Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
مبارکه و ذوب آهن از فرصت افزایش تقاضا استفاده کردند
 

مبارکه و ذوب آهن از فرصت افزایش تقاضا استفاده کردند

چهارشنبه، 04 مرداد 1396 | Article Rating
پس از یک دوره رکود در صنعت فولاد کشور، به‌نظر می‌رسد که رکود در حال خارج شدن از این صنعت است و تقاضای محصولات فولادی در کشور به‌شدت افزایش یافته است. به‌طوری که در تیر ماه حدود یک میلیون تن تقاضا برای محصولات فولادی وجود داشت. با این حال شرکت فولاد مبارکه توانست معاملات متعددی را به انجام برساند و ذوب آهن نیز از این موقعیت بی‌نصیب نماند. مبارکه و ذوب آهن از فرصت افزایش تقاضا استفاده کردند

رشد تقاضای محصولات فولادی در کشور را می‌توان ناشی از رونق یافتن صنایع پایین‌دست و مصرف‌کننده دانست. طی ماه‌های گذشته نیز شاهد رشد تدریجی تقاضای محصولات فولاد و افزایش آن نسبت به عرضه بودیم. اما در تیر ماه سال جاری، میزان تقاضای محصولات فولادی در بورس کالا به اوج خود و به رقم بی‌سابقه 923 هزار تن رسید. در صورتی که این میزان با سال گذشته مقایسه شود، درمی‌یابیم که در سال گذشته و طی تیر ماه تنها 560 هزار تن تقاضا برای محصولات فولادی در کشور وجود داشت و باید این تقاضا را در شرایط کنونی به فال نیک گرفت.

نمودار 1 نشان می‌دهد که طی تیر ماه سال 1396، بیش از 388 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد (اغلب به‌صورت مچینگ) که در مقابل آن رقم شگفت‌انگیز 923 هزار تن تقاضا وجود داشت که در نهایت 671 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. از این میزان معامله، باز هم همچون دوره‌های پیشین، حاکمیت با محصولات تخت بود و حدود 554 هزار تن معامله شدند. در این میان ورق گرم بیشترین میزان معاملات را به‌خود اختصاص داد و حتی توانست رکورد هفتگی میزان معاملات را برجای بگذارد. این محصول بیش از 318 هزار تن معامله شد. پس از آن تختال نیز به میزان 137 هزار تن عرضه شد که از این میزان حدود 127 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. محصول تخت دیگر ورق سرد بود که حدود 90 هزار تن به فروش رفت. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز به میزان 13 هزار تن و 5 هزار تن معامله شدند.

                                          

علاوه بر محصولات تخت، محصولات طویل نیز به میزان 117 هزار تن مورد معامله قرار گرفتند. اما نکته قابل توجه در مورد محصولات طویل، تقاضای حدود 280 هزار تنی این محصولات بود که این امر می‌تواند نویدبخش افزایش مصرف فولاد در کشور و رونق مجدد این صنعت باشد. این موضوع در مورد شمش بلوم و سبد میلگرد و تیرآهن به وضوح قابل مشاهده بود؛ چرا که در مقابل عرضه 40 هزار تنی شمش بلوم در تیر ماه، 104 هزار تن تقاضا وجود داشت و عرضه 61 هزار تنی سبد میلگرد و تیرآهن با تقاضای 141 هزار تنی مواجه شد. علاوه بر آن، میلگرد نیز با عرضه 26 هزار تنی حدود 34 هزار تن تقاضا داشت.

                                        

 نمودار 2 نشان می‌دهد که 2 شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن توانستند بیشترین معاملات را در تیر ماه بورس کالا رقم بزنند که در این میان سهم فولاد مبارکه 477 هزار تن بود و این شرکت عمدتا محصولات تخت، مانند ورق‌ها را در بورس کالا عرضه و معامله کرد. شرکت ذوب آهن نیز توانست حدود 96 هزار تن از محصولات خود را که عمدتا جزء محصولات طویل بودند، در بورس کالا به فروش برساند؛ با این حال گفتنی است که مجموع تقاضای محصولات این شرکت در تیر ماه به حدود 200 هزار تن می‌رسید. شرکت فولاد خوزستان نیز حدود 72 هزار تن محصول خود از قبیل شمش بلوم و تختال را در بورس کالا عرضه کرد که توانست 52 هزار تن از آن را مورد معامله قرار دهد. فولاد هرمزگان نیز 40 هزار تن تختال را در بورس عرضه و معامله کرد.


تصاویر
  • مبارکه و ذوب آهن از فرصت افزایش تقاضا استفاده کردند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها