Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

افزایش ۷۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با تکمیل توسعه آزادگان شمالی تا تیر۹۴

دوشنبه، 29 اردیبهشت 1393 | Article Rating

کرامت بهبهانیمجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی گفت، با اعلام این که طرح توسعه میدان آزادگان شمالی تاکنون 66 درصد پیشرفت داشته است گفت: از 58 حلقه چاه پیش‌بینی شده در این طرح 47 حلقه چاه آن آماده تولید است و حفاری پنج حلقه دیگر تا دو ماه دیگر تکمیل می‌شود؛ به طور کلی تا آبان ماه امسال حفاری کل چاه‌های باقی مانده به اتمام می‌رسد.

او با اظهار این که طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در بخش سطح‌الارضی از برنامه عقب است در مورد علت تاخیر در توسعه این بخش توضیح داد: تاخیر در دریافت کالاهای مورد نیاز سفارش داده شده از خارج باتوجه به شرایط کنونی و همچنین تاخیر سازندگان داخلی در تحویل تجهیزات دلیل این امر بوده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی ادامه داد: پیشرفت بخش سطح الارضی تنها 10 درصد از برنامه پیش‌بینی شده عقب است که این تاخیر قابل جبران است؛ چرا که کار پیچیده‌ای در این بخش وجود ندارد، فقط باید کالاها را دریافت و در جای خود نصب کرد.

به گفته وی به دلیل این که این قرارداد در قالب بیع متقابل با پیمانکار چینی بسته شده است نگرانی بابت تامین مالی طرح وجود ندارد و تاکنون پیمانکار هر چه لازم بوده ، آورده است.

بهبهانی در مورد وضعیت کشور عراق در برداشت نفت خام از میدان آزادگان که در این کشور به نام مجنون معروف است گفت: از طرف عراقی اطلاع نداریم؛ فقط می‌دانیم که آنها تولید از این میدان را آغاز کرده‌اند. آمار تولید اعلام شده هم متفاوت است؛ بین 130 تا 135 هزار بشکه در روز.

وی در مورد صحت فروختن اطلاعات میدان آزادگان توسط پیمانکار چینی این طرح هم اظهار کرد: در قرارداد بندی داریم مبنی بر این که هر دو طرف قرارداد باید حفاظت اطلاعات را رعایت کنند. افشای اطلاعات خطای بزرگی در این نوع قراردادهاست. البته باید این نگرانی وجود داشته باشد اما این که چینی‌ها به طرف عراقی اطلاعات را فروخته‌اند هم باید اثبات شود که تا کنون چنین چیزی نبوده است.

بهبهانی در مورد علت تقسیم میدان مشترک آزادگان به شمالی و جنوبی گفت: این موضوع مربوط به حال حاضر نیست، بلکه مربوط به حضور پیمانکار ژاپنی در این طرح بود. ژاپنی‌ها به دلیل این که قسمت شمالی این میدان در هور- آب- قرار گرفته بود و لرزه نگاری سه بعدی آن صورت نگرفته بود، قرارداد را محدود به بخش جنوبی کردند و در همان قسمت هم مشغول به کار شدند.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها