Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
صنعت کشور به ذوب‌آهن اصفهان مدیون است
 

صنعت کشور به ذوب‌آهن اصفهان مدیون است

شنبه، 26 اسفند 1396 | Article Rating

پنجاه سال پیش در چنین روزی واحدی در ایران با توجه به شرایط و پتانسیل‌های کشورمان از جمله ذخایر سنگ‌آهن و گاز ارزان و نیروی انسانی آغاز به کار کرد که بنیانگذار و مادر بسیاری از صنایع شد و علاوه بر آن با پرورش استعداد‌ها و کسب مهارت در ذوب‌آهن اصفهان و صدور آن، بسیاری از واحدهای دیگر از سوی دولت و همچنین بخش خصوصی ایجاد شد.


در این بین اشخاص زیادی بر مسند مدیریت این واحد بزرگ تکیه زدند. در حال حاضر نیز مهندس احمد صادقی مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان است که بیش از ۱۰ سال پیش نیز مدیر عامل این واحد بوده و سپس به‌عنوان دبیر کل بورس فلزات مشغول فعالیت شده و در نخستین گام نیز تمامی محصولات ذوب‌آهن اصفهان در رینگ معاملاتی بورس عرضه شد که این موضوع به رغم تمامی فشار‌ها برای عرضه محصولات به‌صورت حواله‌ای و خارج از بورس، همچنان ادامه داشته است. 

صادقی درخصوص گرامیداشت پنجاهمین سال تاسیس این شرکت اظهار کرد: خوشحالم که ۵۰ سال از تاسیس این واحد و در واقع تولید فولاد در ایران می‌گذرد، با راه اندازی ذوب‌آهن، صنعت سنگین وارد کشور شد و در واقع نیم قرن حیات سبز ذوب‌آهن اصفهان بلوغ صنعت کشور را به ارمغان آورد.

وی تصریح کرد: این شرکت در ۲۳ اسفند ۱۳۴۶ تاسیس شد و در سال ۱۳۵۰ اولین ذوب را به‌دست آورد و تا سال ۹۶ بیش از ۷۲ میلیون تن محصول نهایی تولید کرد که ۷ میلیون تن از این محصول به اعتبار کیفیت، صادر شده است.مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان افزود: این واحد با این پیشینه قوی، توانایی آن را دارد که سرآمد صنایع فولاد کشور باشد چرا که تجربه گرانبهایی در این شرکت وجود دارد و کارشناسان ما از سایر واحدهای تولید فولاد توانمندترهستند و ما می‌توانیم بنای ایجاد دانش فنی فولاد بومی را پایه ریزی کنیم کما اینکه مدتی هم هست که شروع کرده‌ایم البته باید بیشتر وعمیق تر روی آن کار کرد.وی با اشاره به اقدامات توسعه‌ای در طول این سال‌ها گفت: ذوب‌آهن باید توسعه را با توان خود انجام دهد. در این راستا طرح قائم را ساختیم که این باور در کارکنان ایجاد شود. البته ذوب‌آهن به آهن اسفنجی نیاز داشت کما اینکه امروز هم ذوب‌آهن از آن استفاده می‌کند و باعث اقتصادی شدن کارخانه می‌شود. اخیرا هم تصمیم گرفته شد تا ساخت «کنورتور ۴» از سوی ذوب‌آهن انجام شود و مهندسی آن را خودمان شروع کرده‌ایم. کارهای طراحی آن تمام شده و ساخت آن به زودی شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی می‌گفتند اگر کشوری بتواند هواپیما و اتومبیل بسازد یک کشور صنعتی شده ما امروز فراتر از هواپیما و اتومبیل، رفته ایم هواپیمای جنگی می‌سازیم. طرح ملی اتومبیل داشته و در صنعت موشکی و فضایی پیشرفت کرده و ماهواره به فضا می‌فرستیم. این نشان دهنده آن است که ما کشوری صنعتی شده‌ایم.صادقی ادامه داد: آغاز صنعتی شدن با تاسیس کارخانه ذوب‌آهن بوده و ذوب‌آهن این نقش را واقعا در کشور داشت ولی متاسفانه خود ذوب‌آهن بهره ای از آن نبرد، به این معنی که ذوب‌آهن باعث شد امروز کشور بتواند موشک بسازد ولی خودش نمی تواند تجهیزات خود را بسازد. این ضعفی است که ناراحت‌کننده است.

وی با اشاره به زمان ساخت ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن در دوره بسیار کوتاهی ساخته شد در حالی که زیر بنایی برای اجرای پروژه نداشتیم. نهادهای مختلفی در کشور ایجاد شد. راه آهن ایجاد شد. خط لوله گاز به اصفهان کشیده شد. دوستان زیادی در مجموعه ذوب‌آهن زحمت کشیدند و مرارت‌های زیادی کشیدند. قدردانی و تشکر خود را از همه کسانی که در مجموعه فولاد کشور فعالیت داشتند بیان می‌کنم.وی تصریح کرد: تمام واحدهای خصوصی منشأ از ذوب‌آهن دارند. حتی کسانی که سرمایه گذاری کردند، کارشناسان ذوب‌آهن را چه از قدیمی‌ها و چه افراد موجود به‌عنوان مشاور خود انتخاب کرده‌اند و امروز که ما بیش از ۱۷ میلیون تن تولید قطعی فولاد داشته و ظرفیت حدود ۳۰ میلیون فولاد در کشور داریم همه نتیجه تلاش‌ها و تخصص کارکنان ذوب‌آهن است که از خود بروز داده‌اند.وی خاطر نشان کرد: ذوب‌آهن به‌عنوان اولین واحد تولید فولاد کشور باید سر آمد فولاد باشد. ناگفتنی‌هایی درخصوص ذوب‌آهن وجود دارد و حاشیه‌هایی هست که امیدواریم رفع شود و روزی ذوب‌آهن بتواند روی پای خود بایستد و آن چیزی را که از او انتظار هست از خود بروز دهد.

تصاویر
  • صنعت کشور به ذوب‌آهن اصفهان مدیون است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها