Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تأمین گاز فولاد مبارکه، نصف شده است/ تأثیر افت فشار گاز بر تولید فولاد مبارکه
 

تأمین گاز فولاد مبارکه، نصف شده است/ تأثیر افت فشار گاز بر تولید فولاد مبارکه

دوشنبه، 29 دی 1399 | Article Rating
حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه در مورد کاهش تأمین گاز موردنیاز این شرکت گفت: مصرف گاز فولاد مبارکه در شرایط عادی روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب است، ولی در شرایط فعلی، به‌علت سرما، نصف این میزان توسط شرکت گاز تأمین می‌شود و این باعث کاهش تولید در فولاد مبارکه شده است. عظیمیان علت این کاهش تولید را عدم امکان جایگزینی سوخت‌های دیگر به‌جای گاز طبیعی در واحدهایی مانند واحد احیا مستقیم برشمرد و گفت: در این زمینه با مقام‌های استانی و کشوری مذاکراتی صورت گرفته تا از کاهش چشمگیر تولید به‌دلیل کاهش گاز موردنیاز در فولاد مبارکه جلوگیری شود.

عظیمیان در ادامه خاطرنشان کرد: امسال قصد داریم به رکورد ۷.۲ میلیون تن تولید در خود شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان شرکت مادر در گروه فولاد مبارکه دست پیدا کنیم و اگر محدودیت گازرسانی موجود به درازا بینجامد، دست‌یابی به این هدف دور از دست خواهد بود.

در تعیین قیمت ورق صددرصد تابع تصمیمات دولت هستیم

عظیمیان در نشست خبری خود در مورد قیمت ورق گفت: ما در تعیین قیمت ورق صددرصد تابع تصمیمات دولت هستیم و شرکت فولاد مبارکه در این حوزه منافع خاصی ندارد. تا مردادماه که ستاد تنظیم بازار اجازۀ فروش محصولاتمان را در بورس و همچنین در قالب سیستم مچینگ داد، ما طبق این روش پیش می‌رفتیم و زمانی که نحوۀ فروش جدید اعلام شد، وزارت صمت تصمیم گرفت همۀ محصولات ما در بورس عرضه شود. حتی تختال برای اولین بار در بورس به فروش رسید. فولاد مبارکه همچنان تابع این تصمیمات است و دستورالعمل‌های جدید را دقیقا اجرا کرده و در این خصوص تخلفی نکرده است.

عظیمیان در ادامه گفت: در چند هفتۀ اخیر، مجلس هم با هدف آرامش بازار فولاد طرحی آماده کرده، ولی ما معتقدیم اگر هر بخش به مسئولین اصلی آن سپرده شود، خودشان بهتر می‌توانند بازار را کنترل کنند.

عدم تأمین نیاز مصرف‌کنندگان نشان از اخلال در مدیریت مصرف است

عظیمیان دربارۀ مشکل عدم تأمین نیاز مصرف‌کنندگان فولاد گفت: اینکه چرا فولاد به دست مصرف‌کنندگان واقعی نمی‌رسد سؤال ما نیز هست، زیرا ما ۲۵ میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید می‌کنیم و با آنکه مصرف داخلی فقط ۱۶ میلیون تن است، این بازار همچنان آشفته است. عدم تأمین نیاز مصرف‌کنندگان نشان از اخلال در مدیریت مصرف است، نه تولید. ما محصولمان را در بورس تحویل می‌دهیم و حتی حمل‌ونقل هم با خریدار است. اتفاقات بعد از تولید در حیطۀ مسئولیت فولاد مبارکه به‌عنوان تولیدکننده نیست. البته تلاش‌هایی از سوی مجلس و دولت صورت گرفته و باید ببینیم نتیجه در نهایت چه خواهد شد.

عظیمیان در پاسخ به نحوۀ تأمین سهمیۀ شرکت‌ها گفت: وزارت صمت بر اساس سامانۀ «بهین‌یاب»، برای هر شرکت سهمیه‌ای تعیین می‌کند. اگر شخص یا شرکتی در بورس خرید کند، ما به میزان آن خرید، محصول تحویل می‌دهیم و اینکه سهمیۀ شرکتی افزایش یا کاهش یافته به فولاد مبارکه ارتباطی ندارد. تهیۀ فهرست سامانۀ بهین‌یاب و به‌روزرسانی آن در اختیار وزارت صمت است.

اجرای پروژه استراتژیک گوره-جاسک از افتخارات فولاد مبارکه است

مدیرعامل فولاد مبارکه درمورد طرح بومی‌سازی تولید اسلب گازترش گفت: این پروژه توسط معاونت بهره‌برداری فولاد مبارکه طراحی شد و با کمک دو گروه مشاوران رومانیایی و کارشناسان مجرب وزارت نفت، در اقدامی سه‌جانبه در سال گذشته به موفقیت نهایی رسید. ما توانستیم برای اولین بار اسلب گازترش در کشورمان تولید کنیم تا دستور مقام معظم رهبری برای پروژۀ استراتژیک گوره-جاسک به طول هزار کیلومتر به سرانجام برسد.

حمیدرضا عظیمیان در این خصوص افزود: تاکنون ۹۵ درصد از پروژۀ خط لولۀ انتقال نفت از گوره به جاسک اجرایی شده و تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. به سرانجام رسیدن این پروژه با مشارکت تأثیرگذار فولاد مبارکه یکی از افتخارات این شرکت است.

عظیمیان در ادامه یادآور شد: تولید اسلب گازترش برای شرکت فولاد مبارکه چندان اقتصادی نیست، اما ازآنجاکه در نظر گرفتن وظایف ملی و حاکمیتی جزو اولویت‌های فولاد مبارکه است، در این پروژه و تولید تختال‌های موردنیاز مشارکت داشته‌ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری دربارۀ جایگاه فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور گفت: فولاد مبارکه تمام حلقه‌های زنجیرۀ تولید را در اختیار دارد و ما در خانوادۀ فولادسازان کشور، به چشم رقیب به یکدیگر نگاه نمی‌کنیم. همۀ ما اجزای کشور ایران هستیم و باید سعی کنیم با هم‌افزایی کشور را به مرتبه‌های بلندتری برسانیم.

نگاه‌های متعصبانه منطقه‌ای به صلاح وحدت و امنیت ملی ما نیست

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه گفت: ایران در سال ۱۳۵۷ با یک میلیون تن تولید و ۴ میلیون تن واردات در جایگاه ۳۵ تولید فولاد جهان قرار داشت. قطعا اگر همکاری همۀ دولت‌ها و مدیران کشوری و استانی نبود نمی‌توانستیم بعد از ۴۰ سال به مقام دهم دنیا و به این حجم تولید برسیم و بتوانیم بین ۹ تا ۱۰ میلیون تن صادرات انجام دهیم. این اتفاق با همدلی و همکاری رخ داده و تکرار اخبار مقایسه‌ای بین استان‌ها با نگاه‌های منطقه‌ای و متعصبانه به صلاح وحدت و امنیت ملی ما نیست.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به بومی بودن کارکنان این شرکت گفت: تقریبا همۀ کارکنان فولاد مبارکه بومی هستند. همین‌طور در شرکت‌های دیگر در خراسان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری نیز همین‌طور است. شاید تنها تیم مدیریتی، یعنی در حد مدیرعامل یا اعضای هیئت‌مدیرۀ بعضی از شرکت‌ها بومی نباشند که در انتخاب آن‌ها صلاحیت فردی ملاک است.

تولید اسلب ۳۰۰ میلی‌متری شاهکار دیگری از فولاد مبارکه

عظیمیان در زمینۀ تولید محصولات جدید در این شرکت گفت: تولید فولاد مبارکه در یک حرکت گروهی در تمام سال‌ها رو به جلو بوده است. در زمینۀ توسعه و اجرای پروژه‌ها هم همیشه پیشرو بوده و در حال حاضر نزدیک به ۹ پروژه به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان در دستور کار دارد. تولید محصول جدید یکی از مواردی است که ما بر آن تأکید داریم. فولاد مبارکه یکی از شاهکارهای خود را به بازار عرضه کرد و برای اولین بار در ایران اسلب با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر در فولاد مبارکه تولید شد. این کار با طراحی قالب خاص و تغییرات و ابداعاتی در بخش خنک‌کن و دیگر بخش‌ها توسط کارکنان این مجتمع صورت گرفت. نکتۀ مهم دیگر درخصوص تولید این اسلب این بود که ما قبل از تحریم‌ها با شرکت‌های خارجی قرارداد بسته بودیم که روی ماشین‌های ریخته‌گری ۱ تا ۴ فولاد مبارکه اصلاحاتی انجام شود تا بتوانیم فولاد با ضخامت‌های بیشتر تولید کنیم؛ بنابراین با این رخداد ما دیگر برای اصلاح ماشین‌ها به‌منظور افزایش ضخامت اسلب، نیازی به شرکت‌های خارجی نخواهیم داشت و دانش آن را کاملا بومی کرده‌ایم.

از حق پرسش و پاسخ‌ و ظرفیت‌های قانونی مجلس استقبال می‌کنیم

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سؤالات مطرح‌شده توسط یکی از نمایندگان مجلس در ماه‌های اخیر گفت: آقای موسوی لارگانی مثل همۀ نمایندگان مجلس حق پرسش و تحقیق راجع‌به تمام مسائل کشور را دارند و می‌توانند از ظرفیت قانونی‌شان استفاده کنند. ما به این سؤال‌ها پاسخ داده‌ایم. ایشان درخواست تحقیق و تفحص دادند که البته حق قانونی ایشان است. ما هم اعلام کردیم اگر مجلس بخواهد تحقیق و تفحص کند، ما از آن استقبال می‌کنیم. ما آمادگی کامل داریم که با هزینۀ مجلس، یک بار دیگر از فولاد مبارکه حسابرسی ‌شود و اگر احتمالا اشکالاتی در آن وجود داشته باشد، برای بهتر شدن کار به ما گفته شود.

وی در ادامه افزود: این موارد در واقع ایراد و اشکال است، نه تخلف مجرمانه. ما چند ماه پیش از این هم در اطلاعیه‌ای اعلام کردیم هرکس از هرگونه تخلف مجرمانه‌ای در هر سطحی از فولاد مبارکه مطلع است در اسرع وقت آن‌ها را در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهد. هیچ‌کس هم در قانون استثنا نیست. اگر کسی چنین تخلفی مشاهده کرد، باید اعلام کند و ما هم پاسخگو خواهیم بود.

انعکاس خارجی تحقیق و تفحص برای فولاد مبارکه مشکل ایجاد می‌کند

عظیمیان خاطرنشان کرد: چیزی که تا الآن ما دیده‌ایم و منتشر شده تخلفی نبوده که نیاز به دخالت دستگاه‌های امنیتی و قضایی و قانونی باشد. درواقع مواردی بوده که به نظر دوستان تخلف رسیده است. البته انعکاس خارجی این موارد برای فولاد مبارکه مشکلاتی ایجاد می‌کند، ولی باید این موضوع را از دوستانی که این موارد را مطرح کرده‌اند پرسید. به‌عنوان مثال، وقتی فولاد خوزستان در یک اقدام اشتباه یکی از خریدهای الکترودشان را شفاف‌سازی کردند، به فاصلۀ دو هفته مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا تحریم‌های جدیدی را برای فروشندگان، تأمین‌کنندگان مالی، حمل‌ونقل، بندرها، باربری و… ایجاد کرد. ما به همکارانمان گفتیم شما به‌جای شفافیت، ناخواسته به همه لطمه زدید. باید در نظر گرفت که مواردی که مطرح می‌شود توسط دشمنان رصد می‌شود.

رصد آنلاین میزان آلایندگی‌ها توسط سازمان محیط‌زیست

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سؤالی در خصوص سهم فولاد مبارکه در زمینۀ کاهش آلایندگی و حمایت از محیط‌زیست گفت: فولاد مبارکه جزو شرکت‌هایی است که میزان آلاینده‌ها در آن به‌صورت آنلاین رصد می‌شود و تجهیزاتی که سازمان محیط‌زیست در نقاط مختلف شرکت نصب کرده اطلاعات را به‌صورت برخط به سازمان محیط‌زیست تهران ارسال می‌کند. ما هم از این نظارت قوی بسیار خرسندیم و این‌گونه نیست که ما خودمان اطلاعات را به سازمان محیط‌زیست بفرستیم. این سازمان خودش روزانه اطلاعات را می‌گیرد. ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی در خصوص کنترل آلاینده‌ها در فولاد مبارکه انجام دادیم و حدود هزار میلیارد تومان طی ده سال گذشته در این بخش هزینه شده است. ما همچنین هزینه‌های زیادی برای بازچرخانی و تصفیۀ آب انجام دادیم و به این ترتیب هم مصرف آب را کم کردیم هم جلو آسیب به منابع زیرزمینی را گرفتیم. فضای سبز وسیع فولاد مبارکه و مجموعه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم در راستای دغدغه این شرکت درزمینۀ حفظ محیط‌زیست است.

چشم‌انداز فولاد چابهار مطلقا مصرف داخلی ندارد

عظیمیان در پاسخ به آخرین وضعیت پروژۀ ۱۰ میلیون تنی فولاد چابهار گفت: فولاد چابهار با مدیریت ایمیدرو و مشارکت فولاد مبارکه، چادرملو، گل‌گهر و شرکت ملی فولاد ایران در مرحلۀ تأسیس است و مبالغ اولیۀ شرکت در حال پرداخت است و هیئت‌مدیرۀ آن تعیین شده و مشاوری برای این پروژه گرفته شده است. چابهار از بازار مصرف ایران دور است؛ بنابراین اولویتی که برای این منطقه در نظر گرفته شده این است که مواد اولیه از خارج بیاید و در یک پلنت ۱۰ میلیون تنی به محصول تبدیل شود و محصول پس از تولید صادر شود. اصل طراحی با این رویکرد به خاطر منابع گاز و برق و استراتژیک بودن جغرافیای چابهار بوده است. این پروژه در حال حاضر در مرحلۀ ثبت و تأسیس شرکت است.

نورد گرم شمارۀ ۲ در زمینۀ مصرف آب کم‌مصرف‌ترین پروژۀ توسعه‌ای فولاد مبارکه است

عظیمیان در پاسخ به سؤالی درمورد ضرورت توسعۀ فولاد مبارکه خارج از استان اصفهان به دلایل زیست‌محیطی گفت: از ۹ پروژۀ توسعۀ فولاد مبارکه فقط یکی از آن‌ها یعنی ابرپروژۀ نورد گرم شمارۀ ۲ در اصفهان است و سایر پروژه‌ها در خوزستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خراسان رضوی تعریف شده است. مجوز پروژۀ نورد گرم شمارۀ ۲ هم قبلا در دهۀ ۸۰ گرفته شده و در بین همۀ این پروژه‌ها به‌‌لحاظ مصرف آب کم‌مصرف‌ترین و به‌لحاظ ایجاد آلودگی کم‌مسئله‌ترین است. این پروژه بسیار با شرایط زیست‌محیطی سازگار است، زیرا آب مصرفی در این پروژه کاملا بازچرخانی و تصفیه می‌شود.

عظیمیان در ادامه به تحول دیجیتال فولاد مبارکه پرداخت و گفت: ذوب‌آهن اصفهان با نسل دوم تکنولوژی کار می‌کند و فولاد مبارکه نسل سوم تکنولوژی را در اختیار دارد. نسل چهارم تکنولوژی به معنای هوشمندسازی است و اگر سازمانی به شکل هوشمند اداره شود، دستاورد بزرگی برای آن سازمان محسوب می‌شود. فولاد مبارکه قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ به یک کارخانۀ هوشمند تبدیل شود. نسل چهارم تکنولوژی کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد فولاد مبارکه را به همراه خواهد داشت. وی به اقدامات صورت‌گرفته در این خصوص اشاره کرد و گفت: با دانشگاه اصفهان قراردادی یک‌ساله منعقد شده تا مدیران فولاد مبارکه در این خصوص آموزش لازم را ببینند و به رهبران تحول دیجیتال این شرکت تبدیل شوند که یک‌ترم از این دوره گذشته است. همچنین ما مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشور را در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در یک محیط ۸۰۰ متری احداث کرده‌ایم. به همۀ جوان‌ها در بخش IT و اتوماسیون اعلام می‌کنم که بازار کار بسیار بزرگی برای همۀ آن‌ها ایجاد خواهد شد.

خوشبختانه شیوع بیماری کرونا آسیب قابل‌توجهی به فولاد مبارکه وارد نکرده است

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به کمک‌های مجتمع به بیمارستان‌ها و دانش‌آموزان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس، فولاد مبارکه ۱۶۰۰ عدد تبلت به دانش‌آموزان اهدا کرد. همچنین فروش اکسیژن در فولاد مبارکه را متوقف کرده‌ایم و آن را در اختیار مراکز درمانی قرار داده‌ایم.

عظیمیان در خصوص آسیب ناشی از شیوع بیماری کرونا به تولید و صادرات فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه در این خصوص آسیب اقتصادی ندیده، اما متأسفانه تعدادی از نیروهای خود را به‌علت کرونا از دست داده است. کاهش آمار صادرات فولاد مبارکه به‌دلیل توجه به بازار داخل و کاهش سهم صادرات بوده است.

عظیمیان در خصوص طرح‌های آب‌رسانی گفت: در حال تأمین هزینۀ سد تنظیمی کوهرنگ ۲ به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم که ۲۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون پرداخت شده است. همچنین سامانۀ دوم آب‌رسانی اصفهان در دست اقدام است که ۱۵۰ میلیارد تومان هزینۀ لوله آن را در اختیار مسئولان قرار داده‌ایم. در صورت بهره‌برداری از این پروژه، آب شرب اصفهان تأمین خواهد شد.

تصاویر
  • تأمین گاز فولاد مبارکه، نصف شده است/ تأثیر افت فشار گاز بر تولید فولاد مبارکه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها