Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تغییر آرایش بازارهای داخلی با آغاز معاملات جهانی

ﺳﻪشنبه، 26 بهمن 1395 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

تغییر آرایش بازارهای داخلی با آغاز معاملات جهانی

حمایت فلزی-معدنی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 148 واحدی (19/ 0 درصدی) همراه شد. رشد قیمت مس تا سقف 6204 دلار، با اختلالات سمت عرضه از سوی دو معدن بزرگ، رشد 16 درصدی قیمت سنگ‌آهن در پنج روز معاملاتی اخیر، با چشم‌انداز رشد تقاضای فولاد چین رقم خورد. روز گذشته «فملی»، «کچاد» و «کگل» بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند. همچنین با اخبار در مورد واگذاری سهام سایپا دیزل و همکاری‌های جدید سایپا و سیتروئن «سایپا» چهارمین نماد اثرگذار بر رشد شاخص بود. همچنان P/ E بالای نمادهای لیدر خودرویی، عدم توانایی رشد بیشتر این گروه را نشان می‌دهد. تداوم فضای احتیاطی برای گزارش‌های پیش‌بینی‌های سال 96، ریسک ترامپ در بازارهای جهانی در کنار چشم‌انداز فشار فروش حقوقی‌ها با نزدیک شدن به زمان تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها، رشد تنها 08/ 0 درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد.

 

بازار ارز

تغییر آرایش بازارهای داخلی با آغاز معاملات جهانی

تشدید روند نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به نرخ 3815 تومان معامله شد. با تداوم کاهش تقاضا روند نزولی نرخ دلار در کف 3 هفته‌ای تشدید شد. افت نرخ درهم تا سطح 1046 تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار شد. علاوه بر این کاهش تقاضای سفته‌بازی ارز با چشم‌انداز تقویت مداخله دولت در بازار ارز عامل دیگر تقویت رکود تقاضا در بازار ارز است. با وجود این، در هفته اخیر ارزش جهانی دلار برای اولین بار در سال 2017، وارد روند صعودی شد. تقویت چشم‌انداز شتاب گرفتن رشد نرخ تورم آمریکا، می‌تواند در بلندمدت با رشد ارزش جهانی دلار و رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کند. این عامل در کنار بازگشت تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به نوروز می‌تواند حمایت سطح 3800 تومانی دلار را تقویت کند.

 

بازار سکه

تغییر آرایش بازارهای داخلی با آغاز معاملات جهانی

فشار دوجانبه بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 12 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 190 هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار در کنار افت اونس طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. رشد شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران در بازارهای جهانی اونس طلا را با افت حدود 10 دلاری همراه کرد. اما همچنان نامشخص بودن روند افزایش نرخ بهره آمریکا (عامل فشار بر اونس طلا) و ریسک‌های سیاسی اروپا از اونس طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز برای سومین روز متوالی افت نرخ دلار رقم خورد. بنابراین شاهد واکنش متناسب سکه با بازارهای اثرگذار بودیم. همچنان انتظار حمایت سطح 3800 تومانی در برابر دلار، بازگشت تقاضای مناسبتی سکه در کنار خوش‌بینی‌ها به اونس طلا، حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه را بالاتر از سطح 80 هزار تومان حفظ کرده است.

 

بازار طلای جهانی

تغییر آرایش بازارهای داخلی با آغاز معاملات جهانی

نوسان اندک طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1229 دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار در کنار کاهش ریسک‌گریزی و رشد بازارهای سهام عوامل فشار بر اونس طلا بودند. اما همچنان ریسک‌های سیاسی اروپا با انتخابات فرانسه، آلمان، هلند و آغاز پروسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تردیدها نسبت به سیاست‌های ترامپ اونس طلا را نزدیک سطح 1230 دلاری حفظ کرد. اعلام برنامه «فوق‌العاده» برای کاهش مالیات در کنار سیاست‌های حمایت از تولید داخلی ترامپ، چشم‌انداز رشد نرخ تورم آمریکا و تسریع روند افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است. با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، شاهد فروش گسترده اسناد خزانه آمریکا از سوی ژاپن، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی اسناد خزانه آمریکا، با انتظار برای افت قیمت اوراق هستیم. همچنان آمارهای نرخ تورم آمریکا در کنار سخنرانی جنت یلن می‌تواند با سیگنال روند افزایش نرخ بهره بر اونس طلا اثرگذار باشد.

 

بازار اوراق مسکن

تغییر آرایش بازارهای داخلی با آغاز معاملات جهانی

رشد «تسه»ها در سقف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 4/ 0 درصدی همراه شدند. همچنان شاهد حرکت اوراق در سقف 7 هفته‌ای هستیم. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود در کنار نگرانی‌ها از تشدید قیمت مسکن در میان‌مدت عامل حمایت از تقاضای مسکن است. به این ترتیب اوراق جدیدتر نیز تا نزدیک سطح 78 هزار تومانی رشد داشتند. همچنین با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی در سطح 9/ 21 درصد قرار گرفت. اما پیش‌تر نرخ سود واقعی وام تا سطح 5/ 21 درصدی افت داشت. با وجود توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی، اما رشد غیرتورمی مسکن در کنار آمارها از کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زمانبر بودن خروج مسکن از رکود را نشان می‌دهد. موضوعی که در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد شدید اوراق است.

 

بازار نفت

تغییر آرایش بازارهای داخلی با آغاز معاملات جهانی

کم‌واکنشی نفت به تعهد بی‌سابقه اوپک

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 53 دلار معامله ‌شد. گزارش تولیدات ژانویه اوپک تعهد بی‌سابقه 93 درصدی اعضای اوپک به کاهش تولیدات را نشان داد. به این ترتیب تولیدات اوپک در ژانویه به 888/ 29 میلیون بشکه در روز رسید. این عامل در کنار پیش‌بینی‌ها از تعهد 40 درصدی اعضای غیراوپک عامل حمایت از قیمت نفت است. با وجود این، پیش‌خور شدن انتظارات برای تعهد تولیدکنندگان به توافق در کنار چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل مانع از رشد قیمت نفت است. به این ترتیب روز گذشته شاهد نوسانات نفت کمتر از سطح 54 دلاری بودیم. رشد تعداد دکل‌های نفتی در 9 ماه گذشته و رسیدن به بالاترین سطح از اکتبر 2015، چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل به ویژه از سه ماه چهارم 2017 را تقویت کرده است. با وجود این، خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای نفت می‌تواند تا حدی اثرات افزایش عرضه شیل را جبران کند.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها