Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
روند افزايشي يا ثبات قيمتي سنگ آهن؟
 

روند افزايشي يا ثبات قيمتي سنگ آهن؟

ﺳﻪشنبه، 07 شهریور 1396 | Article Rating

سنگ آهن با نزديک شدن به مرز 80 دلار نشان داد که در حالت خوش بينانه تمايل به افزايش قيمت و حتي در بدبينانه ترين حالت تمايل به حفظ قيمت در سطح کنوني براي اين کالا وجود دارد. در اين بين، افزايش ناگهاني قيمت ها در بازار سنگ آهن و فولاد از هفته هاي گذشته آغاز شده است که اين دو بازار را با نگراني از نوسانات تند و ناگهاني قيمت ها مواجه ساخته است.


افزايش قيمت در بازار سنگ آهن و فولاد جهاني در حالي رخ مي دهد که رونق طرف تقاضا در بازار در ارتباط با اين دو ماده معدني همسو با افزايش قيمت آن نيست که از دلايل اين نبود رونق مي توان به تعطيلات تابستاني در اروپا و تعطيلات عيد قربان در کشورهاي مسلمان اشاره کرد. از سوي ديگر بايد گفت پيش بيني ها همچنان از ادامه روند افزايشي قيمت ها حکايت دارند. 

بررسي هاي ميداني از کارشناسان فعال در حوزه جهاني فولاد در تالارهاي گفت وگو در فضاي مجازي نشان مي دهد بازار مسکن و ساخت و ساز در چين به رغم گرماي آب و هوا و بارندگي در ماه هاي ژوئن و ژوئيه رشد داشته است که اين موضوع روي تقاضا در اين کشور براي محصولات فولادي اثر گذاشته است. در حالي که تحليلگران ماه هاي سپتامبر و اکتبر را معمولا با تقاضاي بيشتر براي فولاد و سنگ آهن مي شناسند، بنابراين انتظار داريم روند افزايشي قيمت در ماه هاي پيش رو به اوج خود برسد. در حالي که اکنون قيمت شمش در بازارهاي جهاني در حدود 500 دلار در هر تن گزارش مي شود که در مقايسه با سال گذشته در حدود 130 دلار در هر تن رشد کرده است.

پيش نيازهاي جهاني تقاضاي فولاد
به گزارش ARGUS Mediaبيلت تانگشان به عنوان شاخص تقاضا براي محصولات طويل به بالاترين سطح خود يعني 3850 يوآن در هر تن در سال جاري رسيده و سنگ آهن بالاترين رکورد بعد از 7 آوريل، يعني 79 دلار را لمس کرده است. اگرچه قيمت اين محصول دوباره روند کاهشي به خود گرفت و روز گذشته در اولين روز کاري هفته، قيمت سنگ آهن به 75 دلار تا لحظه تنظيم اين گزارش رسيده بود که در بازه هفتگي سالانه رشد 24 درصدي و در بازه ماهانه رشد 14 درصدي را نشان مي دهد. در بازارهاي جهاني اما شايد مهم ترين تقاضا براي فولاد مرهون پروژه هاي زير ساخت تعريف شده در 12 ماه گذشته از سوي دولت چين بوده است؛ به علاوه رشد سرمايه گذاري در مسکن نيز در اين کشور پيشران تقاضاي فولاد است.البته پکن با اعلام محدوديت در فروش مسکن در شهرهاي بزرگ چين به دليل اعلام بدهي ها و تزريق کمتر پول به سرمايه گذاران بخش مسکن در تلاش براي کند کردن اين رشد تقاضاست اما اين کندي رشد در سرمايه گذاري مسکن از ماه ژوئن آغاز شده و براي تاثيرگذاري در بازار ساخت و ساز چند ماهي به زمان نياز خواهد داشت و انتظار مي رود تا آن زمان هنوز وضعيت بازار فولاد مناسب باشد.از طرفي سرمايه گذاري در زير ساخت هاي اين کشور در ماه هاي ژانويه تا جولاي 9/ 20 درصد رشد داشته است. اين رشد تقاضا براي فولاد طبق نظر CISA در ماه هاي جولاي تا دسامبر به بيشترين حد خواهد رسيد در حالي که از اول سپتامبر به خاطر مسائل آلودگي هوا به ويژه در استان هبي و شمال چين توليد واحدهاي فولادي کاهش خواهد يافت و بسياري مجبور به تعطيلي خواهند شد، به طوري که انتظار مي رود در نوامبر توليد به حداقل برسد و تا 16 مارس 15 درصد حجم توليد کوره بلندها کاهش يابد.

برخي از تجار چيني از ماه ژوئن روي انتظار قيمت بالاتر در زمستان مشغول ذخيره سازي ميلگرد و شمش بوده اند.يادآوري برنامه پکن براي کاهش 170 ميليون تن از ظرفيت فولاد در سال جاري که ادعا مي شود 120 ميليون تن از اين هدف انجام شده است نيز انتظار کاهش عرضه را تقويت مي کند. در اين شرايط و با افزايش قيمت زغال کک شو (بيش از 200 دلار در تن) توليدکنندگان در راستاي افزايش توليد به دنبال استفاده از سنگ آهن عيار بالا هستند که موجودي کمي در بنادر دارد و انتظار افزايش قيمت براي سنگ آهن هاي پر عيار وجود دارد در حالي که فولادسازان در توليد ميلگرد حدود 1000 يوآن در تن سود مي برند و از افزايش قيمت حمايت مي کنند. سنگ آهن IOCJ الان در چين حدود 100 دلار در تن قيمت دارد و ادامه اين روند رشد قيمت کنسانتره خوراک گندله سازي ها را در پيش خواهد داشت.

تمايل چين به کنترل قيمت ها
به گفته کارشناسان و تحليلگران حوزه جهاني فولاد يکي از سناريوهاي ديگري که در رابطه با افزايشي بودن قيمت ها در بازار فولاد به آن پرداخته مي شود را مي توان به دليل بهبود شرايط اقتصادي به خصوص در آسيا و همچنين سياست هاي جديد حزب کمونيست چين در راستاي حفاظت از محيط زيست دانست.دولت چين علاقه اي به افزايش افسار گسيخته قيمت ها ندارد و تلاش مي کند روند قيمت ها را با ابزارهايي که در دست دارد کنترل کند. از جمله انجمن آهن و فولاد چين و بعضي از ابزارهاي قانوني ديگر، بنابر اين دليل روند بالا و پايين رفتن قيمت ادامه خواهد داشت.در اين ميان به غير از افزايش قيمت فولاد، قراضه و سنگ آهن، بهاي زغال سنگ هم افزايشي بوده است. در اين باره بايد گفت قيمت ها پتانسيل افرايش بيشتر را نيز دارند اما دولت چين سعي مي کند اين افزايش را کنترل کند و احتمالا اقداماتي در اين خصوص صورت خواهد داد. لازم به توضيح است که بازار سنگ آهن تحت تاثير فولاد افزايش يافته و توليدکنندگان بزرگ در شرايط بسيار خوبي قرار دارند، با اين حال به نظر نمي رسد قيمت ها افزايش شديدي داشته باشد، چرا که پتانسيل زيادي براي افزايش توليد در استراليا و برزيل وجود دارد. از سوي ديگر با وجود کاهش ظرفيت هاي فعلي اين موضوع دور از ذهن است که قيمت سنگ آهن با کاهش مواجه شود. به اين دليل که فولادسازان چيني به افزايش قيمت در فصل زمستان اميد دارند. همين موضوع هم باعث شده است که فولاد سازان چيني توليد خود را با حداکثر ظرفيت انجام دهند تا موجودي انبارهايشان افزايش يابد.افت موجود در انبارهاي چين بيشتر وابسته به جو رواني که بازار فيوچرز و انجمن سنگ آهن ايجاد کرده اند است. بايد در جمع بندي تمامي موارد فوق گفت: اگر تمام فاکتورها را کنار يکديگر بگذاريم به اين نتيجه خواهيم رسيد که قيمت فولاد تا پايان سال اگر افزايش پيدا نکند، سطح فعلي را حفظ خواهد کرد.

تصاویر
  • روند افزايشي يا ثبات قيمتي سنگ آهن؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها