Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

پیچیدگی فرآیند پرداخت اعتبار در بورس کالا

چهارشنبه، 30 فروردین 1396 | Article Rating

با توجه به پیچیدگی فرآیند پرداخت اعتبار در بورس کالا، به فرآیند بسیار پیچیده همکاری این نهاد مالی، خریدار و فروشنده نیاز است. این در حالی است که در سال گذشته توافقات مهمی برای همکاری بورس کالا و برخی از بانک‌ها منعقد شده که می‌تواند امیدواری‌ها را به فرآیند تأمین اعتبار واحدهای تولیدی در این بورس فراهم سازد.

دبیر کانون کارگزاران در نمایشگاه فاینکس 2017 درخصوص پرداخت اعتبار در بورس کالا با بیان اینکه دربازار سهام ساز و کاری وجود دارد و دارایی کارگزاری تضمین می‌شود، افزود: سهام خریداری شده، نزد کارگزار فریز می‌شود و مشتری نمی‌تواند این دارایی را در کارگزار دیگری به فروش برساند، به این ترتیب که اگر اعتبار گیرنده به هر دلیلی نتوانست اعتبار را برگرداند، کارگزار وسلیه‌ای دارد که از طریق آن به اعتبار داده شده دست پیدا می‌کند.

روح‌الله میر‌صانعی تاکید کرد: در بورس کالا معاملات سلف معمولا کوتاه مدت است و اگر کارگزاری اعتباری پرداخت کند، نمی‌تواند کالا را پیش خودش نگه دارد و نمی‌تواند برگه تحویل کالا یا حواله انبار را به‌عنوان تضمین فریز کند، بنابراین در حال حاضر هیچ راهی برای پرداخت اعتبار در بورس کالا وجود ندارد و فرآیند بسیار پیچیده‌ای را در همکاری بورس کالا، خریدار و فروشنده می‌طلبد.

وی در ادامه با ذکر این نکته که معمولا در بورس اوراق بهادار مشتری‌ها خرد هستند و مستقیما نمی‌توانند از بانک‌ها اعتبار بگیرند، افزود: در دنیا ساز‌و‌کاری طراحی شده است که این افراد از کارگزاران برای خرید سهام اعتبار دریافت کنند و کارگزارها از سیستم بانکی. ولی در بورس کالا خریداران شرکت‌های بزرگ و با توان بالا هستند و خود می‌توانند مستقیما از بانک‌ها اعتبار بگیرند و نسبت به کارگزاران به مراتب توان اعتبارگیریشان بیشتر است.

این مقام مسوول در صنعت کارگزاری با بیان اینکه سازمان بورس به دنبال آن است که اعتباری که برای خرید سهام، به سرمایه گذاران و سهامداران پرداخت می‌شود، به‌صورت مستقیم از طریق سسیتم بانکی صورت گیرد، افزود: ما از این طرح استقبال می‌کنیم، ولی اجرایی شدن آن همکاری سیستم بانکی و بانک مرکزی را می‌طلبد و سازمان بورس در حال مذاکره است.

میر‌صانعی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها برای ممنوعیت پرداخت اعتبار برای خرید سهام گفت: برای اجرایی شدن طرح پرداخت اعتبار مستقیم به مشتری‌ها برای خرید سهام، باید از طریق مذاکره با مسوولان بانک مرکزی، این بخشنامه حل وفصل شود. عملیاتی شدن این طرح به نفع صنعت کارگزاری است زیرا شرکت‌های کارگزاری به جای اینکه خود مستقیما درگیر فرآیند پرداخت اعتبار باشند، نقش واسطه را ایفا می‌کنند. به این ترتیب کارگزاران سهام را به نفع بانک فریز می‌کنند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها