Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ابهام در واگذاری سهام سنگ‌آهن مرکزی
 

ابهام در واگذاری سهام سنگ‌آهن مرکزی

شنبه، 27 اردیبهشت 1393 | Article Rating
رئیس سازمان خصوصی سازی در حالی چند روز پیش از وجود شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) در فهرست واگذاری سال 1393 خبر داد که مردم شهرستان بافق و استان یزد همچنان مخالف سرسخت واگذار این شرکت دولتی بوده و حتی خواستار لغو 71.5 درصد سهام واگذار شده این شرکت به صندوق بازنشستگی فولاد هستند.
در اواخر دولت دهم بود که طی مصوبه ای 71.5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) به همراه بخشی از سهام تعداد دیگری از شرکتهای صنعتی و معدنی کشور به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده و این صندوق نیز به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.
این مصوبه اگرچه در آن زمان تقریبا بی سر و صدا اجرایی شد و مخالفت چندانی نیز با آن صورت نگرفت اما حالا و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم همزمان با بحث واگذاری باقی مانده سهام شرکت سنگ آهن مرکزی در فرابورس این بار صدای اعتراض مردم بافق و استان یزد بیش از پیش بلند شده است.
مردم بافق و به طور کلی استان یزد اعتقاد دارند که حق و حقوق آنها در جریان واگذاری سهام شرکت سنگ آهن مرکزی رعایت نشده و دولت نباید باقی مانده سهام این شرکت را نیز در فرابورس عرضه کند. این اعتراضات به حدی بوده که اواخر هفته قبل کارگران سنگ آهن مرکزی دست از کار کشیدند و در ادامه تنها با پادرمیانی و وعده های فرماندار بافق به سر کار خود بازگشتند.
اما در حالی طبق گفته مقامات محلی بافق معاون اول رئیس جمهوری دستور داده که درباره خصوصی سازی سنگ آهن مرکزی حتما نظر مردم بافق و استان یزد لحاظ شود که تاکنون این دستور اجرایی نشده و رئیس سازمان خصوصی سازی نیز بر واگذاری سهام این شرکت در فرابورس تاکید کرده است.
گفته می شود تا 29 اردیبهشت ماه فرصت وجود دارد تا نام سنگ آهن مرکزی از سایت فرابورس و فهرست خصوصی سازی حذف شود در غیر این صورت دیگر بعد از این تاریخ امکان حذف این شرکت از فهرست واگذاری سهام و خصوصی سازی وجود نخواهد داشت.
در همین زمینه سخنگوی شورای شهر بافق درباره خواسته های مردم از شرکت سنگ آهن مرکزی به ایسنا توضیح داد: یکی از خواسته ها این است که 10 درصد از درآمد فروش سنگ آهن برای جبران عقب افتادگی های عمرانی و محرومیت منطقه به شهرداری بافق داده شود. 5 درصد از درآمد نیز به کارگران و کارکنان معدن اختصاص یابد. سهم دو درصد عوارض شهرداری نیز همچنان تداوم یابد.
از سوی دیگر روال احداث کارگاههای جوار معدنی مانند آگلومراسیون، گندله سازی، فولاد و ... تسریع شده و هرچه سریعتر دستکم دو کارگاه جوار معدنی احداث شود. متاسفانه درباره احداث این کارگاهها قبلا نیز اعتراضاتی شده و وعده هایی داده شده بود که متاسفانه عملی نشدند. این کارگاهها باید ظرف دو تا سه آینده به بهره برداری برسند. اینها مهمترین درخواستهای مردم از دولت در ارتباط با سنگ آهن مرکزی هستند.
عباسی افزود: از دیگر درخواستهای مردم این است که حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت سنگ آهن بافق و مدیرعامل شرکت بومی باشند که در حال حاضر به جز مدیرعامل چنین وضعیتی وجود ندارد.
او با اشاره به اینکه یکی دیگر از درخواستهای مردم شفاف سازی درباره اصل چهل و چهاری بودن یا نبودن سنگ آهن بافق است، گفت: اعتقاد ما این است که سنگ آهن بافق جزو انفال بوده و مشمول اصل 45 است و نباید واگذار شود. استاندار یزد اعتقاد دارد که معدن سنگ آهن مرکزی جزو انفال بوده و نباید واگذار شود.
به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: استاندار یزد حتی تاکید کرده که 71.5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی که به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده، اگر قرارداد واگذاری آن غیرقانونی است که باید هرچه سریعتر به دولت بازگردد و اگر قانونی است باز هم باید خواسته و مطالبات آن از سوی صندوق تامین شود و متممی به قرارداد واگذاری سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به صندوق بازنشستگی فولاد اضافه شود که در آن خواسته های مردم بافق تامین شود. در غیر این صورت اگر خواسته های مردم تامین نشود و باقیمانده سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به بخش خصوصی واگذار شود مردم و استاندار از خروج سنگ از منطقه جلوگیری خواهند کرد. 
تصاویر
  • ابهام در واگذاری سهام سنگ‌آهن مرکزی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها