Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
آنچه در مجمع عمومی سالانه ایمیدرو گذشت
 

آنچه در مجمع عمومی سالانه ایمیدرو گذشت

ﺳﻪشنبه، 14 شهریور 1396 | Article Rating

روز یكشنبه ١٢شهریور ماه امسال مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو برای سال مالی منتهی به سی ام اسفند سال 95 به ریاست محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، سیدحسین هاشمی استاندار تهران و نمایندگانی از وزارتخانه های صنعت، کار، اقتصاد و نیرو نیز در این مجمع حضور داشتند.


در این مجمع، ابتدا گزارش عملکرد 4 ساله ایمیدرو، برنامه ها و اهداف آن تشریح شد. همچنین پس از آن گزارش فعالیت هیات عامل برای سال مالی منتهی به سی ام اسفند سال 95 ارائه و درخصوص آن تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 

 

دستیابی به رشد 9.3 درصدی در بخش معدن

محمد شریعتمداری وزیر صنعت ، معدن و تجارت  در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو عنوان كرد: اگر می خواهیم سازمان توسعه ای ایمیدرو نقش خود را در توازن صنعتی و معدنی کشور ایفا کند، باید تقویت شود تا در آن گروه از فعالیت های معدنی که بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری مستقل نیست و تمایل به مشارکت دارد یا هر جا در جغرافیای ایران امکان ورود مستقل بخش خارجی وجود ندارد، بتواند با قدرت حضور یابد.

 

وی افزود: تقویت کردن ایمیدرو یکی از مهمترین وظایف مجمع عمومی این سازمان بشمار می رود و باید همه تلاش خود را بکنند تا این اتفاق بیفتد. ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی سازمان داریم که رسما اعلام شده اند که توسعه ای اند یا اینکه واقعا هستند و اسمشان اعلام نشده است.

 

محمد شریعتمداری تصریح كرد:ایمیدرو، ایدرو، سازمان شهرک های صنعتی، سازمان توسعه تجارت ایران و پتروشیمی مراکز مهمی اند که دولت باید برای تقویت آنها و برای پیشتازی در عرصه های صنعتی و معدنی کشور توجه ویژه کند. اگر سازمان های توسعه ای را تضعیف کنیم دولت را تضعیف کرده ایم اگر حرکت اینها را کند کنیم حرکت اقتصادی دولت را کند کرده ایم، باید بدانیم بدون اینها توسعه اقتصادی ایران ممکن نیست هر چقدر می توانیم در تقویت اینها تلاش کنیم.

 

وی همچنین در این مجمع خاطر نشان كرد: رشد 9.3 درصدی معدن طبق برنامه تکلیف بزرگی به دوش ما است و پیش نویس اولیه برنامه های پیشنهادی دولت دوازدهم به منظور توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور امروز تهیه شده است.  این پیش نویس در جلسات داخلی وزارتخانه و هم با بخش غیر دولتی فعال در حوزه معادن و صنایع معدنی کشور و نیز همکاران دیگر ما در مجمع عمومی و شورای عالی معادن مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و تا حداکثر یک ماه آینده باید برنامه هایمان را برای پیشبرد عملیات معدنی در کشور نهایی کنیم.

 

وزیر صنعت افزود: فعالان معدنی باید هر روز موضوع دسترسی به رشد 9.3 درصدی توسعه معدنی را در ذهن خود مرور کنند و نقش خود را در تحقق این مهم ارزیابی کنند.

 

محمد شریعتمداری در مجمع عمومی ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معد نی) به این مورد هم اشاره كرد:  این اقدام ارزشمند که معادل کل ذخیره شناسایی شده سنگ آهن را در کشور به ارمغان آورده نقطه امیدی برای فعالیت های معدنی کشور است. کشف یک معدن لیتیوم در شرق کشور با ذخیره قابل ملاحظه، از دیگر دستاوردهای ارزشمند در حوزه معدن است ، ضمن اینکه در زمینه طلا و سایر فلزات رنگی، پیش بینی های بسیار خوبی می شود که امیدواریم در آینده بسیار نزدیک، شاهد کشف و اعلام ذخایر معدنی جدید بیش از ظرفیت کنونی باشیم.

 

وی افزود: باید کمک کرد تا سازمان های توسعه ای به جایگاه واقعی خود برگرداند ، دولت اگر پول نقد بابت بدهی های خود ندارد ، فعالیت های سازمان های توسعه ای را ضمانت کند تا این سازمان ها بتوانند برای فعالیت های بخش خصوصی ضمانت را بپذیرند. از توانایی جذب منابع خارجی برخورداریم و حتما یکی از مهمترین برنامه های ما خواهد بود اما برای انجام این کار، دولت باید حداقل به میزان بدهی های رسمی که دارد کمک کند.

 

شریعتمداری افزود: در سه سال گذشته قدم های خوبی در سازمان ایمیدرو با وجود همه محدودیت های مالی برداشته شده است، هرچند رقم 55 میلیارد تومان سرمایه گذاری در امر اکتشاف در مقایسه با شرکت های بزرگ و متوسط دنیا رقم زیادی نیست اما با توجه به شرایط مالی سازمان و سال های قبل ، اقدام با ارزشی است ضمن اینکه در ادامه مسیر باید سرمایه گذاری های گسترده تری در زمینه اکتشاف انجام دهیم.

 

پیشنهاد اجازه انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی جای طلب به ایمیدرو

 

مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو در مجمع عمومی عادی سالانه این سازمان عنوان كرد: دولت اجازه دهد به جای طلبمان از محل واگذاری ها، اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کنیم.

 

وی افزود: طبق قانون، باید 70 درصد درآمد ناشی از واگذاری شرکت های تحت پوشش سازمان های توسعه ای به سازمان ها برگردد که با احتساب شرکت های واگذار شده در ایمیدرو، این رقم به 3500 میلیارد تومان می رسد که تنها در سال 94، 57 میلیارد تومان به ایمیدرو پرداخت شد که البته 20 میلیارد تومان آن به خزانه برگشت.

 

كرباسیان تصریح كرد: ایمیدرو برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و سرمایه گذاری خارجی ها، دچار محدودیت مالی است و انتظارمان از دولت در شرایط فعلی، پرداخت پول نیست بلکه دولت حمایت کند و به اندازه ای که طلب داریم اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کنیم.

 

وی گفت: در دولت یازدهم برای اجرا و تکمیل طرح های بخش معدن و صنایع معدنی، مدل های مختلفی را عملیاتی کردیم و برای برخی معادن، قراردادهای 20-25 ساله با بخش خصوصی منعقد شد که معدن حفظ و تنها محصول برداشت می شود، برای برخی طرح ها مانند طرح های فولادی 65درصد مشارک گرفتیم که از میان این طرح ها، واحد آهن اسفنجی طرح فولاد شادگان آماده افتتاح است.

 

وی افزود: طرح فولاد میانه به تولید رسیده و واحد آهن اسفنجی طرح فولاد نی ریز نیز تا پایان شهریور به بهره برداری می رسد. طرح تولید سنگ آهن کم عیار از باطله های معادن جلال آباد، توسط بخش خصوصی، مدلی دیگر بود که ایمیدرو اجرایی کرد. تاکنون 2 میلیارد یورو فاینانس برای طرح ها گشایش اعتبار شده است.

 

در آخر گفتنی است در پایان مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو،‌ صورت های مالی منتهی به پایان سال 1395 این سازمان به اتفاق آرا، به تصویب رسید.

 

تصاویر
  • آنچه در مجمع عمومی سالانه ایمیدرو گذشت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها