Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چه بر سر قیمت سنگ آهن خواهد آمد؟ ‏
 

چه بر سر قیمت سنگ آهن خواهد آمد؟ ‏

ﺳﻪشنبه، 16 آبان 1396 | Article Rating

با توجه به اینكه كشور چین در پی كاهش آلودگی و تدابیر زیست محیطی، تولید فولاد را کاهش داده، این امر به افزایش قیمت این محصول دامن زده است. علی‌رغم افزایش تقاضا برای فولاد، به‌دلایلی نظیر پر بودن انبارهای بنادر و کم نشدن میزان تولید سنگ آهن توسط تولیدکنندگان بین‌المللی، به‌نظر نمی‌رسد قیمت این ماده خام رشد چندانی داشته باشد. این امر در قیمت سنگ آهن نیز بی تاثیر نیست. همان طور كه می دانیم قیمت سنگ آهن در چین روند كاهشی در پیش گرفته، دكتر جعفری طهرانی، مدیرامور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ اهن ایران پیش بینی كرد کاهش قیمت ها در طول ماه های دسامبر تا ژانویه اتفاق خواهد افتاد. قیمت سنگ آهن تا پایان هفته قبل به طور قابل توجهی کاهش یافت اما در نوامبر این احتمال وجود دارد که قیمت ها بهبود یابد و تا پایان نوامبر به 60 دلار در هر تن CFR چین برسد و قیمت محدوده 62 تا 63 دلار را حفظ نماید. در پایان ماه نوامبر، فصل زمستان در چین آغاز خواهد شد و در آن زمان فعالیت های ساخت و ساز کاهش خواهد یافت. این امر به نوبه خود باعث کاهش تقاضای سنگ آهن و فولاد خواهد شد که همین امر تاثیر قابل توجهی بر قیمت ها خواهد داشت.

 

افت و خیز در بازار چین

قیمت سنگ آهن به عنوان مهمترین ماده اولیه فولاسازی، در چند ماه اخیر در بازار چین دچار تغییرات زیادی شده است. دولت چین به دنبال کاهش یا حذف ظرفیت های قدیمی یا ظرفیت های کم است که تولید آنها کمتر از یک تا 2 میلیون تن در سال است. این مسئله قطعا بهای سنگ آهن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین پیش بینی می شود در پایان سال جاری دولت چین قوانین سختگیرانه تری را به دلیل نگرانی های زیست محیطی و محدود کردن آلودگی هوا اعمال کند.

قیمت سنگ آهن در چند ماه اخیر دچار افت و خیزهای فراوانی بوده است. کاهش قیمتی که از مارس شروع شده بود، در ژوئن پایان گرفت و از این ماه رونق به بازار سنگ آهن بازگشت. افت دوباره قیمت این ماده خام از اواخر آگوست شروع شد و به‌نظر می‌رسد همچنان ادامه یابد. عامل اصلی نوسانات قیمتی سنگ آهن در هفته‌های اخیر، سیاست‌های دولت چین بوده که اثر مهمی بر بازارهای آهنی داشته است.

تولید فولاد در شمال چین تحت محدودیت‌های زیست‌محیطی فراوانی قرار دارد و بخش ساخت‌و‌ساز در پکن و تیانجین به‌دلیل برگزاری نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، در حالت تعلیق قرار دارند.

به‌علت محدودیت‌های زیست‌محیطی اعمال شده برای بخش فولاد، پیش‌بینی می‌شود که حجم تولید فولاد در 3 ماهه آخر سال، کاهش یابد که باعث بالا رفتن قیمت فولاد خواهد شد. با افزایش قیمت فولاد، فولادسازان در پی افزایش تناژ تولید برخواهند آمد و تقاضا برای سنگ آهن نیز افزایش خواهد یافت اما پیش‌بینی تحلیل‌گران حاکی از آن است که تحرک بازار آن ضعیف خواهد بود.

از جمله دلایل اصلی دور شدن روند قیمت فولاد از ماده اولیه خود (افزایش قیمت فولاد و در عین حال کاهش قیمت سنگ آهن)، این است که تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن نظیر شرکت‌های بی.اچ.پی و واله با کاهش قیمت سنگ آهن، نه تنها حجم تولیدات خود را کاهش نداده، بلکه در راستای اهداف پیش‌بینی شده قبلی، در پی افزایش تولید سالیانه خود هستند. از سوی دیگر حجم واردات سنگ آهن در بنادر چین از مرز 100 میلیون تن گذشته است. همین عوامل، سبب مازاد عرضه سنگ آهن در بازار چین شده و علی‌رغم افزایش قیمت فولاد و تقاضای بیشتر برای ماده اولیه فولادسازی، قیمت این ماده خام پایین خواهد ماند.

 

ناخرسندی ایران از تعاملات تجاری سنگ آهن

در این تعاملات با كشورهای مقصد برای سنگ اهن دولت ایران هنوز هم از صادرات سنگ آهن خرسند نیست . در این خصوص دكتر جعفری طهرانی معتقد است همواره مسئله وضع عوارض های صادراتی را هر از چند گاهی مطرح می کند. تولیدکنندگان سنگ آهن ایران، همواره مانع وضع عوارض صادراتی از سوی دولت شدند چراکه معتقدند قیمت ها در بازارهای جهانی در سطوح پایینی است و بازارهای بین المللی از صادرکنندگان ایرانی حمایت نمی کند. انتظار می رود قیمت های سنگ آهن در چین در اوایل سال 2018 همچنان در سطوح پایینی باقی بماند. پس از بیستمین نشست حزب کمونیسم چین که در اوایل ماه مارس 2018 برگزار می شود، دولت ادامه پروژه های جاده ابریشم جدید را اعلام خواهد کرد.

سهم صادرات سنگ آهن ایران به چین در طول سالیان اخیر کاهش یافته است. در سال 2013 ایران حدود 23.5 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر کرد که سهم 2.5 درصدی از بازار سنگ آهن وارداتی به چین را به خود اختصاص داده بود. اکنون این سهم به یک درصد کاهش یافته است. دلیل این سقوط سهم صادرات سنگ آهن ایران، افزایش صادرات سنگ آهن از دیگر کشورهاست. 91 درصد از سنگ آهن صادر شده از ایران به مقصد چین است که کاهش تقاضا مانع توسعه صادرات از ایران شده است. صادرکنندگان ایرانی سعی دارند بازارهای هدف دیگری نظیر ژاپن، کره جنوبی و ترکیه پیدا کنند اما به جهت تحریم ها این امر ممکن نبوده و حتی در برخی موارد قیمت های کشورهای دیگر چندان رقابتی نبوده است. بنابراین صادرکنندگان ایرانی عمدتا سنگ آهن خود را به فولادسازهای چینی از طریق تجار چینی مستقر در هنگ کنگ، شانگهای و سنگاپور صادر کرده و می فروشند.

 

تصاویر
  • چه بر سر قیمت سنگ آهن خواهد آمد؟ ‏
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها