Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

برنامه های ظریف در سفر به آلمان

ﺳﻪشنبه، 01 بهمن 1392 | Article Rating
سفیر ایران در برلین با اعلام حضور وزیر امور خارجه در پنجاهمین اجلاس امنیتی مونیخ اظهار داشت: وزیر خارجه در این سفر علاوه بر سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در دو نشست در برلین سخنرانی می کند.

علیرضا شیخ عطار سفیر ایران در آلمان در گفتگو با مهر بااشاره به در پیش بودن کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: نشست آتی پنجاهم اجلاس امنیتی مونیخ است که برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنفرانس مونیخ از دوران جنگ سرد آغاز بکار کرده است، گفت: متخصصان و دانشمندان در دوران جنگ سرد با تمرکز بر امنیت جهانی و روابط بین الملل در این کنفرانس تبادل نظر می کردند که بعد از جنگ سرد موضوعات عمومی تری دردستور کار کنفرانس قرار گرفت و هر سال یک یا دو موضوع جهانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در نظر گرفته می شود که حاضران در خصوص آن بحث و تبادل نظر می کنند.

سفیر ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته در اجلاس امنیتی مونیخ حضور داشته و نماینده آن در کنفرانس سخنرانی داشته است گفت:سال 87 آقای لاریجانی رئیس مجلس ، در سال 88 آقای متکی وزیرمورخارجه و در سالهای 90 و 91 آقای صالحی وزیر وقت امورخارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردند و امسال نیز آقای ظریف وزیرامورخارجه به منظور شرکت در اجلاس مونیخ به آلمان سفر می کند.

وی یادآور شد: وزیرامورخارجه روز یکشنبه 2 فوریه در یک پنل اختصاصی با موضوع ایران سخنرانی خواهد کرد.

به گفته شیخ عطار اجلاس امنیتی مونیخ به مدت سه روز از روز جمعه 31 ژانویه در شهر مونیخ برگزار خواهد شد و وزیرامورخارجه نیز برای سفری سه روزه به آلمان خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا وزیرخارجه ملاقات های جانبی نیز خواهد داشت گفت: درخواست های زیادی برای ملاقات با وزیرامورخارجه مطرح شده که در حال تنظیم بررسی هستیم که فکر می کنیم 4 یا 5 ملاقات صورت بگیرد هچنین آقای ظریف با وزیرامورخارجه آلمان نیز علی القاعده دیدار خواهد داشت.

شیخ عطار در پاسخ به این سئوال که آیا آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه اجلاس مونیخ ملاقات می کنند گفت این امکان وجود دارد اما تاکنون کار جدی در خصوص تنظیم ملاقات از سوی طرفین صورت نگرفتها است.

وی همچنین از حضور وزیرامورخارجه در شهر برلین خبر داد و گفت: آقای ظریف علاوه بر مونیخ دو سخنرانی نیز در برلین پیش بینی شده که داشته باشند که یکی از آنها در جمع شرکت های تجاری و اقتصادی آلمان است.

سفیر ایران در برلین با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 به توافق ژنو تصریح کرد: با توجه به پیش بینی هایی که برای کم شدن تحریم ها بوده و اینکه آلمانها از این تحریم ها لطمه خورده اند مراجعات شرکت های آلمانی برای بازگشت به ایران زیاد است و مقامات دولتی نیز در خصوص روابط دوجانبه باامیدواری بیشتری صحبت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون وزیر کشاورزی ایران در آلمان بسر می برد که هدف از این سفر شرکت در اجلاس وزرای کشاورزی بوده که علاوه بر آن ملاقاتی با همتای آلمانی و بازدیدی از غرفه ایران در نمایشگاه هفته سبز خواهد داشت و با شرکت های متعددی نیز به صورت انفرادی و یا جمعی در خصوص همکاری ها گفتگو داشته است.

سفیر ایران در خصوص مناسبات دو جانبه تهران و برلین اظهار کرد: در آینده طراحی هایی صورت گرفته تا هیات هایی از دو کشور در سطح وزیران، معاونین وزرا و روسای سازمانهای اقتصادی و بخش های خصوصی تبادل شوند و در این رابطه ما طراحی شش ماهه ای انجام دادیم.

وی تاکید کرد: در حوزه پارلمانی نیز با توجه به اینکه پارلمان آلمان به تازگی شکل گرفته اما پیش بینی می کنیم هیات های پارلمانی ظرف 5 یا 6 ماه آینده رفت و آمدهایی داشته باشند و در حال تنظیم سفر دو گروه پارلمانی آلمان به ایران و یک گروه پارلمانی از ایران به آلمان هستیم.

شیخ عطار مواضع آلمان را در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی معتدل عنوان کرد و گفت: حتی در اوج دوران تحریم ها مقامات آلمانی تلاش می کردند که روزنه ای برای معادلات باز باشد و الان هم همان سیاست را دارند بخصوص اینکه از مذاکرات ژنو حمایت کردند و در رابطه با سوریه نیز حامی نقش آفرینی ایران هستند و به عبارت دیگر آلمانها سعی می کنند درک بهتری از روابط با ایران داشته باشند و این درک را نیز به دیگران منتقل کنند.

سفیر ایران به ملاقات خود و گفتگوی تلفنی محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه ایران با اشتین مایر وزیرامورخارجه آلمان اشاره کرد و گفت: در این گفتگوها آقای اشتین مایر عزم و اراده جدی برای تمایل با ایران را اعلام کرد و چون آلمان در چارچوب مذاکرات 1+5 و نیز مذاکرات ژنو 2 در خصوص سوریه حضور دارند دو کشور تعاملاتی در حاشیه اجلاس ها دارند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها