Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کارگروه تنظیم بازار، مسئولیت حذف قیمت های نامتعارف را به بورس کالا واگذار کرد
 

کارگروه تنظیم بازار، مسئولیت حذف قیمت های نامتعارف را به بورس کالا واگذار کرد

ﺳﻪشنبه، 06 خرداد 1399 | Article Rating

کارگروه تنظیم بازار در جلسه اخیر خود که گمانه زنی های زیادی در خصوص مصوبات آن انجام شده بود، با تصویب چند مورد اساسی، خبر از بازنگری در دستورالعمل تنظیم بازار فولاد داد. همچنین در این جلسه مسئولیت حذف قیمت های نامتعارف به بورس کالا واگذار شده تا بر اساس ساز و کارهای دراختیار نسبت به کنترل سقف قیمت ها اقدام کند. بنابراین به نظر می رسد دیگر خبری از ابطال مکرر معاملات نخواهد بود.

بند ۵ مصوبات جلسه نود و سوم کارگروه تنظیم بازار، حاوی موارد مهمی برای بازار فولاد کشور است اما هیچ خبری از اعمال سقف قیمتی و فرمول های جدید برای قیمت پایه که گمانه زنی های زیادی برای آن انجام شده بود، نیست و این یعنی نقدهای دلسوزانه کارشناسان و مدیران فولادی نسبت به مقررات زدایی از بازار فولاد موثر افتاده است.

در این بند فولادی، علاوه بر اینکه از بازنگری قریب الوقوع در دستورالعمل جنجالی تنظیم بازار فولاد مورخ ۹۷/۰۵/۰۱ خبر داده شده، مسئولیت حذف قیمت های نامتعارف هم به بورس کالا داده شده است. البته در این خصوص، سقف قیمت های رقابتی، برای شمش فولادی معادل نرخ فوب صادراتی ایران و برای ورق و مقاطع طویل میانگین نرخ فوب خلیج فارس و مرزهای زمینی با احتساب ارز نیمایی در نظر گرفته شده است.

مصوبه مهم دیگر این جلسه، تاکید بر پوشش ۹۰ درصد تقاضا (پس از کسر تقاضاهای تکراری) است که مسئولیت محاسبه و ارائه آن هم بر عهده بورس کالا گذاشته شده است.

بر این اساس هر چند هنوز تا نقطه مطلوب تنظیم بازار فولاد فاصله زیادی باقی مانده اما این مصوبات را باید گامی رو به جلو برای جلوگیری از توزیع رانت در بورس کالا ارزیابی کرد.

تصاویر
  • کارگروه تنظیم بازار، مسئولیت حذف قیمت های نامتعارف را به بورس کالا واگذار کرد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها