Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
آیا افزایش نرخ ارز بازار فولاد را تكان خواهد داد؟
 

آیا افزایش نرخ ارز بازار فولاد را تكان خواهد داد؟

دوشنبه، 20 شهریور 1396 | Article Rating

در بازار جهانی ماه گذشته بیلت از كارخانه ها با قیمت 480 تا 485 دلار تحویل داده می‌شد این در حالیست كه در هفته گذشته با قیمت 540 تا 550 دلار عرضه شدند. هر چند كه این بازار در روزهای اخیر روند آرامی را طی می‌كند و بازار برای تعیین روند قیمت قراضه و میلگرد منتظر پیشنهاد كارخانه‌های بزرگ هستند تا با توجه به قیمت قراضه و میلگرد آن، قیمت بیلت را عنوان كنند.

بیشتر تولیدكنندكان بیرون از بازار در حال ارزیابی شرایط هستند. اینطور كه شرایط نشان می‌دهد بازار نوردكاران نیز با توجه به مشكل عرضه بیلت با مشكلی مواجه نشود. چراكه نوردكاران در روزهای گذشته موجودی انبار خود را تامین كرده‌اند و كمبود عرضه نسبت به تقاضا تاثیری در آن نداشته است. 

بازار ایران هم وضعیت مشابهی داشت، به طوری كه تقاضاكنندگان منتظر بودند و همه امید به فروش داشتند تا جایگزینی موجودی، در حالیکه بازار مقاطع هم همین شرایط را داشت به همین دلیل کاهش قیمت نتیجه ذهنیت بازار و عرضه و تقاضا بود.

در بازار ایران قیمت شمش در كمترین قیمت ممكن است و آنچه مسلم است كه كمتر از آن نمی‌شود. با توجه به اینكه فولاد خوزستان در هفته گذشته با محدودیت تقاضا روبرو شد ولی شمش های نرمال آن بهتر معامله شد این در حالی است که قیمت آهن اسفنجی تغییری نکرده است. البته این رکود، ناشی از صبوری برای مشخص شدن وضعیت بازار است و فقط کمی زمان می‌برد تا بازار به این واقعیت برسد.

در بازار مقاطع هم قیمت میلگرد با كاهش مواجه شد كه عوامل متعددی در آن تاثیر داشت. عامل اصلی كه در كاهش قیمت تاثیر دارد مازادی عرضه بر تقاضاست. با توجه به اینكه تقاضای واقعی در بازار به همین دلیل با توجه به محدودیت نقدینگی و نگرانی بازار قیمت ها نزولی است. بعلاوه اینكه یك عامل تاثیرگذار دیگر جو حاكم بر فضای بازار است. موجودی بازار زیاد است و با توجه به افزایش های پی‌درپی هفته گذشته، حجم داد و ستدها با كاهش مواجه شده است این سبب شده تا اکثر دست اندرکاران سعی در فروش کالا داشته باشند تا به نقدینگی دسترسی داشته باشند.

بعضی بر این باورند كه بازار دوباره رونق خواهد گرفت چراكه ثبات در قیمت‌های آهن اسفنجی و صادرات آن و ادامه افزایش در قیمت ارز سبب آن می‌شود. اما در مقابل برخی معتقدند همچنان باید در انتظار تقاضای پروژه های عمرانی بود. آنها معتقدند که فارغ از قیمت مواد اولیه با کاهش حجم معاملات قیمت باید روند نزولی را ادامه دهد چون تقاضا نیست.

هرچند كه افرادی هم معتقدند بازار داخل نقش اصلی را در قیمت ایفا نمی‌كند. قیمت های فولاد در ایران تابع عرضه و تقاضای جهانی است، هر چقدر که حجم معاملات به صفر نزدیک شود فضای صادرات بازتر خواهد شد بنابراین قیمت در بازار داخلی تعیین نمی شود. فولاد در سه ماه گذشته حبابی در حد 8 تا 10 درصد داشته که در حال تخلیه شدن است بعد از آن بازار خودش را پیدا می کند و معاملات در فضای منطقی‌تر مطرح خواهد شد.

انتظار می‌رود با روند نزولی قیمت‌ها تا پایان تعطیلات تابستانی ادامه داشته باشد و پس از آن شاهد شرایط متاثر از افزایش شدید قیمت ارز خواهیم بود.

تصاویر
  • آیا افزایش نرخ ارز بازار فولاد را تكان خواهد داد؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها