Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
آخرین تحولات بازار جهانی فولاد
 

آخرین تحولات بازار جهانی فولاد

دوشنبه، 04 اردیبهشت 1396 | Article Rating

 همراهی نکردن تقاضا با افزایش عرضه ها به ویژه در بازار فولاد و مس این بازارها را وارد یک دوره اصلاحی کرده که  عمدتا بدلیل تعلل دولت امریکا در انقلاب اقتصادی مورد نظرش با سرمایه گذاری در زیرساخت هاست، ولی این به معنای آن نیست که افزایش ظرفیت های اقتصادی را در ادامه سال 2017 بتوان نادیده گرفت. با عبور تقویم از نیمه آوریل و پس از پایان تعطیلات و بازگشایی بازارهای جهانی، زمان انتشار گزارش های مالی سه ماهه یا Q1 شرکت ها در 2017 میلادی فرا رسیده و این فرصت مناسبی است تا آخرین تحولات بازارهای جهانی فولاد را بررسی کنیم.

در هفته گذشته گزارش های مالی برخی از شرکت های معدنی منتشر شد که در نوع خود جالب توجه بود. اکثر شرکت های معدنی بزرگ طی هفته گذشته با ریزش قیمت سهام روبرو شدند و ابر شرکت های معدنی مانند ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون و گلینکور همزمان با کاهش قیمت های مس و محصولات فولادی بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. سرمایه گذاری گلدمن ساکس امریکا نیز گزارش عملکرد نه چندان مطلوبی را ارائه کرد که واکنش منفی سرمایه گذاران را در پی داشت و با افت خود در روز سه شنبه شاخص داوجونز را منفی کرد.

شرکت پوسکو بزرگترین فولادساز کره جنوبی نیز گزارش مالی سه ماه اول سال یا Q1 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش این شرکت بزرگ فولادی توانسته در فصل اول 2017 با رشد 21 درصدی درآمدهای خود نزدیک به 1.2 میلیارد دلار سود کسب کند که یکی از بهترین بهره برداری ها از تلاطم بازار فولاد در اولین فصل 2017 محسوب می شود و رشد چشمگیر بازار فولاد را منعکس می کند.

شوک فولادی چین

درحالی که به نظر می رسید کاهش مداوم موجودی فیزیکی انبارها طی هفته گذشته قیمت فولاد را به مسیر صعودی بازگرداند، انتشار شاخص تولید فولاد چین در هفته اخیر نشان داد که تولید این کالای استراتژیک نسبت به سال گذشته 4.6 درصد رشد داشته و به بالاترین مقدار خود در 5 سال اخیر رسیده تا با کنترل انتظارات قیمتی و آسودگی خاطر متقاضیان، دلیل کاهش قیمت ها در یک ماه اخیر نیز روشن شود. با توجه به تحقق 201 میلیون تن تولید سال 2017 توسط چین به نظر می رسد بازار با مازاد عرضه روبرو باشد. 

از این رو با وجود برگشت قیمت سنگ آهن و زغالسنگ کک شو درسه روز اخیر واکنش افزایشی جدی در بازار فولاد چین مشاهده نمی شود. چراکه قیمت سنگ آهن و زغالسنگ بقدری کاهش داشته که تاثیر محسوسی در هزینه های تولید فولادسازان چینی که نیمی از بازار را در اختیار دارند بگذارد و این امکان را به آن ها بدهد که با رقابت در تخفیف، قیمت ها را کاهش دهند و مشتریان خود را راضی تر کنند. همچنین طبق آخرین عملکردهای تولید و فروش فولاد سازان انجمن جهانی فولاد که شامل 66 کشور عضو است، تولید فولاد در جهان در ماه مارس 5.7 درصد افزایش یافته است. البته گزارش های خوب تولیدی، شرکت ها را از افزایش قیمت فولاد نا امید نکرده است، چراکه از سوی دیگر انتشار آمار اقتصادی چین با رشد 6.9 درصدی که 0.4 درصد بالاتر از هدف گذاری دولت است موجب تقویت بازارها در دو روز کاری اخیر شده است. بر همین اساس موسسات بین المللی نیز پیش بینی های کلی خود را در خصوص اقتصاد چین افزایش دادند و بهره اوراق قرضه در بازار چین کاهش یافت. 

کاهش موجودی انبارهای فولاد در چین برای سومین روز پیاپی (تا 21 آوریل) نشان می دهد، انتظار بازار از تداوم رشد اقتصادی چین بعنوان بزرگترین اقتصاد جهان، همچنین جدیدترین تصمیم ترامپ مبنی بر ممنوعیت واردات فولاد از 10 کشور صادرکننده از جمله چین، روسیه و بریتانیا امیدواری به افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها را افزایش داده است و موجب شده تا تقاضای آن تقویت شده و قدری از کف قیمتی خود فاصله بگیرد. با این وجود به نظر می رسد که رشد قیمت فولاد نیاز به محرک های واقعی طرف تقاضا دارد که اصلی ترین آن استمرار بهبود عملکرد اقتصادی کشورهاست چراکه بازارها به اندازه کافی از اخبار اشباع شده است.

توقف سقوط بی سابقه سنگ آهن

بازار سنگ آهن پس از صعود شگفتی ساز خود، در حالی که در نیمه ماه فوریه به مرز 94 دلار رسیده بود، طی ماه اخیر با کاهش 35 درصدی قیمت که بی سابقه محسوب می شود به کمتر از 65 دلار رسید. اگرچه در دو روز اخیر با یک برگشت قیمتی کاهش اول هفته را جبران کرد ولی کماکان در همان محدوده به سر می برد. در نگاهی به بازار این ماده معدنی می توان گفت مهم ترین اتفاقاتی که قیمت سنگ آهن را تحت تاثیر قرار داده است عبارنتد از افزایش 18 درصدی تولید سنگ آهن چین در ماه مارس که در آمارهای اقتصادی چین منتشر شد و دیگری خبر راه اندازی خط راه آهن در مسیر معادن کویینزلند استرالیا بود که با کاستن از ریسک عرضه بدنبال طوفان Debbie احتمال کمبود عرضه را به حداقل رساند. البته بیشترین کاهش قیمت در هفته اخیر متوجه ایران بود به طوری که سنگ آهن صادراتی ایران با کاهش 16.5 درصدی قیمت فوب بندرعباس در این هفته روبرو شد تا با ادامه روند نزولی قیمت ها صادرکنندگان با بحران روبرو شوند.

با وجود افزایش تولید ایالات متحده و رشد فراتر از انتظار چین به نظر می رسد بازارها با دست برداشتن از بلندپروازی ناشی از هیجان ورود ترامپ به کاخ سفید در حال تخلیه حباب قیمتی ایجاد شده هستند. همراهی نکردن تقاضا با افزایش عرضه ها به ویژه در بازار فولاد و مس این بازارها را وارد یک دوره اصلاحی کرده که عمدتا بدلیل تعلل دولت امریکا در انقلاب اقتصادی مورد نظرش با سرمایه گذاری در زیرساخت هاست، ولی این به معنای آن نیست که افزایش ظرفیت های اقتصادی را در ادامه سال 2017 بتوان نادیده گرفت. بر همین اساس این امیدواری وجود دارد که با تکیه بر سیاست های بازسازی زیرساخت ها چشم انداز مثبتی را برای ادامه سال جاری میلادی بتوان ترسیم کرد.

تصاویر
  • آخرین تحولات بازار جهانی فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها