Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
PCI؛ مهمترین پروژه توسعه‌ای ذوب آهن اصفهان
 

PCI؛ مهمترین پروژه توسعه‌ای ذوب آهن اصفهان

یکشنبه، 19 آذر 1396 | Article Rating

PCI مهمترین پروژه‌ای است که در دستورکار شرکت ذوب‌ آهن اصفهان قرار دارد. در این پروژه به جای کک از زغال سنگ استفاده می‌شود.

اردشیر افضلی معاون بهره‌برداری این شرکت درباره تاثیر PCI می‌گوید: با اجرای این پروژه به میزان 120 تا 140 کیلو مصرف کک در هر تن کاهش پیدا می‌کند.

با اردشير افضلی معاون بهره‌برداری شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان گفت‌وگویی انجام داده ایم که به شرح زیر است:

تولید ذوب ‌آهن اصفهان در 8 ماهه سال جاری چه میزان بوده است؟

تولید در ذوب آهن به نسبت 8 ماهه سال 95 در حوزه‌های مختلف با افزایش همراه بوده است. در تولید چدن حدود 28 هزار تن افزایش، در حوزه تولید فولاد 13 هزار تن افزایش را شاهد بودیم. در کنار آن حدود 3600 تن کاهش ضایعات را داشتیم. این ارقام خوب بوده و نشان می‌دهد مسیری که ذوب‌آهن پیش گرفته است مسیر رو به بهبود است.

مهمترین طرح‌های توسعه که در حال حاضر در دستورکار ذوب‌ آهن قرار دارد، کدامند؟

بخش ساختمانی طرح PCI تقریبا تمام شده است. PCI پروژه‌ای است که زغال را به جای کک در کوره بلند تزریق می‌کند و منجر به کاهش مصرف کک می‌شود. عمده‌ترین پروژه در حال حاضر PCI است. البته این پروژه اصلی بوده و در کنار آن تولید بیم بلانک، H سایز بالا و IP500 از دیگر برنامه‌های در حال انجام هستند.

تاثیر اجرای پروژه PCI در ذوب ‌آهن از نظر اقتصادی و رشد تولید چگونه است؟

براساس محاسبات با اجرای این پروژه ماکزیمم مصرف کک 380 کیلو است، در نتیجه بطور قطع مصرف کاهش خواهد یافت. با توجه به این عدد در میزان 500 یا 520 کیلوی مصرف فعلی 120 تا 140 کیلو صرفه‌جویی مصرف کک را به ازای هر تن خواهیم داشت. قیمت زغال نیز نسبت به کک ارزان‌تر است، همچنین دیگر کک وارد نمی‌شود و با کمبود مواجه نخواهیم بود. در نهایت این کار باعث کاهش قیمت می‌شود. بطورکلی می‌توان گفت با اجرای این پروژه صرفه‌جویی اقتصادی را در ذوب آهن اصفهان شاهد خواهیم بود.

ذوب ‌آهن اصفهان بحث طرح توازن را در دست انجام داشت که موضوع مهمی بود، آخرین وضعیت اجرای این طرح به چه صورت است؟

طرح توازن آگلوماشین، کوره بلند، آهک و مصارف جانبی و فلاکس‌هایی که باید به کوره اضافه می‌شد را شامل می‌شود. آگلوماشین و کوره راه‌اندازی شده‌اند اما در طرح توازن قرار بود 700 هزار تن چدن را به فولاد صبا بدهیم. در حال حاضر فولاد صبا این میزان چدن را نمی‌گیرد و ما 700 هزار تن چدن اضافه در اختیار داریم.

قرار بود این میزان چدن به فولاد صبا مبارکه داده شود که زمانی ذوب‌آهن می‌خواست آن‌را بخرد؟

بله قرار بود این میزان به فولاد صبا مبارکه داده شود. به‌هرحال یک کارخانه بود. از زمان قدیم رسم بر آن بوده که ذوب ‌آهن را تکه‌تکه کنند تا به حال هم این اتفاق رخ داده است. امروز نیز با این تفاسیر همچنان ذوب ‌آهن سرپا است و می‌توان به جرات گفت، از این رود نیز ذوب‌آهن گذر خواهد کرد. این موضوع را با اطمینان بیان می‌کنم.

یعنی گلوگاه طرح توازن همین 700 هزار تنی است که به آن اشاره داشتید؟

700 هزار تن عدد کمی نیست. این میزان چدن اضافه است.

چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

برنامه‌هایی برای این میزان در اختیار داریم که به وقت خودش اعلام خواهد شد. در حال حاضر اقدامات مربوط به راه‌اندازی کوره 1 در حال انجام است. اجازه نمی‌دهیم این ظرفیت خالی باقی بماند.

در حال حاضر ظرفیت تولید ذوب ‌آهن اصفهان چقدر است؟

در حوزه چدن ظرفیت 3.6 میلیون تن است اما ظرفیت ذوب آهن در حوزه فولاد با توجه به عددی که پیشتر نیپون استیل با ضریب 0.65 برای ذوب‌آهن محاسبه کرده بود، حدود 2.5 میلیون تن است.

قرار است این ظرفیت به چه عددی برسد؟ در این باره برنامه چیست؟

اجازه دهید در زمان خودش پاسخ آن را بدهم؛ اما باید گفت که در این باره برنامه برای افزایش عمودی وجود دارد.

اخیرا شاهد بودیم انجمن تولیدکنندگان زغال سنگ تشکیل شد که برای شما هم شاید خبر خوبی نباشد، زیرا اتحاد میان فعالان زغال بیشتر شده و بحث‌های مربوط به قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نظر شما در این باره چیست؟

اگر زغال ایران کیفیت داشت، مطمئن باشید تا به امروز مانند سنگ، واگن‌ها سریع پر می‌شد و می‌رفت. جالب است که بالاترین مصرف‌کننده زغال ایران ذوب آهن است و به غیر از آن یک کوره بلند بیشتر در ایران وجود ندارد که کوره بلند زرند کرمان است. بالا نبودن کیفیت زغال ایران چند بحث را در بر می‌گیرد. ضخامت لایه‌های زغال، دسترسی به تکنولوژی و کیفیت خود زغال از موضوعاتی است که وجود دارد. در مورد زغال یا پلاستومتری آن پایین است یا قلیایی بودن و گوگرد آن بالا. در نتیجه هرکدام یک مشکلی به همراه دارد؛ اما با وجود این، سعی ما بر این است که در جهت حمایت از تولید، از زغال داخلی استفاده کنیم.

خرید زغال داخلی شما در سال چقدر است؟

تمام زغال تولید در داخل را خریداری می‌کنیم. ما 1 میلیون و 250 هزار تن توان تولید در اختیار داریم اما به دلیل بحث زغال این رقم به بیشتر از 1 میلیون و 100 هزار تن نمی‌رسد. این رقم با ضریب مصرف مرطوب 1.40 یا 1.42 و ضریب مصرف خشک 1.37 به حدود 1 میلیون و 800 می‌رسد که در حال حاضر چنین کنسانتره زغالی را در کشور نداریم.

میزان تولید ریل در سال جاری چقدر بوده است؟

اجازه دهید تا یک ماه آینده به این سوال پاسخ دهم.

آیا خبر جدیدی در حوزه معاونت بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان وجود دارد که بفرمایید؟

ما بیم بلنک را تولید کردیم که خبر آن اعلام شد و تا یک ماه آینده به سراغ سایز‌های تیرآهن بال‌پهن یعنی بیش از 20 می‌رویم. در ایران اچ تولید می‌شود اما اچ 14، 16 و 20 را در ذوب‌آهن با روش‌های خاص تولید کرده‌ایم.

این محصول چه زمانی تولید می‌شود؟

این محصول تا یک ماه دیگر تولید می‌شود.

کاربرد این محصول چیست؟

در حال حاضر تمام سازه‌های بلند از تیر ورق ساخته می‌شود اما این محصول یک اچ ‌بال پهن است که در سازه‌های مختلف کاربرد دارد.

تصاویر
  • PCI؛ مهمترین پروژه توسعه‌ای ذوب آهن اصفهان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها