Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دو سیگنال مثبت برای بازار آتی

ﺳﻪشنبه، 18 مهر 1396 | Article Rating

افزایش حجم معامله آتی سکه طلا در کنار رشد قیمت‌ها را می‌توان دو خبر مهم بازار آتی در هفته جاری به شمار آورد که نشان‌دهنده وجود جو خوش‌بینی در این بازار مهم به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد رشد قیمت دلار موثرترین فاکتور در این بازار بوده و بیش از نوسان قیمت جهانی طلا، به تحریک بازار آتی پرداخته است.

طی روزهای اخیر رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و همچنین افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به‌عنوان دو سیگنال اصلی در بازار آتی سکه طلا ایفای نقش کردند که موجب شد از یکسو قیمت‌های آتی در سررسیدهای مختلف افزایش یافته و از سوی دیگر حجم معاملات نیز تقویت شود. این دو سیگنال مهم نشان می‌دهد که حجم خوش‌بینی‌ها در بازار آتی سکه افزایش یافته که می‌تواند از آن به مهاجرت سرمایه به این بازار نیز تعبیر شود؛ رخدادی که آینده بهتری را پیش‌روی بازار آتی سکه در بورس کالا ترسیم می‌کند. این در حالی است که ضعف نسبی بازار سهام در روزهای ابتدایی هفته جاری نیز سیگنال مهم دیگری به شمار می‌رود که بهمهاجرت سرمایه‌ها به بازار آتی رونق می‌بخشد.

آمارها نشان می‌دهد که حجم معاملات در روزهای شنبه و یکشنبه به ترتیب برابر با ۱۸ هزار و ۶۶۷ و ۳۵ هزار و ۳۳۳ قرارداد بود که رقم بالایی به شمار می‌رود. اهمیت این ارقام معاملاتی از آن جهت است که حجم معاملات کل در هفته گذشته نزدیک به ۳۹ هزار و ۵۶۱ قرارداد بود که از بالاتر بودن جذابیت معاملات در هفته جاری خبر می‌دهد. این در حالی بود که اگرچه در دو روز ابتدایی هفته جاری تعداد خریداران کمتر از فروشندگان بود که نشان می‌دهد تقاضا با افزایشی که نسبت به ارقام پیشین خود کسب کرده در بورس کالا با خوش‌بینی بیشتری به این بازار وارد شده و شاید خود را برای روزهای بهتری در این بازار آماده می‌کند. تا لحظه تنظیم این گزارش نیز حجم معاملات آتی سکه طلا برای روز دوشنبه به‌صورت کامل اعلام نشده است اما اولا همچنان میزان تقاضا در آخرین سررسید قابل توجه بوده و ثانیا میزان معاملات در مقایسه با ساعات آغازین بازار به طرز قابل توجهی تقویت شده است.

نگاهی به قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا نشان می‌دهد که اگرچه نرخ‌ها در روزهای ابتدایی هفته جاری با کاهش رو به رو بوده ولی در نهایت رشد قیمت دلار در بازار آزاد به‌عنوان سیگنال مهمی در بازار آتی ایفای نقش کرده و نهایتا قیمت‌ها را با افزایش رو به رو کرده است. این وضعیت نشان می‌‌دهد که خوش‌بینی‌های موجود در بازار آتی سکه طلا در بورس کالا جدی‌تر شده و البته رسیدن بهای دلار به ۴۰۰۰ تومان نیز داده مهمی به شمار می‌آید که بر آینده این بازار تاثیرگذار خواهد بود.

نگاهی به قیمت جهانی طلا نشان‌دهنده حرکت به رو‌به رشد بهای جهانی این فلز گرانبهاست که باز هم سیگنال تاثیرگذار و البته مهمی در بازار آتی سکه محسوب می‌شود که امیدواری‌ها به تداوم رشد قیمتی و همچنین افزایش قیمت سکه در بازار نقدی را باز هم تقویت خواهد کرد تا جایی که در کنار رشد قیمت دلار در بازار آزاد، شرایط مطلوبی را برای بازار آتی سکه در بورس کالا فراهم کرده است.

با توجه به تمامی این موارد در کنار ویژگی‌های ذاتی بازار آتی سکه در بورس کالا می‌توان این‌گونه عنوان کرد که رشد قیمت‌ها در این بازار بر پایه رخدادهایی مهم رقم خورده و البته نرخ‌های فعلی از توجیه کافی برخوردار است. در برابر این شرایط شاهد هستیم که ارزش جهانی دلار در مسیر کاهشی آرام قرار گرفته که اگرچه می‌تواند در برابر رشد قیمت دلار در بازار آزاد مقاومت کند ولی باز هم از نوسان قیمت طلا در جهان حمایت خواهد کرد.

با توجه به رشد قیمت طلا شاهد هستیم که تمامی سررسیدهای آتی سکه وارد یک فاز افزایشی مهم شده‌اند؛ اگرچه بیشترین رشد قیمتی تا لحظه تنظیم این گزارش برای سررسید آبان ماه با رقمی نزدیک به ۵/ ۱ درصد ثبت شده ولی سررسیدهایی با دوره تحویل طولانی‌تر از رشد قیمت‌های کمتر برخوردار بودند و البته در نهایت روز گذشته را باید زمانی برای رشد قیمت‌ها در بازار آتی به شمار آورد.

رفتارهای معاملاتی در بازارهای آتی نشان می‌دهد که گویی بازار به رشد قیمت‌ها خوش‌بین است، یعنی باید مهاجرت سرمایه‌ها به این بازار را به‌عنوان یکی از احتمالات مهم در نظر گرفت که البته در روزهای آینده شواهد بیشتری از این احتمال خودنمایی می‌کند. این در حالی است که رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی اگرچه نکته مهمی محسوب می‌شود ولی به نظر می‌رسد بازار آتی هم اکنون با اهرم رشد قیمت دلار به حرکت خود ادامه داده و محرک اصلی این بازار را باید نوسان قیمت دلار آزاد به‌شمار آورد. با توجه به شتاب رشد قیمتی در روزهای اخیر احتمالا بازار در روزهای آینده نیز توجه بسیاری به بازار دلار خواهد داشت یعنی نوسان این نرخ می‌تواند باز هم به تغییر در بازار آتی منجر شود.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها