Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ارائه ۳۰ راهکار برای افزایش صادرات فولاد
 

ارائه ۳۰ راهکار برای افزایش صادرات فولاد

چهارشنبه، 09 اسفند 1396 | Article Rating
کمیته نظارت بر بازار و توسعه صادرات ایمیدرو با توجه به برنامه جهش صادرات در 1400، شرایط لازم برای دستیابی به این اهداف را برشمرد و در قالب راهکارهایی با اولویت "نخست" و "بعدی" مطرح کرد.

از جمله راهکارهای رشد صادرات فولاد ایران با اولویت نخست شامل کاهش هزینه های بانکی مرتبط با صادرات و امکان گشایش اعتبار اسنادی برای مشتریان و کشورهای هدف صادراتی، ارائه تسهیلات مالی با بهره پایین یا بدون بهره برای خرید و انتقال فناوری فولادسازی، ارائه مشوق های مالی- بانکی و معافیت های مالیاتی جدید دولتی برای صادر کنندگان نمونه، به روزآوری استانداردها با هدف ارتقای کیفیت محصول و افزایش رقابت پذیری آن، شناسایی ظرفیت های خالی در زنجیره فولاد و تعیین تا سقف 10 درصد مشوق های صادراتی متناسب با رشد ارزش افزوده و قابل تسویه حساب با مالیات بر ارزش افزوده و نیز افزایش بازارهای صادراتی از طریق توسعه زنجیره فروش محصولات در کشورهای هدف است.

از دیگر راهکارهای رشد صادرات فولاد با اولویت نخست می توان به تقویت و حمایت موثر از صندوق ضمانت صادرات با هدف ارایه اعتبار به صادرکنندگان و مشتریان، موافقتنامه های تجارت دو طرفه بین ایران و کشورهای عمده طرف تجاری ایران در بخش معدن و صنایع معدنی شامل چین، عراق، قزاقستان، افغانستان، اتحادیه اروپا با هدف تسهیل صادرات محصولات ایرانی به بازارهای هدف، ایجاد خطوط تولید محصولات پایین دستی زنجیره فولاد ایران در کشورهای هدف به منظور ثبات در بازارهای صادراتی ایران، ایجاد خطوط حمل و نقل دریایی، ارائه تسهیلات ویزا و ارتباط بانکی با کشورهای هدف صادراتی، حذف مالیات (عوارض) آلایندگی بر فروش محصولات صادراتی، رفع کمبود مواد اولیه محصولات صادراتی، تعیین قیمت مواد اولیه براساس سبد بیلت فولادی تعدادی شرکت برای افزایش رقابت پذیری سایر شرکت ها، صدور مجوز بهره برداری صادراتی از اسکله سنگ آهن فولاد خوزستان توسط سازمان بنادر (اختصاصی فولاد خوزستان)، تسهیل در امکان صدور ویزای ورود برای مشتریان خارجی در فرودگاه، تمرکز اطلاعات بازارهای صادراتی و به اشتراک گذاری مناسب و صدور مجوز بهره برداری صادراتی از اسکله سنگ آهن فولاد خوزستان توسط سازمان بنادر اشاره کرد.

همچنین، راهکارهای رشد صادرات فولاد در اولویت بعدی مشتمل بر گسترش خدمات بورس کالای ایران مشابه دنیا و ارتباط آن با بورس های معتبر بخصوص سنگاپور و لندن، تامین مالی صادرات شرکت های زنجیره فولاد، کاهش هزینه های بندری مرتبط با صادرات، حذف دریافت هزینه های مرتبط با کالای صادراتی از طرف مناطق ویژه، کاهش هزینه حمل ریلی برای محصولات صادراتی، استراتژی بلندمدت اعمال تعرفه های صادراتی روی ماده خام در صورت نیاز کشور، آموزش، تبلیغات و برگزاری همایش در زمینه توسعه بازارهای صادرات، تغییر مسیر تولید فولادهای ساختمانی به سایر فولادها با توجه به شرایط کنونی جهان، تغییرات لازم در بندر امام خمینی (ره) (لایروبی اسکله ها با هدف افزایش عمق و امکان پهلوگیری کشتی های بزرگتر، حذف یا کاهش هزینه حفاظت و پاکسازی در مناطق ویژه بندری برای کالاهای صادراتی، افزایش تعداد دیزل در راه آهن بندر امام برای مانور سریع تر واگن های باردار، اولویت دادن به پهلودهی کشتی های صادراتی، افزایش تعداد اسکله های بار، افزایش امکانات و تجهیزات بندری از جمله تعداد جرثقیل های ساحلی)، رفع مساله کمبود برق در فصل تابستان همزمان با اوج مصرف و صادرات فولاد و کنترل عوامل کاهش دهنده صادرات و از دست دادن بازار صادراتی تولیدکنندگان (مانند شکایات صنایع پایین دستی از صنایع بالادستی)، به روزآوری و تثبیت قوانین و مقررات مرتبط با صادرات در افق 10 ساله و تعهد به اجرا و بازسازی بندر و اسکله های بندر خرمشهر برای افزایش ظرفیت صادرات فولاد به بازارهای منطقه است.

صادرات بیش از 30 درصد فولاد دنیا

طی سال 2017 میلادی، یک میلیارد و 675 میلیون تن فولاد در دنیا تولید شد که 519 میلیون تن آن (31 درصد) صادر شده است. 80 درصد محصول صادراتی دنیا طی سال 2017 مربوط به 8 محصول عمده بوده که شرکت های ایرانی قابلیت تولید و صادرات آن را دارند. همچنین سهم محصولات فولادی از بازار جهانی شامل ورق های نورد گرم و کویل ها (18.3 درصد)، شمش و محصولات نیمه نهایی (11.3 درصد)، ورق گالوانیزه (9.6 درصد) و میله های نورد گرم (9 درصد)، لوله های فولادی و اتصالات (7.5 درصد) و مفتول (6.6 درصد) بود.

کاهش مصرف فولاد ایران

بنا به گزارش کمیته نظارت بر بازار و توسعه صادرات ایمیدرو، اکنون نرخ بهره وری ظرفیت در تولید فولاد تا 62 درصد است که این امر سبب اتلاف منابع شده است. متوسط این ضریب در دنیا 72 درصد (WorldSteel) و درچین 86 درصد است.

طی سال 92، ظرفیت فولاد 22.5 میلیون تن و میزان تولید16.1 بوده است. میزان ظرفیت و تولید به ترتیب طی سال 93، 22.5 و 17.5 میلیون تن، سال94، 23.7 و 16.7 میلیون تن، سال 95، 29.8 و 18.5 میلیون تن بوده است.

صادرات فولاد ایران به 15 کشور جهان

شرکت های فولادساز ایرانی در 9 ماه امسال، 6 میلیون و 370 هزار تن انواع فولاد شامل مفتول، لوله های فولادی و اتصالات، ورق نورد سرد و گرم، شمش و محصولات نیمه نهایی، ورق گالوانیزه و میله های نورد گرم به خارج صادر کردند. ارزش این محصولات، 2 میلیارد و 340 میلیون دلار بود.

کشورهای مقصد صادراتی فولاد ایران طی ماه های گذشته مشتمل بر امارات متحده عربی، ایتالیا، تایلند، اندونزی، افغانستان، عمان، مصر، تایوان، عراق، ترکیه، هند، سودان، اردن، بلژیک و اسپانیا بود که 94 درصد محصولات فولادی به این کشورها صادر شد.

طبق برنامه اهداف صادراتی فولاد، قرار است تا پایان امسال 8 میلیون تن (3.4 میلیارد دلار)، سال 97، 9.5 میلیون تن (3.8 میلیارد دلار) و در سال 1400، 14 میلیون (5.6 میلیارد دلار) محصولات فولادی صادر شود.

متوسط صادرات 9 ماهه امسال، ماهانه 707 هزار تن و متوسط صادرات سال 95، ماهانه 567 هزار تن بوده است. همچنین متوسط واردات 9 ماهه امسال 323 هزار تن و متوسط وادرات سال 95، 310 هزار تن بوده است.
تصاویر
  • ارائه ۳۰ راهکار برای افزایش صادرات فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها