Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
سودآوری فولاد اکسین در نیمه نخست ۹۶
 

سودآوری فولاد اکسین در نیمه نخست ۹۶

شنبه، 29 مهر 1396 | Article Rating

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان معتقد است: متولی بخش معادن و فولاد کشور باید متمرکز شود. یعنی مجموعه‌ای ایجاد شود تا درست تصمیم گرفته و باید سیاست‌ها و استراتژی آینده کشور توسط وزارتخانه‌ تدوین شود. همچنین تصمیمات آن باید براساس تحقیقات روز دنیا و لازم‌الاجرا برای همه باشد.


عبدالرضا محمودپور درباره چهارمین گردهمایی دانیلی در ایتالیا که اخیرا برگزار شد، اظهار کرد: برنامه خوبی برگزار شد. مقالات و تحقیقات بازار که در زمینه فولاد و آینده این صنعت و نحوه تامین و نگه‌داری، کاهش هزینه‌ها و انرژی و محیط‌زیست ارائه شد، بسیار خوب و تخصصی بود. به‌هرحال از کشورهای مختلف با دانیلی همکاری داشته و افراد متخصص و ماهری هستند که در رشته خود خوب کارکرده‌اند.

وی افزود: این موارد چراغ راه‌‌های خوبی است که مدیران فولادی کشور باید به آن دقت داشته و استراتژی آینده فولاد کشور را براساس این تحقیقات و تحقیقات مشابه تدوین کنند. در این همایش یکی از موارد خوبی که اشاره شد و ما نیز در این زمینه کمی جلو هستیم، بحث حرکت از تولید کوره بلند به سمت احیا مستقیم است. ایران در این زمینه به‌ واسطه گازی که در اختیار دارد شاهد وقوع این اتفاق است. در حال حاضر این بحث مطرح است که در آینده تولید به روش کوره بلند منسوخ خواهد شد. در کشور ما ذوب‌آهن 3 کوره بلند دارد و همچنین میدکو نیز با طرح‌های خود به کوره بلند اضافه کرده است. این موضوع بحث‌هایی است که نیاز به آینده‌پژوهی توسط متخصصان خوب دارد؛ یعنی باید تمامی جوانب سنجیده و سپس این کار انجام شود. اگر قرار است توسعه‌ای برای ذوب‌آهن و یا دیگر واحدها ایجاد شود باید به این موضوع توجه داشت زیرا مسئله بسیار مهمی است.

محمودپور بیان کرد: با تمامی این تفاسیر باید این موضوع را مدنظر داشت که انرژی در کشور ما بسیار ارزان است. ما نزدیک به 40 درصد از گاز جهان را در اختیار داریم که در بررسی‌های اقتصادی صورت گرفته همایش، این موضوع خوب در نظر گرفته شد.

به گفته وی، منابع خدادادی بسیاری در کشور وجود دارد که باید با در نظر گرفتن این منابع برای آینده فولاد کشورمان درست فکر کرد.

محمودپور گفت: اما نکته دیگری که بسیار مهم است و متاسفانه در چند سال گذشته چندان به آن توجه نشده، آن است که متولی بخش معادن و فولاد کشور باید متمرکز شود. در حال حاضر کارخانه‌های فولادی که زیر نظر وزارت رفاه است شاید بیشتر از کارخانه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. چه کانال ارتباطی بین این‌ها وجود دارد. از سوی دیگر چه ارتباطی بین سایر سهام‌داران فولاد با مدیریت مرکزی فولاد وجود دارد. باید این موضوع درست مدیریت شود. در نتیجه مجموعه‌ای ایجاد شود تا درست تصمیم گرفته و باید سیاست‌ها و استراتژی آینده کشور توسط وزارتخانه‌ تدوین شود. همچنین تصمیمات آن باید براساس تحقیقات روز دنیا و لازم‌الاجرا برای همه باشد.

وی درباره آخرین وضعیت در فولاد اکسین خوزستان گفت: چندین اتفاق در فولاد اکسین خوزستان طی یک سال گذشته رخ‌ داده است. یکی از اتفاقات مهم آن بود که ما خوشبختانه در 6 ماهه اول سال کاملا سودده بود‌یم. لازم به ذکر است که شرکت در سال 95 زیان‌ده بود، البته سال‌های گذشته نیز سوددهی داشت اما مقدار آن کم بود. در نهایت بخش عمده‌ای که در زیان‌ده شدن شرکت موثر بود مساله تعهداتی است که ما به بازار داریم. ما به بازار تعهداتی داریم که باید حتما آن‌ها را ایفا کنیم. تعهدات به قیمت‌های روز آن زمان بوده و در یک سال گذشته افزایش قیمت بسیار زیادی در بحث مواد اولیه محصولات موردنیاز ایجاد شده، در نتیجه امروز عمل کردن به این تعهدات هزینه زیادی برای ما به همراه دارد اما خوشبختانه اتفاقاتی که رخ‌ داده آن است که در 6 ماهه اول سال جاری براساس حسابرسی انجام‌ شده سودده‌ هستیم؛ اما موضوع مهم دیگری که در شرکت رخ‌ داده آن است که مجوز احداث واحد فولادسازی با پیگیری‌های بسیار زیاد و حمایت‌های استاندارد خوزستان دریافت شد. خوشبختانه این موضوع در هیات دولت مصوب شد؛ در حال حاضر منتظر تشکیل مجمع هستیم تا این موضوع در مجمع عادی یا فوق‌العاده مصوب و به سمت انتخاب پیمانکار برویم.

محمودپور افزود: یکی از نگاه‌های ما برای حضور در همایش دانیلی آن بود که با تکنولوژی‌های روز آشنا شویم. با توجه به اینکه شرکت فولاد اکسین در محدوده شهر اهواز قرار دارد، اصلی‌ترین دغدغه ما برای آینده آن است که این صنعت هیچ‌گونه آلایندگی محیط زیستی نداشته باشد.

وی ادامه داد: هماهنگی با آقای بندتی انجام‌ گرفته تا در بازدید‌های این همایش حضور پیدا کنیم. همچنین ما درخواست کردیم در حاشیه این بازدید با تمامی مدیران و کارشناسان محیط‌ زیست دانیلی جلسه در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی و چگونگی رساندن آلایندگی‌ها به حداقل برگزار شود. بطورکامل موضوعات مربوط به انرژی و مسائل زیست‌ محیطی در این دیدار برنامه‌ریزی شد. امیدواریم بتوانیم از این دانش و تجربه کشورهای اروپایی به‌ویژه شرکت دانیلی استفاده کنیم.

به گفته وی، اتفاق خوب دیگر که طی 1 سال گذشته در شرکت رخ داد، قرار گفتن نام فولاد اکسین در لیست بلند مرکزی وزارت نفت است؛ یعنی هر مناقصه‌ای باشد که نیازمند ورق‌های API باشد از ما نیز استعلام خواهند کرد. در همین رابطه وزیر نفت بازدیدی از مجموعه داشتند و دستور دادند در پروژه گوره / جاسک حضور داشته باشیم. در سایر پروژه‌ها نیز تقریبا حضور داریم.

محمودپور درباره تنوع محصول در آینده افزود: قطعا در آینده شاهد تنوع محصول خواهیم بود. در حال حاضر شرایطی پیش‌ آمده است که مشابه محصولات ما هم در داخل تولید می‌شود و هم خیلی راحت می‌توانند از کشورهای دیگر وارد کنند. شرکت فولاد اکسین ساخته نشده است که محصولات ساختمانی تولید کند. قرار است 80 درصد محصولات خاص و 20 درصد محصولات ساختمانی تولید کند. البته تا به امروز 80 درصد محصول ساختمانی و 20 درصد محصول خاص تولید شده است. باید کم‌کم به سمت محصولات خاص رفت و این موضوع می‌طلبد علاوه بر انجام فعالیت‌های بازاریابی ما بتوانیم سرمایه در گردش تولید خوبی در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به شرایطی که پیشتر شرکت با آن مواجه بود و مربوط به سال‌های خیلی قبل بود و اشتباهات عجیبی در صورت‌های مالی ایجاد شده جای تامل و بررسی دارد. بنده متعجب هستم چرا در سال‌های گذشته این موارد بررسی و آسیب‌شناسی نشده است. امروز مشکل برای ما مشخص است. پس از مجمع از ماده 141 خارج‌ شده و می‌توانیم از تسهیلات استفاده کنیم. انتظار ما حمایت سهامداران است. سهام فولاد اکسین به‌ صورت 30 درصد صندوق بازنشستگی، 30 درصد شستا و 40 درصد گروه ملی است. خرد شدن سهام به این صورت تمرکز مدیریت را با مشکل همراه می‌کند. امیدواریم 60 درصد وزارت رفاه با عنایت وزیر محترم به‌صورت متمرکز به یکی از واحدهای زیرمجموعه منتقل شود. در صورت اجرایی نشدن این موضوع آینده فولاد اکسین خاکستری خواهد بود؛ اما با اجرایی شدن آن به‌طور حتم آینده روشنی پیش رو است.

تصاویر
  • سودآوری فولاد اکسین در نیمه نخست ۹۶
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها