Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کاهش ۵۱ درصدی حجم عرضه در رینگ فولاد
 

کاهش ۵۱ درصدی حجم عرضه در رینگ فولاد

پنجشنبه، 24 مهر 1393 | Article Rating

روز گذشته در پایان معاملات هفتگی فولاد در بازار رسمی در شرایطی که اغلب فولادسازان از حضور در تالار صنعتی طی این روز امتناع ورزیدند، شرکت فولاد خوزستان تنها عرضه‌کننده‌ای بود که با دو معامله سلف شمش در معاملات این روز بورس کالا شرکت کرد.

چهارشنبه فولاد خوزستان 10 هزار تن سلف شمش را با قیمت 1529 تومان در هر کیلو با شرایط بازپرداخت 90 روزه وجه کالا با سود ماهانه 2 درصد به تابلو عرضه آورد که تا پایان زمان معاملات 6 هزار تن آن خریداری شد. این شرکت همچنین 15 هزار و 400 تن شمش را نیز با همین قیمت ارائه کرد که تنها گروه ملی صنعتی فولاد ایران و فولاد آذربایجان مجاز به خرید آن بودند که در حجم عرضه شده کل این میزان شمش توسط دو شرکت مذکور مورد مبادله قرار گرفت. به این ترتیب پس از کاهش 27 تومانی قیمت پایه شمش فولاد خوزستان در بورس کالا در تاریخ 7 مهرماه، این شرکت در سه عرضه متوالی طی دو هفته اخیر بالغ بر 90 هزار و 400 تن شمش را در تالار صنعتی به فروش رسانده است.

هم‌اکنون در شرایطی که قیمت آهن قراضه در بازار آزاد با روند رو به رشدی همراه شده و به علت کمبود گندله صحبت‌هایی مبنی بر سهمیه‌بندی شدن این محصول برای برخی واحدهای تولیدی مخابره می‌شود، به نظر می‌رسد انتظار کاهش قیمت شمش تولیدکنندگان خصوصی (نه تولیدکنندگان بزرگ) در بازار آزاد انتظار بجایی تحت این شرایط نیست.

این مساله در حالی است که مهم‌ترین‌ عرضه‌کنندگان شمش بورس کالا یعنی ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان طی روزهای گذشته قیمت پایه شمش تولیدی خود را در بورس تا حداکثر 27 تومان به ازای هر کیلو کاهش داده و به این ترتیب علاوه بر آماده کردن مقدمات تنزل قیمت سایر مقاطعی که در بورس عرضه می‌شوند، شمش فولاد را به میزانی بیشتر از زمانی که قیمت را کاهش نداده بودند در رینگ فولاد به فروش رساندند.

به هر‌ ترتیب طی هفته جاری در رینگ فولاد بالغ بر 93 هزار و 300 تن فولاد عرضه و حجم معامله رقم 199 هزار و 820 تن به ثبت رسید. این در حالی است که از حجم معامله مذکور رقمی در حدود 110 هزار تن به ثبت معاملات خارج از بورس انواع ورق فولاد مبارکه اختصاص داشت و در واقع در خود تالار صنعتی معامله‌ای صورت نگرفته بود.

دو هفته پیش نیز در فاصله روزهای 12 تا 16 مهر ماه حجم عرضه رقم 189 هزار و 640 تن و حجم معامله 97 هزار و 950 تن بود که به این ترتیب شاهد افت 51 درصدی عرضه‌های فولادی و رشد 104 درصدی حجم معامله این محصولات طی هفته جاری در بورس کالا بودیم. نکته قابل تامل درخصوص عرضه‌های این هفته رینگ فولاد نیز آنکه در فاصله روزهای 19 تا 23 مهرماه در تالار صنعتی و معدنی تنها مواد اولیه یعنی تختال و شمش آن هم از سوی فولاد خوزستان در بورس کالا عرضه شد و میلگرد و تیرآهن تولید ذوب‌آهن یا سایر فولادسازان خصوصی به تابلو معاملات نیامد که این مساله نشان می‌دهد عرضه‌کننده‌ها با علم به بی‌رونقی معاملات مقاطع در بازار آزاد و بورس کالا علاقه‌ای به حضور در بورس طی این هفته نداشته‌اند.

رشد قیمت تیرآهن پس از چند روز کاهش
روز گذشته در بازار آزاد نیز به دلیل پایداری عوامل تشدید‌کننده رکود معاملات فولاد، نوسانات کاهشی قیمت برای برخی مقاطع ساختمانی مانند میلگرد که با مازاد عرضه گسترده‌ای روبه‌رو است تکرار شد در حالی که بعضی دیگر از آهن‌آلات ساختمانی نظیر شاخه‌های سبک و سنگین تیرآهن ذوبی تا سقف 2 درصد در بازار آزاد افزایش قیمت را تجربه کرد. رشد قیمت تیرآهن در این روز در حالی است که طی روزهای گذشته شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار این محصول بودیم.

به گفته یکی از فعالان بازار با توجه به اینکه آهن‌آلات ساختمانی را می‌توان سریعا به پول تبدیل کرد -به خصوص تیرآهن که در بازار به‌صورت نقدی مبادله می‌شود- و در واقع جایگزینی برای پول به شمار می‌رود، یکسری افراد با فروش زیرقیمت تیرآهن جهت رفع مشکلات نقدینگی خود، موجب کاهش قیمت این محصول در بازار آزاد شده بودند که روز گذشته با اطلاع یافتن سایر تجار از این اقدام، تیرآهن از روند نزولی روزهای قبل فاصله گرفت و قیمت آن مثبت شد. 

تصاویر
  • کاهش ۵۱ درصدی حجم عرضه در رینگ فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها