Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تامین ۱.۸ میلیارد یورو فاینانس برای فولاد
 

تامین ۱.۸ میلیارد یورو فاینانس برای فولاد

چهارشنبه، 27 بهمن 1395 | Article Rating

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران (ایمیدرو) از استفاده ۱.۸ میلیارد یورو فاینانس در حوزه فولاد توسط ایمیدرو خبر داد و اعلام کرد که ظرفیت تولید فولاد خام از سال آینده به ۳۲ میلیون تن افزایش می یابد.

 مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در حاشیه هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران که با حضور ۱۰۰۰ مهمان داخلی و خارجی از کشورهای مختلف دنیا صبح دیروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما  برگزار شد، با اشاره به جزئیات جذب سرمایه و فاینانسی که از طرح‌های خارجی و طرف‌های  مختلف معدنی و صنایع معدنی داشته است، گفت: ایمیدرو موفق شده است ۱.۸ میلیارد یورو فاینانس در حوزه فولاد را استفاده کند و در حوزه آلومینیوم نیز یک میلیارد از طرح فاینانس چین استفاده شده است و باید گفت در حوزه فاینانس‌های زیر ۱۰۰ میلیون یورو یا دلار اقدامات مناسبی در ماه‌های گذشته به انجام رسیده که طرح‌هایی را با طرف‌های اروپایی و چینی از طریق همین فاینانس‌ها به انجام رسانده است.

وی درباره اظهاراتی که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا درباره موضوع محیط زیست داشته است، عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکای جنوبی، کارخانه فولاد در وسط جنگل‌ها احداث می‌شود و مدیر کارخانه بیش از نگرانی درباره تولید فولاد در باره میزان اثری که زنبورها تولید می‌کنند، نگران است و این یعنی استانداردهای سختگیرانه محیط‌زیستی در همه جا اعمال می‌شود و حتی به آن کارخانه اعلام شده که اگر میزان تولید عسل که در اطراف آن کارخانه وجود دارد، تحت تاثیر قرار بگیرد این کارخانه با مشکل روبرو می‌شود؛ معنی این اتفاق این است که دنیا در حال پیشبرد هر دو موضوع محیط زیست و تولید صنعتی در کنار یکدیگر است.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: امروز هر دو موضوع تولید و محیط زیست باید به گونه‌ای تنظیم شود که در کنار یکدیگر امکان پیشرفت وجود داشته باشد و مشکل گیاه یا حیات وحش را معمولا با تعامل با محیط زیست برطرف می‌کنیم و تا مجوز از طرف این نهاد دریافت نشود شروع به کار معدنی نخواهیم کرد.

کرباسیان در سخنرانی خود در همایش نیز با اشاره به برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله فولاد گفت: دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری انجام شده در طرح جامع فولادی است که باید تا سال ۱۴۰۴ تحقق پیدا کند که برای رسیدن به این هدف نیاز به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه وجود دارد.

 

وی همچنین با اشاره به ظرفیت تولید بخش‌های مختلف فولاد در حال حاضر و اعلام اینکه ایران با تولید ۱۴.۵ میلیون تن آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۶ رتبه نخست جهان را کسب کرده است، گفت: در بخش تولید فولاد خام ظرفیت فعلی تولید ۲۷ میلیون تن است که نیاز به توسعه ۲۸ میلیون تنی تا رسیدن به چشم‌انداز فولادی دارد. همچنین ظرفیت فعلی تولید در آهن اسفنجی ۲۵ میلیون تن است که این رقم نیز تا سال ۱۴۰۴ باید تا ۳۳ میلیون تن دیگر افزایش یابد. در بخش گندله نیز در حال حاضر ظرفیت ۲۳ میلیون تنی وجود دارد که برای رسیدن به اهداف برنامه جامع فولادی باید ۳۲ میلیون تن دیگر به این ظرفیت افزوده شود. همچنین در حوزه کنستانتره با وجود ۴۳ میلیون تن ظرفیت باید به همین میزان توسعه تا رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ اتفاق بیفتد.

 

کرباسیان در ادامه با اشاره به سهم تولید فولاد خام ایران در خاورمیانه تصریح کرد: سهم تولید فولاد ایران از تولید فولاد خاورمیانه ۶۱.۶درصد است که نسبت به سال قبل حدود ۱.۸ درصد  افزایش پیدا کرده است. همچنین بر اساس تعریفاتی که برنامه ششم برای توسعه اقتصادی داشته است، متوسط رشد اقتصادی هشت درصد و متوسط رشد معدن ۸.۸ درصد و همین‌طور متوسط رشد در صنعت نیز ۹.۳درصد تعریف شده است که در صورت همزمانی با تخصیص منابع مالی طرح‌های مختلف در زمان مناسب رشد  اقتصادی ایران می‌تواند در تقاضای فولاد در سال آینده اثر مثبتی بگذارد.

 

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به اشاره بر اینکه ایجاد توازن در زنجیره فولاد یکی از اهداف برنامه‌های چهار سال اخیر بوده است، افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شده کارخانه‌های جدیدی در حوزه کنستانتره و گندله احداث شده و برخی دیگر نیز تا پایان دولت یازدهم احداث خواهند شد و با راه‌اندازی این کارخانه‌ها که پروژه‌هایی مانند پروژه ۶۰۰ هزار تنی پرعیارسازی جلال‌آباد، پنج میلیون تنی  گنلده‌سازی گل گهر و دو کارخانه پنج میلیون تنی گندله‌سازی سنگان هستند.

کرباسیان همچنین در ادامه با اشاره به مزیت‌هایی که ایران در زمینه تولید فولاد دارد، تصریح کرد: از جمله مزیت‌هایی که ایران در حوزه تولید فولاد دارد، وجود بازار رو به رشدی است که با وارداتی بیش از ۳۴ میلیون تن  در اطراف خود دارد که در این بازار منطقه‌ای می‌تواند تولیدات خود را به خوبی عرضه  کند.

 

وی ادامه داد: بازار منطقه‌ای منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) که تولید ناخالص داخلی معادل ۲۷۰۰ میلیارد دلار که ۳.۷ درصد تولید ناخالص دنیا را تشکیل می‌دهد دارند و تولید روزانه نفت منطقه منا به ۲۷.۸ میلیون بشکه معادل ۳۴.۷ درصد تولید نفت کشورهای جهان می‌رسد. همچنین تقاضای سالانه فولاد این منطقه ۷۱.۸ میلیون تن معادل ۴.۸ درصد تقاضای دنیا و تولید سالانه منطقه منا ۳۶.۲میلیون تن معادل ۲.۲ درصد فولاد دنیا است که مجموع اینها نشان می‌دهد  که ایران در منطقه‌ای قرار دارد که عملا یک بازار مساعد عرضه محصولات فولادی در آن  مستقر است.

 

وی در ادامه با اشاره به دیگر مزیت‌های تولید فولاد در داخل و بیان اینکه حدود ۸۷ درصد از تولید فولاد ایران به روش احیای مستقیم است و از گاز طبیعی تولید می‌شود، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در برنامه ششم قرار شده است قیمت گاز برای صنایع انرژی‌بر مانند فولاد ۹۰ درصد پایین‌تر از نرخ قیمت‌گذاری منطقه باشد و در مناطق محروم این رقم به حدود ۸۰ درصد می‌رسد  که تولید فولاد به  روش احیای مستقیم را با قیمت تشویقی گاز هم‌راستا می‌کند.

تصاویر
  • تامین ۱.۸ میلیارد یورو فاینانس برای فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها