Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
راهكارهای عبور از موانع  فولادسازان
 

راهكارهای عبور از موانع فولادسازان

ﺳﻪشنبه، 26 فروردین 1393 | Article Rating
فعالان صنعت فولاد فضای كسب‌و‌كار را در سال پیش رومثبت ارزیابی می‌كنند و معتقدند: در سال 93 موانع و چالش‌های موجود در گرو بهبود مبادلات پولی و نقل و انتقال ارز، ثبات بازار ارز، رفع محدودیت‌های بین‌المللی، تامین منابع مالی بخش تولید، تسهیل قوانین گمركی و كار و... است.
مدیر‌عامل ذوب‌آهن البرز غرب با اشاره به موانع و چالش‌های پیش روی واحدهای فولادی در سال جاری افزود: هم‌اكنون تورم و ركود از مهم‌ترین چالش‌های موجود است، اما خوشبختانه با تدابیر دولت یازدهم ترمزتورم كشیده شده و امید است كه ركود نیز به سمتی سوق داده شود تا بازار فعال شود. امین سعدی تصریح كرد: درصورت تزریق بودجه‌های عمرانی شاهد كاهش ركود و تقویت بازار خواهیم بود.
وی خواستارقطع یارانه‌های نقدی از سوی دولت شد و خاطرنشان كرد: علاوه‌بر آنكه پرداخت یارانه‌های نقدی تورم زا است، عاملی برای اعمال هزینه و فشار مضاعف بر دولت است؛ چراكه كمك دولت در زمینه‌هایی همچون هزینه‌های درمان، دارو و تولید موجب خواهد شد تا یارانه خود به خود از محل‌هایی دیگر جبران شود.
وی در خصوص افزایش نرخ انرژی گفت: قیمت انرژی باید به سوی واقعی شدن سوق داده شود و قیمت‌ها با شیبی ملایم نه به‌صورت ناگهانی با رشد مواجه شود.

قوانین گمركی تسهیل شود
سعدی قوانین گمركی را از جمله چالش‌های فولادسازان برشمرد و افزود: قوانین گمركی باید تسهیل شود به گونه‌ای كه تسریع در عملیات ترخیص كالا و قطعات برای صنایع موجب جذب بازار به تولید داخل خواهد شد.
به گفته وی، با مصرف تولیدات داخل، شاهد ایجاد فضای رقابت میان تولید‌كنندگان وافزایش كیفیت خواهیم بود.
مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب همچنین تصریح كرد: با اختصاص تسهیلات و امتیازات مورد نیاز به واحدهای تولیدی، بستر مناسب برای رقابت با فولادسازان سایر كشورها فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: دولت باید از ورود كارخانه‌های دست دوم به كشور جلوگیری كند و تسهیلات تنها به واردات صنایع جدید اختصاص یابد تا علاوه‌بر كاهش مصرف انرژی، واحدها با افزایش بازدهی مواجه شوند. سعدی همچنین خواستار عدم وضع یك‌شبه قوانین از سوی مسوولان شد و تاكید كرد: این امر هرج و مرج گرایی و سردرگمی بخش تولید و تجارت را به دنبال خواهد داشت.

ثبات بازار در گرو تداوم تثبیت نرخ ارز
مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب به عملكرد مثبت دولت طی ماه‌های اخیر در بازار ارز كشور اشاره كرد و افزود: در صورت تداوم ثبات ارز در بازار، در مجموع بازار جهت درست را پیدا خواهد كرد. انتظار تولید‌كنندگان از مسوولان ایجاد ثبات در بازار است كه این امر مستلزم ثبات نرخ ارزاست.
وی خاطرنشان كرد: مسوولان باید برای تداوم ثبات بازار ارز برنامه میان مدت تدوین كنند و از هرگونه تغییر در آن جلوگیری شود.
سعدی با تاكید بر سوق دادن بازار به سوی تعادل در عرضه و تقاضا و ایجاد فضای رقابتی، گفت: این امر موجب خواهد شد تا تولید‌كنندگان به سمت استاندارد‌سازی محصولات و ایجاد فضای رقابتی با سایر تولید‌كنندگان در سایر كشور‌ها سوق داده شوند.

تسهیلات ارزان به واردات ندهید
در همین حال مدیر عامل اصفهان در با اشاره به موانع و چالش‌های پیش روی واحدهای فولادی گفت: روند واردات و صادرات فولاد و محصولات فولادی به كشور باید از روالی عادی برخوردار شود به گونه‌ای كه درصورت آزادی واردات، صادرات نیز آزاد شود و درصورت ممنوعیت، هر دو ممنوع شوند. شهرام دروش افزود: سیستم بانكی كشور با تخصیص وام ارزان قیمت به تجار، تولید‌كنندگان فولاد را با مشكل مواجه می‌كند.
وی با بیان اینكه مصوبه صادرات فولاد و محصولات فولادی تا پایان خرداد ماه سال جاری قابلیت اجرا دارد، تصریح كرد: هم‌اكنون قیمت‌ها در بازار داخل متعادل است اما با لغو این مصوبه در زمان مقرر قیمت با رشد مواجه خواهد شد، از این رودرصورت همكاری دولت برای عدم مداخله در بازار، بازار فولاد امسال با روند خوبی مواجه خواهد شد. مدیر‌عامل اصفهان در خاطرنشان كرد: دولت برای رقابتی كردن شرایط بازار باید تسهیلات مورد نیاز را به‌طور یكسان در اختیار تمام فعالان صنعت فولاد قرار دهد. وی با تاكید بر اینكه در شرایط كنونی با رقابت ایجاد شده، تولید‌كنندگان فولاد با حاشیه سود اندك كار می‌كنند، گفت: براساس شواهد موجود میزان عرضه و تقاضا در سال جاری با افزایش روبه رو خواهد شد از این رو نیازی به واردات فولاد نیست.

كشور از واردات شمش فولاد بی نیاز است
به گفته دروش، براساس آمارهای موجود سال گذشته نیاز كشور به شمش فولاد یك میلیون تن بود، اما با افزایش تولید امسال این نیاز برطرف خواهد شد.
وی تصریح كرد: براساس پیش‌بینی‌ها ی صورت گرفته تا سه سال آینده میزان تولید شمش فولاد در كشور بیش از مصرف خواهد بود.
مدیرعامل اصفهان دُر، در خصوص تاثیر افزایش هزینه‌های انرژی بر صنعت فولاد خاطرنشان كرد: به علت افزایش ظرفیت تولید، افزایش نرخ انرژی برصنعت فولاد كشور تاثیر بسزایی نخواهد داشت.
وی پیش‌بینی كرد: طی سال جاری وضعیت اغلب بخش‌های صنعت به‌ویژه فولاد بهبود خواهد یافت؛ چراكه ركود ایجاد شده طی دو سال اخیر ناشی از تغییر دولت بود.
بر این اساس، به‌رغم افزایش میزان مالیات و حق بیمه وضعیت تولید كشور مثبت ارزیابی می‌شود.

افزایش نرخ انرژی مهم‌ترین چالش تولید‌كنندگان
مدیرعامل فولاد آلیاژی یزد نیز با اشاره به چالش‌های پیش روی فولادسازان در سال جاری، تصریح كرد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ انرژی از مهم‌ترین چالش‌ها محسوب می‌شود. فرید گلشن افزایش هزینه در حوزه‌های دیگر از جمله نیروی كار را چالش‌های پیش روی فعالان صنعت فولاد برشمرد و خاطرنشان كرد: به‌رغم وعده‌های داده شده نه تنها قوانین كار اصلاح نشده بلكه با افزایش مشكلات نیز مواجه شده ایم.
به گفته این فعال صنعت فولاد كشور، سوال اساسی برای صنعت فولاد در سال جاری این است كه آیا درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها در زمینه رفاه و تامین اجتماعی، شامل بخش تولید نیز خواهد شد و اینكه سهم تولید از محل این درآمد چقدر خواهد بود؟
مدیر عامل فولاد آلیاژی یزد درخصوص راهكارهای عبور از چالش‌های پیش روی صنعت فولاد افزود: دولت برای فعالان این صنعت سنگ اندازین كند و برای مرتفع شدن مشكلاتش حمایت جدی انجام دهد.
وی با بیان اینكه هم اكنون شرایط رقابتی برای واحدهای فولادی یكسان نیست، گفت: برخی شركت‌های دولتی علاوه‌بر آنكه از اعتبارات ویژه‌ای برخوردارند، واحدهای خصوصی را نیز دامپینگ می‌كنند. گلشن تاكید كرد: برخی از واحدهای فولادی از مزایای ویژه دولتی برخوردار نیستند كه این امر موجب آسیب به تولید‌كنندگانی است كه به‌طور مستقل فعالیت می‌كنند.
وی خواستار اختصاص تسهیلات مورد نیاز به تمامی واحدهای فولادی از سوی دولت شد و خاطرنشان كرد: دولت باید بستر مناسب را برای ایجاد رقابت میان فولاد سازان داخلی ایجاد كند.
مدیر عامل فولاد آلیاژی یزد بهبود شرایط بهتر را برای بخش تولید كشور پیش‌بینی كرد و گفت: امید است با كاهش هرچه بیشتر تحریم‌ها، واردات مواد اولیه و قطعات تسهیل شود و صادرات نیز افزایش یابد.
تصاویر
  • راهكارهای عبور از موانع  فولادسازان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها