسری سنگ‌آهن گفته بود که یک سری از شرکت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت را در معادن پلاسری منطقه اخذ کرده‌اند. این شرکت‌ها سطح زمین را صاف کرده و اقدام به جمع‌آوری سنگ‌آهن می‌کنند. این در حالی است که گودبرداری در منطقه باعث افزایش بروز آلودگی ، تخریب محیط زیست منطقه و از بین رفتن مراتع شده است.
محمود نگهبان سلامی حتی این‌را هم گفته که شرکت‌هایی که اقدام به جمع‌آوری سنگ‌های آهن و فروش آن می‌کنند، درآمد میلیاردی کسب می‌کنند اما خاک آن به چشم مردم منطقه می‌رود.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس اخیرا نیز با اشاره به اینکه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از معادن پلاسری سنگ‌آهن سنگان خواف بازدید و از نزدیک تخلفات صورت گرفته را مشاهده کرد، افزود: تاکنون ۱۰ مورد تخلف توسط کارشناسان فرمانداری و اداره صنعت و معدن به ثبت رسیده است. ضمن اینکه قرار است طرح جامع ساماندهی پلاسری‌های سنگ‌آهن سنگان تهیه و تدوین شود.
در همین حال طبق تازه ترین اطلاعات بدست آمده هم سرقینی و هم کرباسیان بعد از بازدیدهای خود از منطقه سنگان به این نتیجه رسیده اند که باید نسبت به ساماندهی برداشت از معادن پلاسری سنگ آهن در این منطقه کار جدی صورت گیرد و با بهره بردارانی نیز که با برداشت غیراصولی به محیط زیست منطقه آسیب زده اند برخورد شود.
در همین راستا قرار است طرح ساماندهی برداشت از معادن پلاسری سنگ آهن سنگان خواف تهیه شود که به نظر می رسد در صورت اجرایی شدن این طرح محدودیتهای زیادی برای برداشت از این نوع معادن اعمال شود. پیشتر اما اخباری نیز مبنی بر احتمال لغو پروانه بهره برداران از معادن پلاسری سنگ آهن سنگان خواف منتشر شده بود.
در همین حال معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه ترین اظهارات خود با بیان اینکه به معادن پلاسری سنگ آهن سنگان برای بازسازی زمین های منطقه و محیط زیست دو ماه مهلت داده ایم، گفت که به آنها تا 25 اسفند ماه برای ارائه طرح بازسازی زمین های منطقه مهلت داده ایم و در صورت عدم ارائه این طرح از ابتدای سال آینده از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.
سرقینی در عین حال تصریح کرد که بهره برداران در معادن پلاسری سنگ آهن سنگان در بازسازی زمین های آسیب دیده کوتاهی کرده اند.
به گزارش ایسنا، وی پیشتر نیز در حاشیه بازدید خود از منطقه سنگان خواف اذعان کرد بود که باید در روش استخراج معادن پلاسری اصلاحاتی انجام شود که ظرف سه تا چهار ماه آتی به معدنکاران اعلام می‌شود. 
تصاویر
  • هشدار به بهره‌برداران معادن سنگ‌آهن سنگان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها