Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
وجود 14 میلیون تن مازاد عرضه سنگ آهن در کشور
 

وجود 14 میلیون تن مازاد عرضه سنگ آهن در کشور

دوشنبه، 20 دی 1395 | Article Rating

قدیر قیافه رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، در چهارمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران اظهاراتی را مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیر است:

- هنوز معدنکاران از کمای ناشی از بحران بازار جهانی بیرون نیامده بودند با پیشنهاد غیرسازنده وضع عوارض روی صادرات مواد معدنی مواجه شدیم.

- ماده 54 قانون برنامه توسعه ششم متاسفانه در مجلس تصویب شد علیرغم مشورت‌های بخش خصوصی که به دولت و مجلس ارائه داد. اجرای این ماده زیان‌های زیادی را برای بخش خصوصی خواهد داشت.

- آیا سرمایه‌گذار خارجی با دیدن این وضعیت در قانون معادن، برنامه ششم توسعه و ... باز هم حاضر به سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران خواهد شد؟ تردید زیادی در این زمینه دارم.
- تصمیمات اخیر فاقد رویکرد عالمانه و روشمندی صحیح در آن دیده نمی‌شود.

- بیشتر بخش‎های اقتصادی ایران از رکود خارج شده‌اند جزء بخش معدن و این بخش معدن رشد منفی هم داشته است.

- انتظار داشتیم سیاستگذار بخش معدن به جای تنبیه فعالان این حوزه را تشویق کند.

- به عنوان انجمن سنگ آهن ایران کاملا با موضوع غیرکارشناسی وضع عوارض روی صادرات مواد معدنی آن هم در شرایط کنونی مخالفیم. پیشنهاد سه سال پیش وزارتخانه نیز در این زمینه از سوی شورای اقتصاد رد شد.

- به ما می‌گویند در بحث وضع عوارض دنبال منافع ملی هستیم اما سوال ما اینجاست که تشخیص منافع ملی با کیست آیا صرفا با شماست؟

- هند چند سال پیش روی صادرات سنگ آهن عوارض گذاشت ولی این تجربه شکست خورد و بخش معدن این کشور دچار عقب افتادگی شد و هم‌اکنون این کشور به واردات سنگ آهن وابسته شده است.

- نباید اجازه دهیم تجربه تلخ مربوط به وضع عوارض روی صادرات سنگ کوپ مجددا تکرار شود.
- لابی قدرتمندی در صنایع پایین‌دستی وجود دارد که تمایل ندارد قیمت سنگ آهن جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

- در حال حاضر تا 14 میلیون تن مازاد عرضه سنگ آهن در کشور وجود دارد.

- عوارض بر صادرات سنگ آهن در حقیقت عوارض بر تولید و صنعت است. درخواست 11 قلمی وزارتخانه تشریفات قانونی را طی نکرده است.

- حذف معافیت مالیاتی صادرات سنگ آهن هم خلاف قانون بود. متاسفانه شورایعالی معادن و شورای اقتصاد هم به آن رای مثبت دادند که هم‌اکنون در حال اجراست. حتما از دیوان عدالت اداری برای استیفای حق خود اقدام خواهیم کرد.

- سه روز پیش دستور موقت دیوان عدالت اداری را برای یک بخشنامه وزارتخانه گرفتیم که فعلا جلوی اجرای آن گرفته شده است تا در ادامه درباره آن تصمیم‌گیری شود.

- اطلاق ماده خام به سنگ آهن تولیدی معادن عین ظلم است چرا که طبق تعاریف موجود سنگ آهن ماده خام نیست.

- هم‌اکنون تنها 20 معدن سنگ آهن در کشور فعال بوده و مابقی معادن فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. حدود 10 هزار شغل در این معادن از بین رفته است.

- به دنبال عرضه سنگ آهن معادن در رینگ داخلی بورس کالا هستیم. این کار باعث مشخص شدن میزان مازاد عرضه سنگ آهن داخلی و تعیین قیمت مناسب برای آن می‌شود. اگر پس از عرضه مشتری وجود نداشت مجوز صادرات به آن کالا داده می‎‌شود.
- سال آینده صنعت فولاد ایران حداکثر به حدود 30 میلیون تن سنگ آهن نیاز خواهد داشت اما سال قبل در بدترین شرایط تولید سنگ آهن کشور به 42 میلیون تن رسید. بنابراین در حال حاضر مازاد عرضه سنگ آهن در کشور بین 12 تا 14 میلیون تن است.

تصاویر
  • وجود 14 میلیون تن مازاد عرضه سنگ آهن در کشور
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها