Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کانادا، اروپا و آسیا؛ بازار آتی فولاد ایران
 

کانادا، اروپا و آسیا؛ بازار آتی فولاد ایران

شنبه، 25 شهریور 1396 | Article Rating

دیروز آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در شرکت ملی فولاد با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان، احمد صادقی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان و سایر دست‌اندرکاران فولادی برگزار شد و از عبدالمجید شریفی به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی فولاد قدردانی و منصور یزدی‌زاده به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد.


گفتنی است یزدی‌زاده پیش از این معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب آهن بود و از سال ۷۳ در این شرکت سمت‌هایی چون عضو هیات مدیره، معاون برنامه‌ریزی و توسعه، معاون بازاریابی و فروش، مدیرفروش داخلی، سرپرست حوزه معاونت بازاریابی و فروش و... داشته است و در شکل‌گیری بورس کالای ایران و همچنین اجرای پروژه ریل ملی ذوب آهن نقش مهمی ایفا کرده است.

هماهنگی بین معدن و صنایع معدنی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نقشه‌های یک‌صد هزارم کل معادن ایران منتشر شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، گفت: هماهنگی کامل معدن و صنایع معدنی، خط مشی وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

مهدی کرباسیان در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران اظهار کرد: در دنیا توسعه در حوزه فولاد، مترادف با توسعه است، به این معنا که یکی از معیارهای توسعه و پیشرفت کشورها، مصرف فولاد به‌شمار می‌رود. ایران نیز برای رسیدن به این پارامتر باید به تولید و کیفیت محصولات فولاد توجه کند؛ ضمن اینکه مصرف نیز در جامعه وسیع‌تر شود. سرانه مصرف ایران حدود ۲۰۰ کیلوگرم است در حالی که این سرانه در کشورهای پیشرفته به ۳۵۰ کیلوگرم می‌رسد.
کرباسیان در ادامه افزود: انحلال شرکت ملی فولاد یکی از اتفاق‌های نامبارک بود که نشان می‌داد حوزه فولاد، از صورت مسئله پاک شده است، در حالی‌که می‌توانستند آن را کوچک کرده و وظایف آن را تا ۹۰ درصد کاهش دهند و از تصمیم‌های خوب دولت یازدهم احیای شرکت ملی فولاد‌ بود.
وی تصریح کرد: در سال ۸۳ وزیر وقت، طرحی را به شورای اقتصاد ارائه کرد که ظرفیت ۴ میلیون تن فولاد ایجاد و احداث شود، اما در دولت هشتم، به تصویب نرسید یا ابلاغ نشد، در حالی‌که در دولت نهم، تصمیم بر این شد که ۸ طرح ۸۰۰ هزار تنی جایگزین این طرح ۴ میلیون تنی شود، در حالی‌که برخی از این طرح‌ها هیچ‌گونه زیرساختی نداشتند.
کرباسیان با اشاره به کلنگ‌زنی یک هفته‌ای ۷طرح فولادی در دولت نهم گفت: جایی که کلنگ‌زنی می‌شود، دیگر نمی‌توان اجرایش را ملغی کرد، بنابراین ما نیز به‌عنوان یک تعهد، کار را پیگیری کردیم و ۷طرح فولادی را در حال تکمیل داریم.
کرباسیان با اشاره به اینکه صادرات فولاد ایران به آسیا، کانادا و اروپا ادامه دارد، گفت: برنامه‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و صنایع معدنی بر دو محور متکی است، یک، بین حوزه معدن و صنایع معدنی هماهنگی کامل در سیاستگذاری، نظارت و اجرا وجود داشته باشد و در این راستا نقشه‌های یک‌صدهزارم کل معادن ایران منتشر شده و به‌زودی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: انتظار ما از شرکت ملی فولاد این است که به‌عنوان بازوی وزارتخانه، بر اجرای طرح‌ها نظارت و به صورت تخصصی عمل کنند.

درخواست برای تعیین روز ملی فولاد
در این آیین احمد صادقی مدیرعامل فولاد ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: فولاد در کشور ما قدمت چندین هزار ساله دارد اما در سال ۱۳۳۸ شرکت ملی ذوب آهن ایجاد شد. حدود نیم قرن نیز از زمان تاسیس ذوب آهن اصفهان می‌گذرد و قرار است به همین مناسبت جشنی در ذوب آهن برگزار کنیم. صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: به مناسبت گذشت نیم قرن از فولادسازی در ایران، ما از دولت درخواست روزی به نام روز ملی فولاد کرده‌ایم. وی ادامه داد: ذوب آهن در این نیم قرن نقش مهمی در صنعتی کردن کشور به عهده داشته است.
صادقی تاکید کرد: فولاد نقش مهمی در توسعه‌یافتگی کشورها به عهده داشته است. در کشور ما نیز با توجه به ظرفیت‌هایی چون نیروی انسانی متبحر و ارزان، معادن خوب و انرژی فراوان می‌توانیم وارد رقابت با کشورهای دیگر شویم.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن، مدیران بسیار خوبی به فولادی‌ها صادر کرده است. همان‌گونه که فولاد مبارکه نیز همین کار را می‌کند.


طرح‌های هفتگانه با اما و اگرهای بسیار
در آیین معارفه مدیرعامل جدید، عبدالمجید شریفی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی فولاد عنوان کرد: در شهریور ۱۳۹۴ کار در شرکت ملی فولاد را آغاز کردم. در آن زمان طرح‌های استانی با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو بود که همچنان مطرح است، ازجمله اینکه آیا این طرح‌ها می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد یا خیر؟
شریفی در ادامه یادآور شد: در هر صورت مقرر شده احیا و اتمام طرح‌های فولادی استانی در دست اقدام قرار گیرد. با توجه به وجود ذخایر سنگ آهن و گاز در کشور، تولید آهن اسفنجی می‌تواند با توجیه اقتصادی همراه باشد. البته اگر ظرفیت طرح‌ها را بیشتر کنیم توجیه بیشتری خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ملی فولاد عنوان کرد: طرح‌های استانی سال ۱۳۸۶ آغاز شد و باید ۳۶ ماهه به اتمام می‌رسید در حالی که در سال ۱۳۹۶ شاهد هستیم که هنوز این طرح‌ها در حال راه‌اندازی هستند. با کمک مشاوران، احداث فولاد سپیددشت آبان سال گذشته به پایان رسید و فولاد شادگان نیز خرداد امسال به بهره‌برداری رسید. در راه‌اندازی فولاد میانه نیز شریک نداشتیم اما این طرح نیز به پایان رسیده و ۵ تا ۶ هزار تن پیش‌تولید داشته اگرچه هنوز افتتاح رسمی نشده است.
شریفی تاکید کرد: ما بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا هستیم. ۱۸ میلیون تن تولید آهن اسفنجی داریم و امسال نیز باید۲۰ میلیون تن تولید داشته باشیم. این در حالی است که در کل دنیا ۵۵ میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌شود. از این‌رو با توجه به ظرفیت تولید آهن اسفنجی در کشور نیازمند فناوری بومی در آهن اسفنجی هستیم که متخصصان ما در این زمینه فناوری پرد را ابداع کرده‌اند که در فولاد شادگان و میانه به‌کار برده می‌شود. برای فولاد بافق و سبزوار نیز خط تولید را تغییر داده‌ایم که یکی از آنها کنسانتره و گندله تولید خواهد کرد و دیگری خط تولید خود را به خط نورد تغییر داده است.


کارکرد فولاد را در اقتصاد نشان دهیم
منصور یزدی‌زاده مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد نیز در آیین معارفه خود عنوان کرد: اتفاق‌های خوبی در زمینه زنجیره فولاد روی داده است اما همچنان حلقه‌های گمشده در زنجیره فولاد باقی مانده که یکی از دلایل این است که زمانی که واحدها واگذار شدند، هر یک به سلیقه‌ و ظرفیت خودشان توسعه یافتند. نتیجه نیز این شد که ظرفیت نورد به ۳ تا ۴ میلیون تن رسید اما فولاد ما هنوز نتوانسته بیشتر از ۱۸ میلیون تن تولید داشته باشد. این‌ ناهمگونی در کل زنجیره مشاهده می‌شود.
یزدی‌زاده ادامه داد: درباره طرح‌ها باید تاکید کرد که نباید این طرح‌ها بیش از این طول بکشند چراکه به همان اندازه هزینه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین برای اتمام این طرح‌ها به سرعت باید به‌دنبال راهکار بود و امیدواریم این مشارکین تبدیل به متارکین نشوند.
وی در ادامه درباره سهم فولاد در اقتصاد کشور عنوان کرد: سهم فولاد در تولید ناخالص ملی کمتر از ۲۰درصد نیست و این سهم قابل توجهی است. از این‌رو با توجه به این موضوع می‌توانیم وزارت اقتصاد را درگیر این موضوع کنیم. یا با توجه به اشتغالزایی که صنعت فولاد می‌تواند داشته باشد می‌توانیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را درگیر فولاد کنیم یا برای راه‌سازی و... می‌توانیم وزارت راه، مسکن و شهرسازی را درگیر فولاد کنیم.
همچنین محمد سجادیان، رییس هیات‌مدیره شرکت ملی فولاد در این آیین گفت: دولت بنا دارد که ۲هزار نیروی نخبه جوان را از دانشگاه‌های کشور جذب کند، بر این اساس تقاضای ما این است که ۴۰ تا ۵۰ نخبه در حوزه فولاد جذب این صنعت شود.

تصاویر
  • کانادا، اروپا و آسیا؛ بازار آتی فولاد ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها