Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بازار ۶ میلیارد دلاری فولاد ایران
 

بازار ۶ میلیارد دلاری فولاد ایران

شنبه، 24 اسفند 1392 | Article Rating
با گذشت هفت سال از تحریمهای بین المللی و رنج اقتصادی که تحمیل کرده اند، ایران همچنان فولاد بیشتری نسبت به فرانسه یا انگلیس مصرف می‌کند.
بلومبرگ در گزارشی نوشت: ایران که یک خودروساز بزرگ است و به زیرساخت بزرگی برای صنعت نفت و گازش نیاز دارد، حدود 20 میلیون تن در سال فولاد مصرف می‌کند که بیشتر آن تولید داخل است.
با تسهیل تحریم های اقتصادی در پی توافق هسته ای اخیر، ایران به فرصت داغ و بهره برداری نشده ای برای صادرکنندگان فولاد غربی به ویژه انواع عیار بالای آن تبدیل می‌شود. آرسلور میتال و شرکت روسی نوولیپتسک استیل کارخانه‌هایی در آسیای مرکزی دارند که پیش از تحریمهای سال 2007 به بازار ایران فروش داشتند. در آن زمان واردات فولاد ایران به 12.2 میلیون تن در سال به ارزش شش میلیارد می‌رسید.
فولادسازان دیگر به آرامی اوضاع را سبک و سنگین می‌کنند.
مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت ایران در مصاحبه ای عنوان کرد: ما این علاقه را حس می‌کنیم و در ملاقاتهای بخش خصوصی که داشتیم، شاهد آن بودیم.
به گفته کرباسیان، حدود 45 تولیدکننده ماه گذشته نمایندگانی را به یک کنفرانس فولاد در تهران فرستادند تا فرصتهای صادرات و سرمایه گذاری در صنعت داخلی ایران را مطالعه کنند. با این همه بیش از 10 فولادسازی که بلومبرگ با آنها تماس گرفت، حاضر به اظهارنظر نشدند یا اعلام کردند در این کنفرانس شرکت نکرده اند.
برخی از محدودیتهای اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحت توافق هسته ای 24 نوامبر، ماه گذشته برداشته شدند و مذاکرات برای دستیابی به یک توافق بلندمدت در جریان است.
در حال حاضر شرکتهایی که کالاهای خاصی از جمله فولاد به ایران عرضه می‌کنند، همچنان در خطر مجازات از سوی آمریکا قراردارند که در تلاش برای منزوی کردن ایران است. با این همه چین هرگز صادرات به ایران را متوقف نکرد و سال گذشته 276 هزار تن فولاد به ایران فروخت.
بر اساس این گزارش، از زمان روی کار آمدن دولت پرزیدنت حسن روحانی و بهبود دورنمای تجارت در ایران، مدیران و گروه‌های تجاری از فرانسه، ایتالیا و ترکیه به ایران سفر کرده اند. آرسلورمیتال که بزرگترین فولادساز جهان است، ممکن است یکی از بهترین موقعیتها را برای سود بردن از هر گونه کاهش تحریمها داشته باشد. تولیدکنندگان روسی از جمله نوولیپتسک می‌گویند ارتباطات جغرافیایی و زیرساختی با ایران، فرصتهایی را برای آنها ایجاد می‌کند.
آدیتا میتال، مدیر مالی آرسلورمیتال ماه گذشته به سرمایه گذاران اظهار کرد: مواضع قدرتهای خارجی علیه ایران ملایم شده است. قزاقستان سابق بر ایران فروش زیادی به ایران داشت و اکنون شنیده می‌شود که بازار ایران گشوده می‌شود.
وی به سرمایه گذاران گفت: این شرکت در حال بازبینی وضعیت ایران است. این فولادساز که زیرمجموعه قزاقستانی آن پیش از تشدید تحریم ها در سال 2012 بیش از یک میلیون تن در سال به ایران فولاد می‌فروخت، به بلومبرگ اعلام کرده برای رعایت محدودیتها فروشی به ایران ندارد.
واردات فولاد به ایران از سال 2007 به بیش از نصف کاهش پیدا کرده است و در مقابل این کشور خودکفایی بیشتری پیدا کرده است.
به گزارش ماین نیوز، آمار انجمن جهانی فولاد، تولید داخلی ایران 6.5 درصد در سال گذشته رشد کرد و به 15.4 میلیون تن رسید که بیش از دو برابر نرخ رشد جهانی 2.4 درصد بوده است. 
تصاویر
  • بازار ۶ میلیارد دلاری فولاد ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها