Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 رشد ۶ برابری ذخایر سنگ‌آهن در بنادر ایران
 

رشد ۶ برابری ذخایر سنگ‌آهن در بنادر ایران

دوشنبه، 30 تیر 1393 | Article Rating
یک مقام ارشد ایرانی گفت صنعت سنگ‌آهن ایران به‌دلیل پایین آمدن قیمت ها، در حالت بحرانی قرار دارد، به طوری که میزان صادرات ماه ژوئن به پایین‌ترین رقم در حدود ۲ سال گذشته رسیده و محموله‌های سنگ‌آهن در بنادر انباشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پس از کاهش درآمد حاصل از فروش نفت خام ایران به میزان حدود 4 میلیارد دلار در ماه نسبت به زمان پیش از تحریم ها، صادرات سنگ‌آهن کشور توانسته است بخشی از این کاهش درآمد را جبران کند. تقریبا کل صادرات سنگ‌آهن ایران به چین صورت می‌گیرد؛ کشوری که بر اساس آمارهای دولتی چین، طی سال 2013 در مجموع 2/4 میلیارد دلار از ایران سنگ‌آهن وارد کرده است.
 کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن به نصف قيمت سال 2011
اما فراوانی عرضه، به‌دلیل هجوم تولیدکنندگان سنگ‌آهن کشورهای مختلف برای تامین تقاضای چین، موجب کاهش قیمت‌ها به نصف قیمت سال 2011 شده است. این کاهش قیمت به ضرر تولیدکنندگانی نظیر ایران تمام شده که میزان کمتری تولید  و هزینه بالایی برای تولید صرف می‌کنند.
بر‌اساس آمارهای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، صادرات سنگ‌آهن ایران در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک سوم کاهش یافته و به 1/2 میلیون تن رسیده که پایین‌ترین رقم از سپتامبر 2012 تاکنون است.
کیوان جعفری تهرانی، مسوول امور بین‌الملل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران به رویترز گفت: کاهش قیمت‌ها موجب شده که حجم سنگ‌آهن انبار شده در بنادر 6 برابر شود و حدود نیمی از معادن بخش خصوصی تعطیل شوند.
تهرانی افزود: بخش عمده‌ای از تولید 38 میلیون تنی سنگ‌آهن ایران در سال گذشته از کمتر از 10 معدن دولتی به دست آمد. وی افزود: اما خسارت وارده به حدود 150 معدن بخش خصوصی قابل توجه خواهد بود، زیرا حدود 90 درصد تولید سنگ‌آهن بخش خصوصی به کشورهای دیگر صادر می‌شود، درحالی‌که کمتر از نیمی از تولید معادن دولتی صادر می‌شود.
ایران در سال گذشته میلادی با فروش 22/4 میلیون تن سنگ‌آهن به چین، چهارمین تامین کننده بزرگ سنگ‌آهن این کشور بود.
بر اساس آمارهای گمرک چین، میزان صادرات سنگ‌آهن ایران در ماه ژوئن کمتر از نیمی از 2/5 میلیون تنی بود که این کشور در ماه مه به چین صادر کرد و نسبت به صادرات 3/2 میلیون تنی به چین در ماه آوریل کاهش زیادی داشت.
تصاویر
  •  رشد ۶ برابری ذخایر سنگ‌آهن در بنادر ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها