Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ایران برترین واردکننده فولاد به ترکیه در منطقه مِنا
 

ایران برترین واردکننده فولاد به ترکیه در منطقه مِنا

ﺳﻪشنبه، 04 مهر 1396 | Article Rating

چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز منطقه منا (خاورمیانه و شمال افریقا) ۲۱ و ۲۲ شهریور (۱۲ تا ۱۳ سپتامبر) در شهر مسقط عمان برگزار شد و مسعود فیرات تحلیلگر بازار و عضو انجمن صادرکنندگان فولاد از سخنرانان این کنفرانس بود.


وی در سخنرانی خود انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه را معرفی کرد و شرحی از صنعت فولاد این کشور ارائه داد. فیرات همچنین به جزییات تجارت فولاد بین ترکیه و کشورهای منطقه منا از جمله ایران پرداخت. بنا بر گفته‌های او در میان کشورهای منطقه منا که از مراکش در شمال غربی قاره افریقا آغاز می‌شود و تا ایران امتداد می‌یابد، در سال گذشته میلادی ترکیه بیشترین فولاد مورد نیاز خود را از ایران به حجم ۲۰۷ هزار تن وارد کرد.

مسعود فیرات درباره انجمن صادرکنندگان ترکیه توضیح داد: این انجمن ۱۲ سال پیش و در سال ۲۰۰۵ میلادی تاسیس شد. ۱ هزار و ۸۱ عضو دارد و سالانه به طور متوسط ۳۳/۲میلیون تن فولاد تولید می‌کند.
وی همچنین گفت: در سال گذشته میلادی ترکیه دومین صادرکننده بزرگ میلگرد و هشتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بوده است.

او در ادامه مروری بر صنعت فولاد این کشور داشت و توضیح داد: در سال گذشته میلادی، ترکیه در یک دوره ۷ ماهه ۲۱ هزار و ۵۵۹ میلیون تن فولاد تولید کرد. این رقم در سال پیش از آن (۲۰۱۵ میلادی) و در همان بازه زمانی ۱۸ هزار و ۹۷۴ میلیون تن بود. این ارقام گویای رشدی ۱۳/۶ درصدی است. مصرف فولاد ترکیه در سال گذشته و در یک دوره ۷ ماهه ۱۹ هزار و ۹۰۲ میلیون تن بود. این کشور در سال پیش از آن ۰/۴درصد فولاد بیشتری مصرف کرد و حجم مصرف آن ۲۰ هزار و ۷۲۲ میلیون تن بود. صادرات فولاد ترکیه در سال گذشته نیز نسبت به سال پیش از آن رشد ۹/۹ درصدی را تجربه کرده است. در سال گذشته حجم صادرات فولاد ترکیه در یک دوره ۸ ماهه ۱۲ هزار و ۷۸ میلیون تن و در سال پیش از آن ۱۰ هزار و ۹۸۵ میلیون تن بود و در نهایت واردات فولاد ترکیه در سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن افت ۲۷/۹درصدی را تجربه کرده بود. در سال گذشته میلادی ترکیه در یک دوره ۷ ماهه ۸ هزار و ۷۴۲ میلیون تن فولاد تولید کرد در حالی که این رقم در سال پیش از آن ۱۲ هزار و ۱۲۵ میلیون تن بود.

فیرات در ادامه سخنرانی خود در این کنفرانس به تشریح حجم صادرات ترکیه در صنایع برتر آن پرداخت و گفت: از ژانویه تا اوت امسال (نیمه دی ۱۳۹۵ تا نیمه شهریور ۱۳۹۶) ۵ صنعت برتر صادرکننده ترکیه، صنایع خودروسازی، پوشاک، مواد شیمیایی، فولاد و لوازم الکترونیکی بودند.

وی ادامه داد: ارزش صادرات صنعت خودرو در ۸ ماه یادشده ۱۸/۶ میلیارد دلار امریکا برآورد شد و این صنعت سهمی ۱۹/۵ درصدی در ارزش کل صادرات کشور داشت. ارزش صادرات محصولات مربوط به صنعت پوشاک در این بازه زمانی ۱۱/۴ میلیارد دلار بود و این صنعت نیز سهمی ۱۱/۹ درصدی در کل صادرات داشت. مواد و محصولات شیمیایی با ارزش ۱۰/۶ میلیارد دلار سهم ۱۱/۱ درصد در کل صادرات داشتند. فولاد در رتبه چهارم بود و در ۸ ماه ابتدای امسال میلادی ۷/۵ میلیارد دلار ارزش ایجاد کرد و ۷/۸ درصد از کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داد. در زمینه لوازم الکترونیکی نیز ارزش صادرات ترکیه به ۶/۵ میلیون دلار امریکا می‌رسد و این صنعت سهمی ۶/۸ درصدی در کل صادرات ترکیه در ۸ ماه گذشته داشت. به طور کلی این ۵ صنعت به عنوان برترین صنایع ترکیه در ۸ ماهی که از امسال میلادی در ترکیه سپری شده است ۱۰۲ هزار و ۵ میلیارد دلار برای این کشور درآمد آفریدند.
این تحلیلگر در ادامه سخنان خود گفت: ترکیه در کل سال گذشته میلادی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیون تن فولاد به ۲۰۰ کشور جهان صادر کرد که منطقه منا ۴۵ درصد از این سهم را به خود اختصاص داد. به طور کلی در سال گذشته، ترکیه ۱۵ درصد از فولاد خود را به امریکای شمالی، ۵/۳ درصد را به امریکای جنوبی، ۲۷/۱ درصد را به اروپا، ۱۴ درصد را به شمال افریقا، ۳۱/۵ درصد را به خاورمیانه، ۱/۲درصد را به آسیا، ۰/۱ درصد را به اقیانوسیه و ۴/۶ درصد را به کشورهای جنوب صحرای افریقا صادر کرد.
فیرات افزود: در ۸ ماه ابتدای امسال میلادی از ژانویه تا اوت (نیمه دی ۱۳۹۵ تا نیمه شهریور ۱۳۹۶) صادرات فولاد ترکیه ۹/۹ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته میلادی رشد داشت. البته صادرات فولاد ترکیه به منطقه منا در این ۸ ماه از امسال نسبت به سال گذشته میلادی ۳۱ درصد کاهش داشت. این کشور در ۸ ماه ابتدایی امسال ۱۴/۶ درصد از صادرات فولاد خود را به امریکای شمالی، ۷/۵ درصد را به امریکای لاتین، ۳۴/۶ درصد را به اروپا، ۷/۸ درصد را به شمال افریقا، ۲۲ درصد را به خاورمیانه، ۵/۷ درصد را به کشورهای صحرای افریقا، ۶/۶ درصد را به آسیا و ۰/۲ درصد را به اقیانوسیه صادر کرد.

این عضو انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه در ادامه، برخی پروژه‌هایی را که در سطح جهان از فولاد ترکیه استفاده کرده‌اند، به این شرح نام برد: برج خلیفه دوبی در امارات متحده عربی، پروژه‌های زیرساختی در امارات متحده عربی، فرودگاه هیترو لندن در انگلیس، پروژه خط لوله گاز طبیعی بین یونان و ترکیه، پروژه خط لوله نفت خام بین باکو، تفلیس و جیهان ترکیه، خط لوله گاز ترانس آناتولی و پروژه خط لوله گاز طبیعی به رژیم اشغالگر قدس.
مسعود فیرات سپس به حجم تجارت بین ترکیه و منطقه منا پرداخت و گفت: در سال گذشته میلادی ارزش کل صادرات ترکیه به منطقه منا چه فولادی و چه غیرفولادی، ۳۷/۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن ۰/۱ درصد افزایش داشت. حجم واردات کشورهای منطقه منا به ترکیه نیز ۱۶/۵ میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن ۲/۳ درصد افزایش پیدا کرده است. به طور کلی در سال گذشته میلادی ارزش کل تجارت بین ترکیه و کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا به ۵۳/۶ میلیارد دلار می‌رسد.

این تحلیلگر در ادامه، حجم صادرات فولاد ترکیه را به کشورهای منطقه منا در سال گذشته میلادی ۷/۵ میلیون تن عنوان کرد که این رقم نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۵ میلادی) ۰/۴ درصد رشد داشت. از میان کشورهای منطقه منا بیشترین صادرات فولاد ترکیه به مصر به میزان ۱/۳۸ میلیون تن، به امارات متحده عربی ۱/۲۹ میلیون تن، به رژیم اشغالگر قدس ۱/۱۳ میلیون تن، به عراق ۱/۰۵ میلیون تن و به یمن ۶۸۰ هزار تن بود. در میان این ۵ کشور حجم صادرات فولاد در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن به کشورهای مصر، رژیم اشغالگر قدس و یمن افزایشی و به عراق و امارات کاهشی بوده است.

فیرات ادامه داد: ترکیه در سال گذشته میلادی ۳۳۷ هزار تن فولاد از کشورهای منطقه منا وارد کرد که این حجم نسبت به سال پیش از آن ۱۶۴ درصد افزایش داشت. بیشترین واردات فولاد ترکیه در سال گذشته میلادی از ایران بوده که حجم آن به ۲۰۷ هزار تن می‌رسد و نسبت به سال پیش از آن ۹۰۰ درصد افزایش داشته است.
بعد از ایران مصر دومین واردکننده فولاد به ترکیه در میان کشورهای منطقه منا بوده که حجم واردات آن به ۸۶ هزار تن رسید. امارات متحده عربی با ۳۷ هزار تن، لیبی با ۴/۴ هزار تن و مراکش با ۲/۲ هزار تن دیگر کشورهای منطقه منا بودند که بیشترین واردات فولاد را به ترکیه در سال گذشته میلادی داشتند و در میان این کشورها تنها حجم صادرات لیبی در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن کاهش پیدا کرده بود.

تصاویر
  • ایران برترین واردکننده فولاد به ترکیه در منطقه مِنا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها