Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
استقبال بازار آهن از نوروز
 

استقبال بازار آهن از نوروز

شنبه، 24 اسفند 1392 | Article Rating
تب خريدهاي پايان سال بازار فولاد فروكش كرده است. اين جمله را يكي از معامله‌گران در تشريح روند معاملات روزانه بازار آهن هفته گذشته بيان كرد و گفت: با آنكه هنوز هم صحبت اصلي ميان تجار و خريداران آهن در ارتباط با رشد هزينه‌هاي توليد و بهاي تمام شده محصولات فولادي به علت اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها از سال آينده است، اما ديگر رغبتي نيز به خريدهاي انباري از سوي اين طيف وجود ندارد و بازار به نوعي به استقبال نوروز رفته است.

طی هفته گذشته متوسط قيمت شمش‌هاي بلوم وارداتي به كشور تماما تحت تاثير تغييرات نرخ ارز بود، به طوري كه برخي روزها اين محصول با رشد قيمت روبه‌رو مي‌شد و در روزهاي ديگر با ثبات يا كاهش نرخ. اما به هر ترتيب در طول اين هفته شمش از متوسط قيمت 1672 تومان به 1677 تومان افزايش يافت. 
در بازار مقاطع نيز متوسط قيمت ميلگرد سايزهاي نرمال متاثر از مازاد عرضه اين محصولات در بازار آزاد، با نوسانات نزولي قيمت روبه‌رو شد و از ميانگين قيمت 1855 تومان به 1845 تنزل كرد. متوسط بهاي تيرآهن‌هاي شاخه سنگين نيز از 17 اسفندماه تا بيست و يكم اين ماه، حدود 6 هزار تومان در هر شاخه كاهش يافت و از رقم 954 هزار تومان به 948 هزار تومان رسيد.
در اين ميان نوسانات قيمتي در طول هفته گذشته نيز بيشترين حجم معاملات فولاد مربوط به بورس كالا بود نه بازار آزاد. در اين هفته بالغ بر 191 هزار و 636 تن انواع محصولات فولادي اعم از شمش، تختال و مقاطع در قالب قراردادهاي نقد و سلف در تالار صنعتي عرضه شد كه حدود 144 هزار تن آن؛ يعني 75 درصد از حجم عرضه‌ها خريداري شد. هرچند در ارتباط با اين معاملات بايد افزود، نسبت حجم معامله به عرضه محصولات فولادي در تالار صنعتي در اين هفته نسبت به هفته‌هاي قبل حدودا كاهش 20 درصدي را تجربه كرد. 
در هفته پيش رو نيز پيش‌بيني مي‌شود معاملات فولاد در بازار آزاد تنها محدود به مراكز استان‌ها و تهران خواهد بود؛ چراكه هرساله مسوولان ذي‌ربط از تاريخ 24 اسفندماه تردد تريلي در جاده‌هاي كشور را ممنوع اعلام مي‌كنند. از اين‌رو فعالان بازار معتقدند به علت اين ممنوعيت در تردد جاده‌اي، مبادلات عمده آهن به پس از تعطيلات نوروزي موكول شده و شاهد اتفاق خاصي در سطح بازار به جز خريد و فروش‌هاي بسيار محدود و جزئي نخواهيم بود. 
شمش لندن به 400 دلار در هر تن رسيد
از سوي ديگر همزمان با بالا گرفتن تنش‌هاي اخير در اوكراين نيز، مامن‌هاي سنتي سرمايه‌گذاري، يعني دلار و ين در بازارهاي بين‌المللي تقويت شدند. 
به همين دليل در بورس كالايي لندن (LME) پس از مدت‌ها ثبات قيمت شمش فولاد (365 دلار در هر تن)، سرانجام سد اين ثبات به واسطه تقويت نرخ دلار در برابر ديگر ارزهاي رايج جهاني شكسته شد. به اين ترتيب در كمتر از دو هفته يعني از 4 مارس تا چهاردهم اين ماه، قيمت هر تن شمش از 365 دلار به 400 دلار در هر تن افزايش يافت. 
تصاویر
  • استقبال بازار آهن از نوروز
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها