Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دو مسیر متضاد در بازار آتی سکه

شنبه، 29 مهر 1396 | Article Rating

افزایش قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا در کنار عقب‌نشینی نسبی حجم معاملات از رکوردهای معاملاتی سال جاری و البته ثبت معاملاتی نسبتا متعادل و با حجمی بالاتر از متوسط سال جاری نشان می‌دهد که بازار آتی سکه در بورس کالا شرایط مطلوبی را سپری کرده و البته برخی جرقه‌های رشد قیمتی نشان‌دهنده خوش‌بینی‌های مهمی در این بازار است.

در هفته گذشته شاهد معامله ۷۶ هزار و ۹۲ قرارداد سکه آتی در بورس کالا بودیم که به نسبت هفته قبل از آن از افت ۵۲ هزار واحدی حکایت دارد که همین رخداد نیاز به تحلیلی مجاز دارد. آمارهای بورس کالا نشان می‌دهد که حجم معاملات دو هفته گذشته سکه در بازار آتی برابر با ۱۶۰ هزار و ۱۳۴ قرارداد بود که این رقم بالاترین حجم معاملات هفتگی در سال جاری به شمار می‌رود. این مطلب در مقایسه با حجم معاملات هفته گذشته و رقم ۷۶ هزار و ۹۲ قرار داد نه تنها نشان‌دهنده کاهش حجم معاملات بلکه سیگنالی برای افزایش تعادل و ثبات بازار آتی به شمار می‌آید یعنی چیزی از ارزش‌های معاملاتی این بازار کم نمی‌کند.

این در حالی است که متوسط حجم معاملات هفتگی در سال جاری رقمی نزدیک به ۴۶ هزار قرارداد بوده یعنی هنوز هم وضعیت معاملات آتی سکه شرایط پر رونقی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر در هفته گذشته تعداد خریداران ۴ هزار و ۱۶۳ نفر بوده و تعداد فروشندگان نیز ۴ هزار و ۴۵۳ نفر یعنی تعداد خریداران کمتر از فروشندگان بوده که از جذابیت خرید در این بازار خبر می‌دهد. نگاهی به نوسان حجم معاملات نشان می‌دهد که بازار هنوز هم در روزهایی بسیار جذاب قرار دارد که همین ویژگی مثبت سیگنال مهمی برای احتمال رشد قیمت‌ها با فرض خوش‌بینی به آینده بازار به شمار می‌رود اما این ادعا به شواهد بیشتری نیاز دارد.نوسان قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف در هفته گذشته از روند افزایشی آنها حکایت دارد تا جایی که کمترین رشد قیمتی برای سررسید تیرماه ۹۷ و رقمی نزدیک به ۴۳/ ۰ درصد و بیشترین آن برای سررسید دی ماه ۹۶ با ۸/ ۰ درصد رشد به ثبت رسیده است. این روند افزایشی در کنار رشد شکننده بهای سکه نقدی، افزایش آرام قیمت دلار و همچنین فراز و فرود قیمت‌های جهانی طلا به ثبت رسیده است ولی باز هم رشد قیمت‌ها از خوش‌بینی به دورنمای بازار خبر می‌دهد.

افزایش بهای آتی سکه در بورس کالا مخصوصا در اوایل و اواسط هفته گذشته را باید جدی گرفت، زیرا این رخداد در شرایطی محقق شده که قیمت طلای جهانی در مسیر کاهش قرار داشت و خبر چندانی در بازار دلار آزاد نیز مخابره نمی‌شد ولی باز هم نه تنها کاهش نرخ به ثبت نرسید بلکه با کمک نوسان قیمت‌ها در بازار نقدی، بازار آتی شرایط متعادلی را سپری کرد تا در نهایت هفته‌ای افزایشی به ثبت رسید. این شرایط مهم در کنار ثبت معاملاتی نسبتا جذاب در بازار آتی در هفته گذشته نشان می‌دهد که امیدواری‌های این بازار بیشتر از چیزی است که در گذشته انتظار آن وجود داشت آن هم در شرایطی که در ابتدای هفته گذشته و هفته پیش از آن سرکوب قیمتی دلار به ادبیات برخی از فعالان بازار غیررسمی وارد شده بود.

توجه به حجم معاملات و البته واقعیت‌های بازار آتی موجب شده تا نگاه‌های بیشتری به سررسیدهای طولانی‌مدت در این بازار معطوف شود که البته از تجربیات پیشین در این بازار نیز حمایت می‌شود ولی نگاهی به نوسان قیمت‌ها در هفته گذشته نشان می‌دهد که سررسید دی ماه سال جاری بیشترین رشد قیمتی را ثبت کرده است یعنی رشد ۸۵/ ۰ درصدی به ثبت رسیده آن هم در شرایطی که تعداد خریداران در این سررسید ۱۶۹ نفر و تعداد فروشندگان ۱۹۲ نفر بودند. از سوی دیگر انتظار برتری حجم معاملات در سررسیدهای طولانی مدت روندی مرسوم به شمار می‌رود که البته در کنار نزدیک‌ترین سررسید خودنمایی می‌کند یعنی پس از اولین سررسید، انتظار داریم تا حجم معاملات از ارقام کمتر به حجم‌های بالاتر تقویت شود ولی این بار برای سررسید دی ماه شاهد چنین روندی نبودیم یعنی در سررسید دی ماه ۹۶ هم حجم معاملات و هم قیمت قراردادها افزایش یافته که خود سیگنال بسیار مهمی به شمار می‌رود.

به عبارت ساده‌تر بازار برای دی‌ماه انتظار رشد قیمت سکه نقدی را نشان می‌دهد یعنی یا قیمت دلار آزاد و یا طلای جهانی باید افزایش یابد. این در حالی است که رشد کوتاه‌مدت بهای جهانی طلا قابل درک است ولی برای میان‌مدت نمی‌توان اظهار نظر قاطعی داشت، زیرا نرخ‌های موجود تا رسیدن به رکوردهای بالاتر از ۱۳۰۰ دلار در هر اونس به زمان بیشتری نیاز دارد. از سوی دیگر سرکوب شدن بهای دلار در بازار آزاد نیز غیرقابل چشم‌پوشی است، اگرچه به آرامی احتمال تغییر فاز قیمتی خودنمایی کرده است. این موارد شاید حکایت از آن داشته باشد که برخی فعالان بازار نگاهی متفاوت به وضعیت قیمت‌ها در دی ماه دارند ولی این ادعا به موشکافی بیشتری نیاز خواهد داشت.

احتمال رشد نرخ بهره آمریکا سیگنال خطرناکی برای طلا به شمار می‌آید که شاید اوج نقش آفرینی آن را در نزدیکی دی ماه شاهد باشیم، بنابراین پتانسیل سوخت‌گیری نرخ‌های آتی از احتمال رشد قیمت طلای جهانی محدود است مگر آنکه رخدادهای جدید و شاید عجیبی در این بازار خودنمایی کند همچون رخدادهای ژئوپلیتیک که البته قابل استناد نیست. نکته دیگر را باید در قیمت دلار جست‌وجو کنیم که البته به نظر می‌رسد مهم‌ترین بستر نوسان قیمت‌ها باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که واقعیت‌های بازار آتی در سررسیدهای مختلف مسیر مرسومی را سپری می‌کند که برخی حساسیت‌ها با نقدهایی بر پایه تجربه رو به رو خواهد شد ولی نگاهی به نوسان حجم معاملات در رفت و برگشت خریداران و مخصوصا رصد برخی رفتارهای خاص در بازار آتی نشان می‌دهد که بهتر است برخی واقعیت‌های ساده بازار را با نگاهی تحلیلی مورد بازبینی قرار دهیم، زیرا تغییرات در این بازار سریع‌تر از حد انتظار بوده و برخی رویکردهای اجرایی می‌تواند به نسبت چند هفته گذشته با دگرگونی‌های کلانی همراه شود.

با توجه به تمامی این موارد و با فرض محدودیت‌های اجرایی، رخدادهای جدیدی در بستر این بازار در حال وقوع است که از یکسو به تقابل عمیق دیدگاه‌ها منجر شده و از سوی دیگر پتانسیل ایجاد فرصت‌های جدیدی را در بطن خود نهفته دارد. به نظر می‌رسد خبرهایی در زیرپوست بازار در جریان است که در عملکردها خودنمایی کرده ولی اظهارنظرهای قاطعی در مورد آن صورت نمی‌گیرد.به نظر می‌رسد بدنه معامله‌گری در بازار آتی به فراخور جایگاه خود، نگاه‌های متفاوتی از دورنمای قیمت‌ها را در فعالیت‌های خود دخیل می‌کنند که البته به نظر می‌رسد حجم تاثیرگذاری نوسان قیمت دلار به نسبت نوسان طلای جهانی از جایگاه مهم‌تری برخوردار است که می‌توان به‌عنوان یک سیگنال مهم از آن یاد کرد.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها