Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تركيه ؛ فولاد ساز و فولادخوار بزرگ خاورميانه
 

تركيه ؛ فولاد ساز و فولادخوار بزرگ خاورميانه

یکشنبه، 15 اسفند 1395 | Article Rating

 ترکیه بزرگترین تولید کننده فولاد در خاورمیانه است و با توجه به افزایش حجم پروژه های زیر ساختی در این کشور در سالهای اخیر تقاضای فولاد هم در این کشور رشد داشته است . امار نشان می دهد در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۶ میلیون  تن فولاد در ترکیه مصرف شده است  و انتظار می رود در سال جاری هم میزان مصرف فولاد در این کشور با ۴.۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۳۷.۵ میلیون تن برسد.مقامات صنعت فولاد ترکیه بر این باور هستند که افزایش حداقل دستمزد و افزایش نرخ رشد اقتصادی زمینه را برای افزایش تقاضا برای فولاد در کشور فراهم می کند زیرا تقاضا برای نوسازی مسکن و خودرو را بیشتر می کند که هر دو از صنایع مصرف کننده فولاد هستند . از طرف دیگر تنشهای سیاسی در منطقه، حمله های تروریستی و کودتای اخیرکه می تواند زمینه را برای نا امن شدن فضای سیاسی و اقتصادی در ترکیه فراهم کند از مسایلی است که باعث کاهش تقاضای فولاد و تقاضا برای محصولات صنعتی مصرف کننده فولاد در این کشور می شود .

اما ترکیه که در میان مصرف کنندگان فولاد دنیا به عنوان یکی از کشورهایی که بالاترین نرخ رشد تولید را دارد معرفی شده است برای تامین بخشی از نیاز داخلی خود به واردات روی آورده است.

واردات  فولاد در ترکیه

ترکیه یکی از مهمترین واردکنندگان فولاد قراضه در دنیا است و نرخ رشد واردات آهن قراضه در این کشور در سال گذشته نسبت به سال قبل از ان برابر با  ۵ درصد بوده است . مصرف سالانه آهن قراضه  در این کشورآسیایی-اروپایی در سال ۲۰۱۵  برابر با ۱۶.۲ میلیون تن  بوده است .  از طرف دیگر امریکا یکی از بزرگترین صادرکنندگان فولاد قراضه در دنیا محسوب می شود و اغلب کشورهای دنیا از جمله ترکیه  از فولاد قراضه صادراتی امریکا برای تامین نیاز داخلی خود استفاده می کند.

طبق آمارهای ارایه شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد، ترکیه نهمین تولید کننده فولاد در دنیا  است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۱.۵ میلیون تن فولاد تولید کرد و موفق شد تا در سال گذشته حجم تولید خود را به بالغ بر ۳۵ میلیون تن برساند. سه چهارم  فولاد تولیدی در ترکیه با روش کوره القایی  و مابقی در کارخانه های ترکیبی تولید می شود.

صنعت آهن و فولاد  کشور ترکیه ۳۴ درصد فولاد قراضه مورد نیاز بازار داخلی را تامین می کند و مابقی فولاد قراضه مورد نیاز این کشور از بازارهای خارجی وارد می شود.این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۶.۲ میلیون تن فولاد قراضه و در سال گذشته بالغ بر ۱۷.۵ میلیون تن فولاد قراضه وارد کرده است که بخش اعظم این فولاد وارداتی از کشورهای امریکا و روسیه و بریتانیا وارد بازار این کشور شده است. در میان صادرکنندگان فولاد قراضه به ترکیه، کشور امریکا جایگاه اول را دارد.

ارزش واردات فولاد قراضه به ترکیه

 در سال ۲۰۱۵  ارزش واردات فولاد خام به  ترکیه ۴.۲ میلیارد دلار امریکا بود که نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی کاهش داشت. در این سال ارزش واردات فولاد قراضه از امریکا به ترکیه برابر با ۳.۸ میلیارد دلار بود که بالغ بر ۸۰ درصد از این بازار بود. آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۳ ارزش واردات فولاد قراضه به این کشور برابر با ۷.۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۴ ارزش واردات فولاد قراضه برابر با ۷.۱ میلیارد دلار بود ولی در سال گذشته به دلیل افزایش توان تولید فولاد قراضه در بازار داخلی ترکیه سهم واردات کاهش یافت.

ترکیه چندین شرکت بزرگ و مهم فولاد سازی دارد که در سه سال گذشته سرمایه گذاریهای زیادی برای  افزایش توان تولید فولاد در این کارخانه ها کرده است . ترکیه در نظر دارد با جذب سرمایه های خارجی توان تولید فولاد را تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۲ درصد افزایش دهد.

تصاویر
  • تركيه ؛ فولاد ساز و فولادخوار بزرگ خاورميانه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها