Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تلاش‌های بورس کالا برای تامین مالی تولیدکنندگان سنگ‌آهن به ثمر نشست
 

تلاش‌های بورس کالا برای تامین مالی تولیدکنندگان سنگ‌آهن به ثمر نشست

یکشنبه، 29 تیر 1393 | Article Rating
تلاش‌های بورس کالا برای تامین مالی تولیدکنندگان سنگ‌آهن به ثمر نشست و طی سه روز کاری به‌طور کامل عرضه 500 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر در قالب قرارداد سلف استاندارد در بورس کالای ایران توسط مشتریان خریداری شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران مهرزاد نامداری، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق افزود: روز یکشنبه 22 تیرماه، در حالی برای اولین بار، 500 هزار تن اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به قیمت پایه 166 هزار و 700 تومان در هر تن در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه شد که پس از سه روز کاری کلیه این اوراق در تالار مذکور دادوستد شد.
وی خاطر‌نشان کرد: این اوراق به عنوان ابزار مالی جدید پذیرش شده در بورس کالای ایران در یک دوره یکساله حدود 90 میلیارد تومان برای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که از تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن ایران به شمار می‌رود، تامین مالی ایجاد کرده است.
نامداری در تشریح مزایای این اوراق افزود: اوراق سلف استاندارد، ضمن ایجاد امکان معامله مجدد روی کالا، از حبس منابع مالی سرمایه‌گذاران جلوگیری می‌کند. همچنین مانند معاملات قراردادهای آتی، امکان کشف قیمت روزانه نیز در سلف استاندارد متصور است. ضمن آنکه در معاملات ثانویه اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن دانه‌بندی، تعدد سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت تمایل نسبت به تسویه نقدی مبادرت کرده و از بازار خارج شوند. از سوی دیگر، اوراق مذکور به عنوان ابزار مالی در شورای عالی بورس تصویب شده و معاف از مالیات است و اختیار خرید و فروش تبعی برای آن نیز در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه گفت: این اوراق در پایان دوره معاملاتی یکساله حداقل 5/25درصد و حداکثر 30 درصد سود در‌بر خواهد داشت و در طول دوره نیز نرخ بازده این اوراق 23 درصد به صورت روز‌شمار است، چرا که شرکت تامین سرمایه امید بر اساس مدل بازارگردانی تضمین حداقل قیمت، نقدشوندگی اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن را قبل از سررسید تعهد کرده است و اوراق سلف را طی عمر اوراق با نرخ 23 درصد روزشمار سالانه به علاوه قیمت اوراق در عرضه اولیه بازخرید خواهد کرد.


  آغاز معاملات ثانویه اوراق سلف سنگ‌آهن از 11 مرداد
معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه معاملات ثانویه این اوراق از 11 مرداد سال جاری آغاز خواهد شد و تا تا تاریخ 26 تیرماه سال 94 ادامه خواهد داشت، گفت: سرمایه‌گذاران و مردم عادی می‌توانند پس از اخذ کد مشتری، از روز 11 مرداد با مراجعه به کارگزاران بورس کالای ایران که مجوز معاملات سلف استاندارد را از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب کرده‌اند و اسامی آنها در پورتال بورس کالا به نشانیwww.ime.co.ir موجود است، نسبت به خرید و فروش این اوراق در بازار ثانویه اقدام کنند.
تصاویر
  • تلاش‌های بورس کالا برای تامین مالی تولیدکنندگان سنگ‌آهن به ثمر نشست
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها