Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سودهای بانکی؛ عامل ورشکستگی صنایع

دوشنبه، 20 دی 1395 | Article Rating

با وجود کاهش سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن اما صنعتگران معتقدند سودهای بالای بانکی منجر به ورشکستگی برخی واحدهای صنعتی شده است.

بخش صنعت به عنوان محرک اقتصادی کشور در سال های اخیر با مشکلات زیادی روبرو بوده که تولید را با مشکل مواجه کرده است، کمبود نقدینگی، نوسان نرخ ارز، تغییرات سیاستگذاری ها از جمله مهمترین عواملی هستند که در  سال های اخیر بخش صنعت کشور را با مشکل مواجه کرده است.

در این خصوص، صنایع همواره گله مند بودند که در سال های اخیر بانک ها میزان تسهیلات دهی به آنها را کاهش دادند و سهم کمتری از تسهیلات بانکی به آنها اختصاص یافته است. هرچند که اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان برای خروج از رکود تولید  امسال در دستور کار دولت قرار گرفت اما بازهم صنایع این تسهیلات را در راستای  رونق نمی دادند زیرا معتقدند سهم زیادی ازاین تسهیلات برای استمهال بدهی ها و بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

 

کاهش ۰.۸ درصدی ترکیب تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن

آمار بانکی هم این موضوع را تایید می کند بطوریکه ترکیب تسهیلات پرداختی بر حسب بخش های اقتصادی نشان می دهد، بخش صنعت و معدن در ۸ ماهه ابتدای امسال حدود ۲۸.۵ درصد از کل تسهیلات  پرداختی بانک ها را به خود اختصاص داده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۰.۸ درصد کاهش یافته است.

 سهم بخش خدمات در این مدت از تسهیلات بانکی ۴۰.۵ درصد از کل تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین سهم بخش بازرگانی در هشت ماهه ابتدای امسال حدود ۰.۴ واحد درصد نسبت به هشت ماهه سال قبل افزایش داشته است. همچنین سهم بخش مسکن و ساختمان و بخش  کشاورزی از تسهیلات پرداختی بانک ها در هشت ماهه ابتدای امسال نسبت به هشت ماهه ابتدای سال قبل به ترتیب ۱.۷ واحد درصد و ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

آمار حاکی از آن است که بخش صنعت و معدن در ۸ ماهه ابتدای امسال به میزان ۹۲.۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که از این میزان ۸۴ درصد آن (۷۸ هزار میلیارد تومان) به تامین سرمایه در گردش اختصاص داده شده است.

از کل تسهیلات پرداختی با هدف تامین سرمایه در گردش حدود ۳۷ درصد به بخش صنعت و معدن و ۳۵ درصد به بخش خدمات اعطا شده است. از کل تسهیلات پرداختی با هدف ایجاد فعالیت های اقتصادی حدود ۴۷ درصد به خدمات و ۲۰ درصد به بخش صنعت اعطا شده است.

 

صنعتگران وثایق خود را از دست دادند

در این رابطه، سید عبدالوهاب سهل آبادی در گفتگو با مهربا بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی برای صنعت و معدن معقول نیست، گفت:  اگر چه برخی از دوستان و همکاران به ناچار به سراغ بانک ها برای دریافت تسیهلات می روند اما واقعیت این است که صنعت کشور با نرخ سودبالا نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه از نظر اسمی نرخ سود ۱۷ درصد است اما بانک ها انتظار سپرده گذاری بدون سود از تسهیلات گیرنده دارند، افزود: با سپرده گذاری ها نرخ سود برای صنعتگران به ۲۳ درصد می رسد و از آنجاییکه این تسهیلات توجیه اقتصادی ندارد، بیشتر واحدهای صنعتی ما دچار مشکل هستند.

وی با اعلام اینکه صنعتگران با مشکل بهره ها و جرائم معوق بانکی روبرو هستند، اظهار داشت: اگر که تسهیلات دریافتی کاهش پیداکرده است به همکاران تبریک می گویم زیرا هرچه صنعتگران بیشتر وام بگیرند،  بازنده هستند.

سهل آبادی با بیان اینکه الان اکثر صنعتگران به بانک ها بدهکار هستند و دیون به حدی است که تصور پرداخت را ندارند، گفت: خیلی از صنعتگران وثایق را از دست دادند و کارخانه ها ورشکسته شدند و برخی دیگر متاسفانه در شرایط بدی هستند.

وی افزود: وضعیت صنعت و اشتغال خوب نیست البته ستاد اقتصاد مقاومتی دولت یک مبالغی در استان ها به واحدهایی که توان نداشتند کمک کرد اما امیدواریم که این کمک ها در راستای حمایت از تولید ادامه یابد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها