Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

3 رفتار معامله‌گری در بازار آتی

شنبه، 18 دی 1395 | Article Rating

حجم معاملات در بازار آتی سکه در هفته گذشته با تداوم روند افزایشی خود نسبت به هفته منتهی به 9 دی - که با خبر شکست رکورد 4 ساله و اندازه 212 هزارتایی حجم مواجه شد – روبه‌رو‌ بود. هفته گذشته حجم معاملات آتی سکه با ارتقای 43 هزار و 307 تایی میل به ماندن در کانال 200 هزارتایی و تمایل به افزایش را با ثبت نهایی رقم 255 هزار و 154 تایی تثبیت کرد و نشان داد همچنان معامله‌گران حضور در بورس آتی سکه را بر وضعیت خروج از آن ترجیح می‌دهند که باید این امر را نشانه‌ای بر پتانسیل‌های فعلی این بازار برای جذب نقدینگی قلمداد کرد.به نظر می‌رسد معاملات در بازار آتی سکه به روند جدیدی تغییر مسیر داده است، هرچند شناسایی جزئیات رفتارشناسی در این بازار اندکی مرموز و سخت شده است، اما نگاه کلی به روند معاملات و اعداد و ارقام منتشر شده نشان‌دهنده این است که بازار به سمت پیش‌بینی و عملکردهای مدیریت شده بین فعالان در حال حرکت است.در میان فعالان بازار آتی سکه روند پیش‌بینی نسبت به آینده معاملات این بازار در حال شکل‌گیری است که منجر به گرفتن موقعیت‌های جدید از سوی فعالان بازار شده است.

در تکمیل این سخنان باید گفت در این میان و با توجه به روند حجم معاملات که رو به رشد بوده است، با اینکه معاملات در بازار آتی سکه در هفته گذشته با افزایش حجم مواجه شده است، اما نگاهی به سررسیدهای مختلف در این بازار و روند قیمتی این نمادها نشان می‌دهد، قیمت‌ها در مقایسه با هفته منتهی به 9 دی با افزایش قابل توجهی مواجه نشده‌اند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در هفته گذشته سررسید تیر با تغییر قیمتی 60 هزار تومانی بیشترین افزایش قیمت و سررسید دی ماه 95 با 24 هزار تومان رشد معادل 2 درصد کمترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و این در حالی است که رشد قیمت‌ها در هفته منتهی به 9 دی ماه حتی در برخی سررسیدها به 100 هزار تومان نیز می‌رسید که این نشان می‌دهد افزایش اقبال به بازار در مقایسه با هفته ماقبل در شرایطی است که حتی به آن میزان رشد قیمتی تجربه نشده است.

در توضیح این مورد باید گفت زمانی که حجم معاملات در بازار آتی با افزایش مواجه می‌شد، اولین عامل در جهت انگیزه موجود برای افزایش حجم در روندهای قیمتی خود را نشان می‌داد، این در حالی است که افزایش حجم معاملات بدون انگیزه قیمتی در سررسیدهای مختلف سه نکته را برای تحلیل این روند قابل بررسی می‌سازد که در توضیح این سه نکته که بررسی رفتاری و عملکردی فعالان این بازار را نشان می‌دهد باید گفت: اول اینکه فعالان با دید آربیتراژی که از دو هفته قبل نمود بیشتری پیدا کرده است، اقدام به فروش سررسیدهای نزدیک و خرید سررسیدهای دور کرده‌اند. دوم اینکه فعالیت‌های ایمنی‌سازی یکی از مواردی است که در بین فعالان بازار در حال مشاهده است، چنانچه یکی از عوامل رشد حجم معاملات را می‌توان در این مورد مستتر دانست.

مورد آخر اما فعالیت‌های سفته‌بازی و سوداگرانه است که میان فعالان بازار رشد پیدا کرده که با انگیزه کسب سود بیشتر اقدام به حضور بیشتر در بازار کرده‌اند که در نهایت باز هم منجر به افزایش حجم معاملات شده است. با این حال بررسی روز به روز معاملات بازار آتی سکه و در پایان هر روز معاملاتی نشان‌دهنده این است که تعداد موقعیت‌های باز در پایان هر روز نسبت به روز قبل خود با افزایش مواجه شده است، در این بین، بررسی‌ها از تعداد خریداران و فروشندگان در بازار نیز نشان می‌دهد تعداد فروشندگان در این بازار در هفته گذشته با رقم 8251 فروشنده از تعداد خریداران بیشتر بوده است (7961) اما این اختلاف جزئی و اندک بوده و تاثیر چندانی بر بازار نگذاشته است. به این ترتیب بازار روند متعادلی را پشت سر گذاشته است. البته در بین موقعیت‌های موجود در برخی مواقع شاهد بستن موقعیت‌ها نیز هستیم که نشان‌دهنده روندهای منطقی در این بازار است.سررسیدهای مختلف در بازار آتی سکه با نوسان مناسب و با میل به افزایش همراه بوده است، به‌طوری‌که اگر سررسید آتی شهریور را به‌عنوان دورترین نماد این ماه مورد بررسی قرار دهیم با افزایش 58 هزار تومانی و درصد تغییرات 7/ 4 درصدی مواجه شده است.طی هفته گذشته و در روز سه‌شنبه «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به بررسی 7 عامل تعیین‌کننده بازار آتی سکه پرداخته بود که در این میان می‌توان به عوامل مهمی همچون طلای جهانی و شاخص دلار اشاره کرد؛ بررسی روند حرکتی این عوامل نشان دهنده این است که پیش‌بینی‌ها در این خصوص در حال وقوع است.

 

طلای جهانی در مسیر صعود

به گزارش «دنیای اقتصاد» پیش‌بینی شده بود که طلای جهانی در هفته گذشته در مسیر افزایش قیمت گام بردارد که تقریبا همین اتفاق نیز افتاد به‌طوری‌که طلای جهانی که روز شنبه کار خود را در رقم 1150 دلار به پایان رسانده بود تا زمان نوشتن این گزارش با ثبت رقم یک هزار و 178 دلار به افزایش 28 دلاری در قیمت بسنده کرده است، اما موضوعی که در این میان و در ارتباط با افزایش قیمت طلای جهانی وجود دارد این است که این افزایش به کاهش شاخص دلار در این روزها شدیدا وابسته است و افزایش خود را به نوعی وامدار کاهش شاخص دلار است. در این میان یکی از عواملی که موجب کاهش دو واحدی شاخص دلار در هفته گذشته شده است انتشار آمار اشتغال در بخش غیرکشاورزی در آمریکا بود، به‌طوری‌که این رقم به 153 هزار شغل کاهش پیدا کرده بود، رقمی که در دوره گذشته 215 هزار شغل بود.

در پایان باید گفت تنها دو هفته تا آغاز به کار دولت ترامپ فرصت باقی است و آن‌طور که کارشناسان اقتصاد جهانی می‌گویند روند تصمیمات رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در روزهای آخر باعث تحرکات نسبتا سرد در بازارها شده و همین عامل منجر به تقویت روند کاهشی ارزش دلار شده است. این موضوع می‌تواند روند آتی بهای طلا را رقم بزند. پیش از این نیز «دنیای‌اقتصاد» با پیش‌بینی ارقام بالاتر از 1300 دلار برای طلا از بهبود در بازار جهانی خبر داده که به نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌ها با روند فعلی قابلیت تحقق داشته باشد.





ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها