Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
قیمت شمش در بورس کالا حتی پایین تر از ضرایب شیوه نامه/ آیا نوردکاران از این فرصت برای افزایش صادرات استفاده خواهند کرد؟
 

قیمت شمش در بورس کالا حتی پایین تر از ضرایب شیوه نامه/ آیا نوردکاران از این فرصت برای افزایش صادرات استفاده خواهند کرد؟

شنبه، 13 دی 1399 | Article Rating

نمودارهای مقایسه ای  چیلان  از معاملات هفتگی شمش در بورس کالا نشان می دهد که قیمت معاملاتی شمش در ۴ هفته ماه دسامبر، از ۲۰ تا حدود ۳۰ درصد پایین تر از نرخ های جهانی بوده است. اگر این فاصله را به صورت دلاری محاسبه کنیم، در هر هفته از ماه دسامبر شمش فولادی از ۱۲۰ تا ۱۶۰ دلار ارزان تر از نرخ های جهانی فروخته شده است. حتی در هفته آخر دسامبر سال ۲۰۲۰ که به دلیل اطلاع فعالان فولادی از افزایش قیمت پایه در هفته اول ژانویه سال ۲۰۲۱ (مطابق شیوه نامه)، شاهد هجوم تقاضا و افزایش رقابت در بورس کالا بودیم، قیمت نهایی شمش، فقط به ضریب قیمت پایه مدنظر دولت در شیوه نامه رسید!


میانگین نرخ شمش جهانی در ماه دسامبر حدود ۵۵۰ دلار و میانگین قیمت معامله شده شمش در بورس کالا حدود ۴۱۴ دلار بوده است و این یعنی شمش فولادی ایران، در یک ماه گذشته بیش از ۱۳۵ دلار معادل ۲۵ درصد ارزان تر از قیمت های جهانی در اختیار کارخانجات نوردی قرار گرفته است. باید دید آیا نوردکاران از این فرصت استثنایی در جهت توسعه صادرات محصولات نهایی (البته با ارزآوری بیشتر) استفاده خواهند کرد ؟!

تصاویر
  • قیمت شمش در بورس کالا حتی پایین تر از ضرایب شیوه نامه/ آیا نوردکاران از این فرصت برای افزایش صادرات استفاده خواهند کرد؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها