Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
عرضه ۸۲ درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی
 

عرضه ۸۲ درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی

ﺳﻪشنبه، 30 آذر 1395 | Article Rating

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه حضور فولاد مبارکه در بازارهای صادراتی به‌عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای این شرکت و حتی صنعت فولاد کشور مطرح است، گفت: ۸۲۲ درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی قرار دارد.

محمود اکبری اظهار داشت: فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون حدود 90 میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت را به بازار عرضه کرده، که از این مقدار حدود 82 درصد در اختیار بازار داخلی و تولیدکنندگان و صنایع پایین‌دستی قرار گرفته است، از این رو همواره تامین نیاز داخلی به‌عنوان رسالت اصلی فولاد مبارکه مورد توجه بوده و در آینده نیز خواهد بود.

وی افزود: با این حال نظر به اینکه تامین ضرورت‌های تکنولوژیکی و اجرای طرح‌های توسعه فولاد مبارکه در راستای اهداف سند چشم‌انداز و توسعه اشتغال در سطح کشور نیازمند دسترسی به منابع مالی فراوان و اخذ تسهیلات ارزی بدون بهره است، حضور فولادمبارکه در بازارهای صادراتی به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای این شرکت و حتی صنعت فولاد کشور مطرح است.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در سنوات گذشته از طریق ارز حاصل از صادرات و اعتبار جهانی اخذ شده توانسته با تامین منابع مالی خارجی ارزان‌قیمت، ضمن توسعه کیفی و کمی و برآورده‌سازی نیاز صنایع کشور به انواع ورق‌های فولادی، ظرفیت تولید خود را از 4.2 میلیون تن، به 10.2 میلیون تن افزایش دهد که این امر علاوه بر تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی کشور سبب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود 400 هزار نفر شده است.

وی افزود: نرخ رشد تولید فولاد مبارکه در منطقه بالاترین نرخ رشد کمی است که با تکیه بر توان داخل و مدیریت صحیح منابع در ایجاد توازن میان عرضه در بازار داخل و صادرات حاصل و سبب شده است تا تولید فولاد کشور در سال‌های اخیر به رغم تحریم‌های بین‌المللی و رکود حاکم، به روند رو به رشد خود شتاب بخشیده و در جایگاه چهاردهم جهانی بالاتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته قرار گیرد.

اکبری با بیان اینکه اگر مقایسه‌ای بین نرخ هزینه تسهیلات اخذ شده از محل سرمایه‌های خارجی در مقایسه با اخذ تسهیلات از منابع داخلی صورت پذیرد مشخص می‌شود که هزینه‌های توسعه که از محل ارز کالای صادراتی تامین شده، بیش از 20 درصد مقرون به صرفه‌تر از اخذ تسهیلات داخلی است، گفت: این موضوع امکان افزایش ظرفیت تولید فولاد را برای فولاد مبارکه و صنعت کشور ایجاد کرده و گرنه ظرفیت این شرکت هم در همان تناژ اولیه باقی مانده بود.

وی اضافه کرد: با این حال تجربه بالای فولاد مبارکه در امر صادرات و استمرار حضور در این بازار سبب شد تا بتواند محصولات خود را در این بازار با سطح قیمتی بالاتر از چین و سایر رقبای منطقه‌ای نظیر CIS به فروش برساند و هیچ‌گاه اختلاف قیمت آن با قیمت‌های بازار داخلی فاحش نبوده است.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه تصریح کرد: علاوه بر این اختلاف قیمت فروش داخلی و صادراتی محصولات فولادی در تمامی دنیا امری بدیهی است. به طور نمونه چین که بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات جهانی فولاد است ورق‌های صادراتی خود را ارزان‌تر از بازار داخلی به فروش می‌رساند و حتی برای صادرات از جایزه تا 17 درصد هم برخوردار می‌شود، شرکت‌های روسی نیز محصول خود را 100 دلار بیشتر از قیمت صادراتی در بازار داخلی خود به فروش می‌رسانند.

وی بیان کرد: علاوه بر آنکه مقایسه قیمت‌های داخلی با صادراتی به‌دلیل ثبات نرخ ارز در چند سال گذشته و افزایش هزینه‌های تولید در داخل قیاس مناسبی نیست، هرچند این روزها شرایط کاملا متفاوت شده و نرخ‌های جهانی با نرخ‌های داخلی نزدیک و بعضا برابر است و در برخی از محصولات هم نرخ جهانی بالاتر از نرخ‌های داخلی است.

تصاویر
  • عرضه ۸۲ درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها