Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
یخ پروژه فولادی لرستان آب می‌شود؛ واحدی برای رونق اقتصادی منطقه
 

یخ پروژه فولادی لرستان آب می‌شود؛ واحدی برای رونق اقتصادی منطقه

ﺳﻪشنبه، 16 آبان 1396 | Article Rating

 پروژه فولاد ازنا بعد از سال‌ها توقف، امروز به مرحله پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصدی رسیده تا در صورت بهره‌برداری از فاز اول آن زمینه رونق اقتصادی منطقه فراهم شود.


مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۴ آغاز شد، این واحد صنعتی که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان لرستان در این حوزه محسوب می‌شود قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

پروژه ای صنعتی برای ایجاد اشتغال در بیکارترین استان کشور

این پروژه صنعتی ازآن‌جهت برای لرستان و لرستانی‌ها ارزشمند است که بهره‌برداری از آن می‌تواند به‌طور مستقیم ۶۰۰ شغل دریکی از بیکارترین استان‌های کشور ایجاد کند.

از سوی دیگر مجتمع فولاد ازنا در صورت بهره‌برداری کامل می‌تواند از خروج سالانه میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود.

رضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در سخنانی با بیان اینکه کارخانه فولاد ازنا یکی از طرح های بزرگ و ملی استان لرستان است اظهار داشت: حدود ۶۰۰ نفر در این کارخانه ایجاد اشتغال خواهیم داشت.

۹۰ درصد تجهیزات کارخانه وارد استان شده است

وی با بیان اینکه هم اکنون این پروژه بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد عنوان کرد: فوندانسیون داخلی این طرح تقریبا تمام شده است و نصب دستگاهها و تجهیزات نیز انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه بر اساس گزارش ارائه شده نصب کوره ها در این کارخانه نیز دارای پیشرفت فیزیکی بالایی است تصریح کرد: اصل قضیه در این پروژه فوندانسیون بوده تا بتوانیم دستگاهها را نصب کنیم.

صفی خانی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد تجهیزات کارخانه نیز به استان وارد شده است گفت: عملا طی این روزها کاملا کار نصب دستگاهها را خواهیم داشت.

احیای فولاد ازنا بعد از ۸ سال

وی یادآور شد: بر اساس برنامه زمانبدی که «فولاد تکنیک» به ما ارائه داده است انتظار داریم که اگر تزریق منابع از طریق بانک های کونسرسیوم آن که ۱۵۰ میلیارد تومان است صورت گیرد در سال آینده فاز اول کارخانه فولاد ازنا به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه فاز اول این کارخانه «نورد» است گفت: در حال حاضر روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در این طرح مشغول به فعالیت هستند و عمده آنها مهندسان ماهری هستند که فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

صفی خانی با بیان اینکه این طرح یک کارگاه آموزشی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی لرستان محسوب می شود افزود: این طرح هشت سال متوقف بود و تکنولوژی آن خارج از کشور بود و تلاش ما طی دو سال گذشته این بود که تجهیزات آن وارد استان شد که با این اقدام به این اعتقاد رسیدیم که این طرح در لرستان عملیاتی خواهد شد.

انجام یک میلیون متر مکعب خاکریزی در پروژه

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار خوب است گفت: آخرین تجهیزات مورد نیاز این کارخانه نیز در حال وارد شدن به استان است و این طرح مشکل تجهیزات ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان داشت: تنها عملیات اجرایی طرح بوده که به آن نیز به نحو مطلوبی در حال اجرا است.

سید مجتبی موسوی مدیر پروژه مهندسی فولاد تکنیک نیز در این رابطه در سخنانی با بیان اینکه ما از سال ۸۴ فعالیت را در این کارخانه با هماهنگی شرکت های خارجی شروع کردیم اظهار داشت: تا کنون یک میلیون متر مکعب خاک ریزی و خاکبرداری در این پروژه صورت گرفته است.

اجرای عملیات نصب تجهیزات کارخانه

وی با اشاره به انجام عملیات «پی کنی» به میزان ۳۰۰ هزار متر مکعب در این پروژه عنوان کرد: همچنین نزدیک به ۵۵ هزار متر مکعب عملیات بتن ریزی در این پروژه صورت گرفته است.

مدیر پروژه مهندسی فولاد تکنیک در ادامه سخنان خود با اشاره به انجام ۱۴۰ هزار متر مربع قالب بندی که عدد فوق العاده بالایی است گفت: همه بتن مورد استفاده را در محل پروژه می سازیم.

موسوی با اشاره به اینکه با بیان اینکه عملیات نصب تجهیزات که حدود سه هزار و ۵۰۰ تن بوده در این پروژه حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: کل تجهیزات خط نزدیک به ۹ هزار و ۲۰۰ تن می شود.

مسئولان برای تکمیل کارخانه منابع مالی لازم را اختصاص دهند

وی با بیان اینکه امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته و تامین مالی که خواهد شد پایان سال آینده این پروژه به سرانجام برسد گفت: تولید ورق با ۱.۵ تا ۲۰ میلی متر ضخامت و عرض ۶۰۰ میلی متر را خواهیم داشت که در مجموع هزار و ۵۷۰ میلی متر به صورت دو قفسه بزرگ رفت و برگشتی به کوره خواهد بود تا در نهایت به ضخات مورد نظر برسد.

مدیر پروژه مهندسی فولاد تکنیک با بیان اینکه در حال حاضر مجموع پیشرفت فیزیکی کارخانه فولاد ازنا ۷۴ درصد است گفت: این طرح اواخر سال ۹۷ امیدواریم که به نتیجه برسد.

موسوی میزان اشتغال ایجاد شده در این کارخانه ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و هشت هزار نفر به صورت غیر مستقیم خواهد بود افزود: انرژی گاز این کارخانه تامین شده و زیرساخت های آب مورد نیاز آن نیز در حال آماده سازی بوده و موضوع تامین برق آن با مشکلاتی مواجه بوده که امیدواریم رفع شود.

وی تاکید کرد: مسئولان برای تکمیل این پروژه کمک کنند و مسائل مالی مربوط به آن را رفع کنند.

کارخانه ای برای رونق اقتصادی منطقه

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه با بیان اینکه مجتمع فولاد ازنا در مجموع حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بخش «نورد» آن به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه همچنین بخش ذوب این کارخانه نیز طی سال های آیند عملیاتی خواهد شد تا بتواند حداقل ۶۰۰ فرصت شغلی را در شهرستان ازنا ایجاد کند گفت: در مجموع بیش از ۳۰ میلیارد تومان در بخش ریالی و ۱۶۱ میلیون دلار برای این کارخانه هزینه شده است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم با تامین اعتبار و تسهیلات مورد نیاز این واحد اقتصادی کمک خوبی برای رونق منطقه باشد.

استاندار لرستان: کارخانه فولاد ازنا سال آینده افتتاح می شود

کیانپور با بیان اینکه تا کنون ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز این کارخانه وارد شده است و مابقی کار نیز در حال انجام است افزود: مابقی تجهیزات نیز به مرور وارد می شود و تا پایان سال ۹۷ این کارخانه با این سرعت و روند به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در رابطه با کارخانه فولاد ازنا در سخنانی با بیان اینکه فعالیت در این پروژه به روند خوبی در حال اجرا است گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته این واحد اقتصادی تا یک سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به مشکل برق این کارخانه بیان داشت: به طور حتم با پیگیری های لازم این مشکل کارخانه را رفع خواهیم کرد.

تصاویر
  • یخ پروژه فولادی لرستان آب می‌شود؛ واحدی برای رونق اقتصادی منطقه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها