Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
روزهای بی ثباتی سنگ آهن
 

روزهای بی ثباتی سنگ آهن

چهارشنبه، 06 اردیبهشت 1396 | Article Rating

سنگ‌آهن در بازار جهانی روزهای بی‌ثباتی را طی می‌کند. در یک سو واله از امکان افزایش تولید خود در اس۱۱دی خبر  می‌دهد و از سویی دیگر چین در نوسان قیمتی به سر می‌برد.

نخستین استخراج‌کننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان از وقوع یک رِکورد تازه در فصل اول امسال میلادی خبر داد که این رکورد در نتیجه افزایش تولید آن در معدن جدید و بزرگ اس۱۱دی در آمازون حاصل شده است. این شرکت مستقر در ریودوژانیرو از افزایش محصول سنگ‌آهن خود به میزان ۱۱درصد خبر داد که در نتیجه آن تولید سنگ‌آهن این غول معدنی به ۸۶/۲میلیون تن در بازه زمانی ژانویه تا مارس امسال میلادی (اواسط دی ۱۳۹۵ تا اواسط فروردین ۱۳۹۶) رسید. 

این میزان افزایش در مقایسه با همان فصل در سال گذشته برآورد شده است. این افزایش رشد در حالی اعلام شده که این رقم در مقایسه با خروجی سنگ‌آهن این شرکت در ۳ماه پیش از این تاریخ و به میزان ۹۲/۳۸۶میلیون تن ۶/۷درصد کمتر بوده است و واله هدف این اقدام را مهار حجم عرضه در ماه‌های پیش‌رو به منظور کنترل قیمت‌ها می‌داند. اکنون این غول معدنی میزان خروجی خود را تا پایان امسال میلادی بین ۳۶۰ تا ۳۸۰میلیون تن حمل کشتی، برآورد و اعلام کرده است. این در حالی است که براساس اطلاعات متال بولتن در طول دو ماه گذشته کانی‌های با عیار ۶۲درصد در بندر چینگدائو چین ۷۶ سنت افزایش نرخ پیدا کرد و به ۶۵/۳۶ دلار در هر تن رسید و تحلیلگران انتظار دارند که در آینده‌ای قابل پیش‌بینی، عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد. در همین راستا ایفنا در خبری به نقل از متال‌اکسپرت در ۴ اردیبهشت از نوسانات بسیار در بازار سنگ‌آهن وارداتی چین خبر داد که براساس آن و در نتیجه شرایط نامساعد بازار فولاد، نرخ سنگ‌آهن را نزولی کرد. 

همچنین بنا بر این خبر سنگ‌آهن خلوص ۶۲درصد استرالیا ۲/۲۵ دلار در هر تن افت نرخ هفتگی داشته و به ۶۶/۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. بیلت در بازار چین ۱۴ دلار افت هفتگی داشت و نرخ سنگ‌آهن جمعه گذشته نیز به ۱/۵ دلار رشد کرد که این رشد برخاسته از بهبود بازارهای فیوچرز و افزایش حجم خرید بود. اما براساس آمار منتشر شده، از تولیدکنندگان معدنی در سال گذشته خورشیدی ۳ شرکت بزرگ گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، میزان تولید گندله سنگ‌آهن را ۵۲ درصد افزایش دادند. براساس این گزارش که وب‌سایت جهان سهم آن را منتشر کرده است، شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۳۹۵ معادل ۱۲میلیون و ۴۰۷هزار و ۴۳ تن گندله سنگ‌آهن تولید کردند که این رقم در سال گذشته، ۸میلیون و ۱۸۰هزار و ۴ تن بود و نشان از افزایش تولید بیش از ۵۰ درصدی این محصول معدنی دارد. 

براساس این آمار، شرکت گل‌گهر ۷میلیون و ۲۵۲هزار و ۴۶ تن، شرکت چادرملو ۳میلیون و ۶۸۳هزار و ۲۴ تن و شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه یک‌میلیون و ۴۷۱هزار و ۹۷۳ تن از کل تولید را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین ۳ شرکت یادشده در ۱۲ماه سال گذشته، ۱۱میلیون و ۹هزار و ۶۰۶ تن گندله صادر کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (که ۷میلیون و ۹۲۲هزار و ۸۱۳ تن بود) ۳۹درصد افزایش صادرات داشتند. میزان تولید شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در فروردین‌ماه، یک‌میلیون و ۲۶۸هزار و ۱۶۶ تن گندله بود که در مقایسه با رقم تولید مدت مشابه در سال ۱۳۹۴ خورشیدی که ۸۸۰هزار و ۲۱۸ تن بود، ۴۴درصد رشد داشت. همچنین میزان صادرات گندله این شرکت‌ها در فروردین امسال با ۳۷ درصد رشد به یک‌میلیون و ۷۵هزار و ۱۶۸ تن رسید.

تصاویر
  • روزهای بی ثباتی سنگ آهن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها