Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رشد ۴۷ واحدی شاخص بورس

چهارشنبه، 04 اسفند 1395 | Article Rating

امروز چهارشنبه دماسنج بازار سرمایه از ابتدای باز شدن معاملات روند صعودی را در پیش گرفت و تا تراز ۷۷ هزار و ۹۰۰ واحدی بالا رفت اما در ادامه پس از نوسان‌هایی تا رقم ۷۷ هزار و ۸۴۷ واحدی پایین آمد و در نتیجه نسبت به روز گذشته ۴۷ واحد رشد را تجربه کرد. شاخص کل‌ هم‌وزن نیز ۱۱.۶ واحد رشد کرد و در کانال ۱۵ هزار و ۸۳۱ واحدی قرار گرفت.

شاخص آزاد شناور نیز رشد ۳۲ واحدی را تجربه کرد و به رقم ۸۵ هزار و ۲۷۲ واحدی رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز هر کدام به ترتیب ۹ و ۲۳۲ واحد نسبت به روز گذشته رشد داشته است.

در معاملات امروز نماد گسترش نفت و گاز پارسیان ۷۹ واحد تاثیر مثبت در شاخص داشت. در این نماد ۴۶ درصد از خریدها مربوط به افراد حقوقی و مابقی مربوط به حقیقی‌ها بود. در پی معاملات امروز در این نماد صف خریدی با حجم بیش از ۱۶ میلیون سهم وجود داشت.  

در طرف مقابل نماد بانک ملت ۳۳ واحد تاثیر منفی در شاخص بر جای گذاشت. در این نماد بیش از ۸۶ درصد از خریدها مربوط به افراد حقیقی و مابقی مربوط به حقوقی‌ها بود. پس از این نماد سرمایه‌گذاری غدیر، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و توسعه معادن و فلزات بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی تقریبا تمام نمادها افت در آخرین قیمت معامله و قیمت پایانی را تجربه کردند.

در گروه خودرو و ساخت قطعات امروز اکثریت نمادها روند رشد اندکی را در پیش گرفته‌اند هرچند که نمادهایی همچون ایرکا پارس صنعت، چرخش‌گر و تولید محور خودرو تا نزدیک ۴ درصد رشد در قیمت پایانی را داشتند. در نماد پارس خودرو که به تازگی افزایش سرمایه داده و حق تقدم‌های به فروش نرفته‌اش را عرضه می‌کند، قیمت پایانی هر سهم ۹۱ تومان و ۷ ریال ارزش‌گذاری شده است.

در نتیجه هر سهم پارس‌خودرو امروز زیر قیمت اسمی معامله شد. این در حالی است که قیمت پایانی حق تقدم این سهم ۵۵ تومان است که با احتساب قیمت اسمی به ۱۵۵ تومان می‌رسد. در نتیجه برای فعالان بازار به هیچ وجه خریدن این حق تقدم نمی‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

اما در گروه مواد و محصولات دارویی امروز نسبت به روزهای گذشته شرایط مثبت‌تری را شاهد بودیم. به طوری که نماد برکت که در هفته‌های گذشته برای اولین بار به روش ثبت سفارش کشف قیمت شد، توانست برای دومین بار از زمان عرضه‌اش در بورس تهران مقداری رشد کند به طوری که قیمت پایانی این سهم به ۲۰۹ تومان و ۶ ریال رسید اما این قیمت هنوز زیر کف قیمتی است که برای عرضه اولیه آن به روش ثبت سفارش گذاشته شده بود.

نماد سبحان انکولوژی ۴ درصد رشد را تجربه کرد. نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک که امروز پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد بازگشایی شده بود، در آخرین معامله بیش از ۱۲ درصد ریزش پیدا کرد و ۳۶۲ تومان و یک ریال معامله شد. این در حالی است که قیمت پایانی این سهم ریزش ۷.۲۷ درصدی را تجربه کرد.

امروز در گروه فلزات اساسی نیز شاهد افت قابل توجهی در اکثریت نمادها بودیم. به طوری که نماد معدنی کیمیای زنجان گستران، فرآوری مواد معدنی ایران و زرین معدن آسیا بیش از ۴ درصد افت در آخرین قیمت معامله و قیمت پایانی سهم را تجربه کردند. البته نمادهایی همچون الو مراد و مس شهید باهنر نیز در میان ریزش‌های این گروه وجود داشتند که با رشد قابل قبولی همراه بودند.

البته این را هم باید در نظر بگیریم که نماد مس شهید باهنر امروز بدون محدودیت در نوسان قیمت بازگشایی شده بود و توانست بیش از ۱۱ درصد در قیمت پایانی رشد داشته باشد.

ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به رقم ۲۱۱ میلیارد و ۶۴۸ میلیون تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۲۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۳ هزار و ۷۷۸ نوبت داد و ستد بود.

آیفکس امروز ۰.۹ واحد رشد کرد و به رقم ۸۶۷ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۲۱۹ میلیارد و ۵۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵۵۶ میلیون و ۱۲۳ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۳ هزار و ۵۵۸ نوبت داد و ستد بود.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها