Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
مقایسه قیمت شمش داخلی ایران با قیمت‌های جهانی در در ۷ هفته اخیر
 

مقایسه قیمت شمش داخلی ایران با قیمت‌های جهانی در در ۷ هفته اخیر

چهارشنبه، 17 دی 1399 | Article Rating

این روزهای بحث‌های مختلفی در مورد قیمت فولاد در ایران در جریان است. چیلان قیمت‌های شمش فولادی در بورس کالا را با قیمت‌های منطقه CIS در ۷ هفته اخیر مقایسه کرده است. همان‌طور که مشخص است قیمت کشف‌شده شمش فولادی در بورس کالا در تمامی این هفته بسیار پایین‌تر از قیمت CIS بوده و به‌طور میانیگن در این ۷ هفته، شمش فولادی در بازار داخلی ایران، ۲۵ درصد زیر نرخ‌های CIS معامله شده است.

در ۷ هفته اخیر، میانیگن قیمت فوب شمش فولادی CIS در بنادر دریای سیاه ۵۳۸ دلار به ازای هر تن بوده، در حالی که میانگین قیمت شمش در بورس کالای ایران ۴۰۵ دلار به ازای هر تن بوده است. در تمام ۷ هفته اخیر، قیمت شمش فولادی در بورس کالا حداقل ۲۱ درصد پایین‌تر از نرخ CIS بوده است.

جدول زیر نشان می‌دهد که ایران ارزان‌ترین فولاد دنیا را دارد و نرخ‌ها در بازار داخلی، به‌طور میانگین ۲۵ درصد زیر نرخ‌های جهانی است. اگر معادل ریالی قیمت شمش در بازار داخلی از نگاه برخی دولتمردان یا نمایندگان مجلس گران به‌نظر می‌رسد، دلیل آن بی‌ارزش شدن پول ملی است و راه غلبه بر رکود و افزایش قدرت مصرف‌کنندگان نهایی نیز در شمش و محصولات فولادی، همچون هر کالای دیگری، احیای قدرت پول ملی و پایین آوردن نرخ ارز است. تلاش برای سرکوب بیشتر نرخ شمش فولادی در بازار داخلی، نتیجه جز توزیع رانت‌های گسترده‌تر و فساد نخواهد داشت.

مقایسه قیمت شمش در منطقه CIS و بورس کالای ایران را در جدول زیر ببینید:

تصاویر
  • مقایسه قیمت شمش داخلی ایران با قیمت‌های جهانی در در ۷ هفته اخیر
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها