Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
توليد آهن اسفنجي با روش‌هاي جديد آغاز شد
 

توليد آهن اسفنجي با روش‌هاي جديد آغاز شد

شنبه، 17 تیر 1396 | Article Rating

شرکت MME تنها شرکت مهندسی در زمینه معدن و صنایع معدنی است که از حدود ۲۰سال پیش در اروپا (آلمان) به ثبت رسیده است و با توجه به ارتباطات ایجاد شده با سازندگان و متخصصان مختلف از زمان تاسیس این شرکت تاکنون جایگاه ویژه‌ای رادر اروپا داشته و دارد. همچنین با توجه به پروژه های انجام شده و موجود در ایران و تعلق داشتن به سازمان ایمیدرو موقعیت ممتازی را در صنایع معدنی و فولادی کسب نموده است. همگی این موارد ، امکانات و امتیازاتی است که در دسترس می باشد و اگر از آن به خوبی استفاده شود، این شرکت به عنوان پل ارتباطی و انتقال دهنده دانش فنی می تواند هدایت گر سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت شرکت‌های خارجی بخصوص اروپا به سمت زیر ساخت های ایران باشد.

طرح‌های در دست اجرا و آخرین وضعیت پیشرفت و زمان راه اندازی :

شرکت MME در پنج طرح فولاد استانی به عنوان پیمانکار در بخش مهندسی و تامین حضور دارد. پروژه‌های جاری این شرکت در زمینه احیاء مستقیم عبارتند از طرح های فولاد شادگان، فولاد میانه،  فولاد بافت، فولاد نی‌ریز که تمامی این پروژه‌ها به روش ابداعی منحصر به فرد این شرکت تحت عنوان :

 (Persian Direct Reduetion) PERED  در حال انجام است.

تولید آزمایشی آهن اسفنجی در پروژه فولاد شادگان از حدود دو هفته قبل آغاز شده و با توجه به شرایط بسیار خوبی که در مسیر راه‌اندازی گرم ( هم به لحاظ زمان رسیدن به محصول و هم به لحاظ کیفیت آهن اسفنجی تولیدی ) وجود دارد، امیدواریم افتتاح رسمی اولین واحد تولید آهن اسفنجی به روش پرد در ماه جاری انجام شود.

با توجه به یکسان بودن تکنولوژی پروژه های احیای شرکت MME در طرح‌های استانی قطعاً تجارب حاصله از راه اندازی طرح فولاد شادگان، در سایر پروژه ها نیز بکار گرفته خواهد شد. در حال حاظر با راه اندازی اولین  واحد احیاء مستقیم استانی به روش PERED ، ریفرنس خوبی برای این تکنولوژی بوجود آمده است و لذا با توجه به نتایج بسیار خوب حاصله و بومی بودن این تکنولوژی ، بازارهای جدیدی برای شرکت MME در داخل و خارج از کشور ایجاد می گردد. نکته حائز اهمیت در این خصوص آنست که با توجه به سیاستهای کشور مبنی بر استفاده حداکثری از توان داخل و توجه خاص به موضوع اقتصاد مقاومتی ، می بایست جهت گیری و سياست‌گذاری‌های کلان به نحوی باشد که ساخت سایر پلنت‌های احیای مستقیم در کشور بر مبنای استفاده از تکنولوژی PERED ( که مزایای قابل ملاحظه ای نسبت به روش های مشابه دارد ) انجام پذیرد.

مزایای روش جدید تولید آهن اسفنجی (PERED )

PERED را می‌توان روشی بهینه‌سازی شده برای تولید آهن اسفنجی دانست. این تکنولوژی در آلمان و تحت لیسانس شرکت ایرانی MME به ثبت رسیده است. بهره‌گیری از این روش جدید برای تولید آهن اسفنجی نسبت به روش‌های سابق مزیت‌هایی را به‌دنبال دارد.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، سابق بر این، برای احیای گندله آهن و تولید آهن اسفنجی، از روش‌هایMIDREX  و HYL در داخل کشور استفاده می‌شد،بنابراین واحدهایی که از این تکنولوژی بهره می‌گیرند، موظف هستند هزینه‌ای را تحت عنوان حق عضویت در کلوپ MIDREX  و HYL پرداخت کنند،اما در حال حاضر از آنجا که تکنولوژی جدید توسط متخصصان ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده است، واحدهای داخلی از پرداخت این‌گونه هزینه‌ها معاف خواهند بود. بنابراین در همین ابتدای امر، کاهش هزینه‌های تولید را به‌همراه دارد.

در اینجا به طور خلاصه به مزایای تکنولوژی PERED می پردازیم:

۱در روش‌های معمول تولید آهن اسفنجی، گاز احیایی از طریق یک داکت به کوره وارد می‌شود،اما در تکنولوژی جدید، ورود این گاز با استفاده از دو داکت مجزا، انجام می‌شود. بنابراین از یک‌ سو یکنواختی و هموژنی گاز احیایی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر می‌توان کنترل آن را بیشتر از روش‌های قبل در اختیار داشت.

۲در روش‌های قدیمی تولید آهن اسفنجی، ۳ کلوخه شکن بالایی، میانی و پایینی استفاده می‌شود؛ در حالی که در روش PERED، یکی از کلوخه شکن‌ها حذف شده‌اند.

۳در روش‌های معمول، گندله به‌صورت اختاپوسی به کوره تزریق می‌شد، اما در طرح جدید PERED، لوله تغذیه دیگری برای ورود گندله در مرکز کوره نیز تعبیه شده است.  این امر موجبات یکنواختی و تامین یکنواخت خوراک را فراهم می‌کند و در نهایت کارایی را افزایش خواهد داد. همین موضوع نیز، می‌تواند یکی از عواملی باشد که زمینه را برای حذف یکی از کلوخه‌شکن‌ها، مهیا می‌کند.

۴در روش MIDREX  از لوله‌هایی با قطر ۸ اینچ به‌عنوان ریفورمر استفاده می‌شود،اما در طرح جدید برای پلنتهای هشتصد هزار تنی، این قطر تا ۱۰ اینچ افزایش یافته است که موجبات کاهش تعداد لوله‌ها را فراهم می‌کند و اندازه نهایی محفظه ریفورمر هم کوچکتر می‌شود.

۵در روش جدید از کاتالیست منحصر به‌فردی استفاده می‌شود. این کاتالیست، شکست گازهای احیایی را تسریع می‌کند و طول عمر بیشتری نیز دارد.

۶واحدهایMIDREX  به کمپرسورهای ارزنر مجهز هستند. در حالی که در طرح جدید از کمپرسورهای سانتریفیوژی زیمنس استفاده می‌شود. این جایگزینی،  آزادی عمل بیشتری را ایجاد می نماید و هزینه‌های مصارف برق و ... و نیز سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.

۷در طرح جدید تولید آهن اسفنجی برای پلنتهای هشتصد هزار تنی، رکوپراتور (سیستم بازیاب حرارتی) به‌صورت معکوس نصب شده است. نحوه نصب تجهیز یاد شده، این امکان را فراهم می‌آورد تا در زمان تعمیر تجهیزات، باندل‌ها با سهولت بیشتر و طی زمان کمتری از رکوپراتور خارج شوند.

۸در روش PERED، فضای خالی بالای کوره  کم و ارتفاع کوره نیز به‌علت تفاوتی که در نوع تزریق شارژ انجام شده و پیش‌تر هم به آن اشاره گردید، کوتاه‌تر شده است. داکت جانبی خروجی گاز به دو داکت از روی سقف تغییر یافته است.

۹در کوره‌های MIDREX خنک کردن کوره به‌صورت نقطه‌ای و سپس درخت کریسمس انجام می‌شود. اما در روش PERED، خنک‌کنندگی از طریق خط محیطی انجام می‌شود. بنابراین خنک‌کاری در روش جدید از توزیع، اثرگذاری و کارایی بیشتری برخوردار است.

۱۰ریفورمر از تزریق بخار بهره می برد و کنترل پارامترهای ریفورمینگ را بهتر نموده است.

۱۱با استفاده از تزریق گاز در ناحیه میانی کوره ، بهره وری افزایش پیدا می کند.

تصاویر
  • توليد آهن اسفنجي با روش‌هاي جديد آغاز شد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها