Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تحقق ۵۰ درصدی اهداف سندچشم انداز در صنعت فولاد
 

تحقق ۵۰ درصدی اهداف سندچشم انداز در صنعت فولاد

ﺳﻪشنبه، 26 بهمن 1395 | Article Rating

معاون وزیر صنعت  روز سه شنبه در هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار در مرکز همایش های صدا و سیما گفت: براساس برنامه ریزی به عمل آمده، صنعت فولاد در تحقق اهداف چشم انداز 1404 به سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری نیاز دارد و اکنون نزدیک به 500 درصد این برنامه اجرایی شده است.

 مهدی کرباسیان افزود: امروز در بخش فولاد خام ظرفیت 27 میلیون تنی تحقق یافته و نیاز به توسعه 28 میلیون تنی تا دستیابی به هدف سند چشم انداز است.

وی ظرفیت کنونی آهن اسفنجی را 25 میلیون تن دانست و نیاز به توسعه آن بیش از 33 میلیون تن اعلام کرد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اضافه کرد: یکی از مهمترین برنامه های چهار سال گذشته، ایجاد توازن در زنجیره تامین فولاد بود که با پیگیری های انجام شده در این مدت کارخانه های جدید کنسانتره و گندله ساخته شده و یا در حال ساخت است.

وی گفت: انتظار می رود تا پایان دولت یازدهم با راه اندازی این کارخانه ها شامل پروژه 600 هزار تنی پرعیار سازی جلال آباد (کرمان) و پنج میلیون تنی گندله سازی گل گهر (سیرجان - کرمان) و نیز 2 کارخانه پنج میلیون تنی گندله سازی سنگان، این امر در حال دستیابی است.

به گفته کرباسیان، سال آینده ظرفیت تولید فولاد خام کشور به 32 میلیون تن خواهد رسید؛ ضمن آنکه 35 میلیون تن آهن اسفنجی، 42 میلیون تن گندله و 50 میلیون تن کنستانتره هدف گذاری شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو یادآورشد: براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی، متوسط رشد اقتصادی هشت درصدی و متوسط رشد معدن 8.8 درصد و متوسط رشد صنعت 9.3 درصد پیش بینی شده است و رشد اقتصادی کشور در صورت همزمانی با تخصیص منابع مالی طرح ها، می تواند بر تقاضای فولاد در سال آینده اثر مثبتی داشته باشد.

** هفت طرح فولادی
معاون وزیر صنعت پیرامون طرح های استانی فولاد نیز گفت: شروع به کار دولت و مدیریت جدید ایمیدرو، چالش های متعددی را در حوزه های اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرده بود اما تصمیم بر آن شد که هفت طرح فولادی استانی تکمیل و انتظار مردمان آن مناطق به پایان رسد.

وی اضافه کرد: آبان ماه امسال کارخانه آهن اسفنجی فولاد سفید دشت چهار محال و بختیاری به عنوان نخستین کارخانه از فولادهای استانی افتتاح شد و به سرعت نیز محصول تولیدی را در اختیار مشتریان داخلی قرار داد.

به گفته این مقام مسئول، اکنون نیز نوید راه اندازی سه کارخانه آهن اسفنجی فولاد شادگان (خوزستان)، فولاد میانه(آذربایجان شرقی) و فولاد نی ریز (فارس) تا پایان دولت یازدهم، داده می شود.

** اکتشاف
کرباسیان، موضوع توسعه اکتشاف را مهم دانست و گفت: در این زمینه از ابتدای سال 1393 برنامه وسیعی برای اکتشاف در 21 استان و در سطح 250 هزار کیلومتر مربع آغاز شد و حاصل این امر تاکنون کشف 500 میلیون تن سنگ آهن و 350 میلیون تن زغالسنگ است.

** چالش های توسعه فولاد در ایران
رییس هیات عامل ایمیدرو در زمینه چالش های پیش روی صنعت فولاد ایران نیز گفت: فناوری در این بخش قدیمی است و موجب شده تا بهره وری صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا نیاز به افزایش داشته باشد؛ ضمن آنکه در این مسیر، به کارگیری فناوری های نوین در اولویت قرار دارد.

وی افزود: ایران در مسیر حرکت به سمت خشکسالی بوده و ژاپنی ها پیشنهاد کاهش 40 درصدی مصرف آب را در تولید احیا ارایه داده اند و علاوه بر آن مصرف گاز و الکترود گرافیتی نیز می تواند کاهش یافته و سایز کوره های قوس نیز بزرگتر شود که منجر به کاهش هزینه می شود؛ البته صنایع پایین دستی نیز به توسعه جدی نیاز دارد.

کرباسیان چالش دیگر را مکان یابی بیان کرد و گفت: براساس طرح جامع فولاد، بهترین مکان توسعه در کنار دریاهای جنوبی کشور بوده که سازمان ایمیدرو بدین منظور در حال توسعه مناطق ویژه در نواحی بندرعباس، پارسیان و چابهار است.

وی، کمبود زیرساخت را مساله مهم دانست و اضافه کرد: کمبود زیرساخت بویژه در بخش ریلی معادن و صنایع معدنی مشهود و هزینه تامین آن بالاست که می توان به توسعه های ریلی، اسکله، خطوط انتقال آب و نیرو اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، براساس سند چشم انداز 1404، ایران به عنوان چهاردهمین فولاد ساز جهان دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام را هدف گذاری کرده که از این رقم حدود 15 میلیون تن برای صادرات پیش بینی شده است.

تصاویر
  • تحقق ۵۰ درصدی اهداف سندچشم انداز در صنعت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها